کد خبر: ۵۹۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶ 02 May 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 قم در شماره روز سه شنبه 11 اردیبهشت ماه مطلبی با عنوان«پشت پرده تعطیلی یک کشتارگاه مرغ در قم» را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: از هفته گذشته بود که خبرهای اعتراض کارکنان کشتارگاه نگین قم به تعطیلی این کشتارگاه و از دست دادن شغلشان در کانال های مختلف خبری از این دست به آن دست شد.

اعتراض و تحصن حدود 150 کارگر مستقیم و غیر مستقیم که از طریق این کشتارگاه ارتزاق می کردند عاملی بود که استاندارقم برای پیگیری این موضوع دستور صادر کند و به این طریق فرماندار مسئولیت برگزاری جلسات مختلف برای حل مشکل کشتارگاه نگین را عهده دار شد.

به گفته یکی از پرسنل کشتارگاه طیور نگین در جلساتی که طی هفته گذشته برگزار شد مدیرعامل جدید موظف شد که ظرف 48 ساعت بعد شتارگاه را برگرداند که در این زمان که تا جمعه شب بود این اتفاق نیفتاد اما با اعتراض مجدد کارگران و اعطای نمایندگی به یک نماینده در دفترخانه پیگیری های بیشتر انجام شد و به گفته معاون بهبود امور دام سازمان جهاد کشاورزی قم هیأت مدیره، مدیرعامل سابق و مدیرعامل کنونی کشتارگاه نگین در فرمانداری جلس های تشکیل داده و نهایتا کشتارگاه نگین فعال شده 8 اردیبهشت ماه دوباره فعال شده و شروع به کشتار کردند.

به گفته پرسنل این کشتارگاه ماجرا ازاین قرار بود که مدیرعامل کشتارگاه بهاران 51 درصد از سهام کشتارگاه نگین را خریداری کرده و بعد از آن اقدام به تعطیلی کرد تا به این طریق شاید انحصار قیمت مرغ را در دست بگیرد.

آن طور که کارکنان این کشتارگاه می گویند امروز هم دس تاندرکاران مرغ برای هر بخش از کار از خرید جوجه، دان گرفته تا ذرت و دارو باید به یک شرکت خاص مراجعه کنند، تنها یک کشتارگاه نگین به عنوان کشتارگاه رقیب مطرح بود که با تغییر قیم تها نتوانست مقاومت کند و مجبور شد بخشی از سهام خود را واگذار کند و همین مسئله هم عامل تعطیلی این کشتارگاه شد. حسین علی بیگی اما م یگوید موضوع مرغ چیزی است که قابل نظارت است و قرار نیست که مدیریت بازار مرغ در اختیار کسی قرار گرفته و خود تصمیم بگیرد؛ در این موضوع خاص نیزفرماندار و استاندار تصمیم گرفتند که تعطیلی این کشتارگاه فعلا به صلاح نیست و باید دوباره بازگشایی شود.

به اعتقاد وی مدیریت این کشتارگاه باید به نحوی باشد که به استان قم خدمات دهی داشته باشد، در حال حاضر فعالان این عرصه یک شرکت مرکزی تحت یک مدیریت ایجاد کرده اند و اینکه مرغها در کشتارگاه نگین کشته شود یا کشتارگاه بهاران تفاوتی نمی کند و موظف هستند مرغ قم را تامین کنند و چون محدودیتی در ورود مرغ از سایر استا نها به استان قم نیست بحث انحصار خیلی جایگاهی ندارد که هرکسی بتواند در آن قیمتی تعیین کنند.

علی بیگی علت اصلی بازگشایی این کشتارگاه را مسائل اجتماعی از جمله بیکاری کارگران مشغول در آن دانسته و معتقد است فرمانداری قم به این دلیل که تعطیلی این کشتارگاه ممکن است مسائل اجتماعی و بیکاری کارگران را به همراه داشته باشد برای فعالیت دوباره آن پیگیری کردند تا با کمک به حل مشکلاتی که باعث تعطیلی این کشتارگاه شده است مجموعه دوباره راه اندازی شود.

این در حالی است که پرسنل کشتارگاه نگین معتقدند با فشارهایی که به این مجموعه تحمیل شده است امکان کار و رقابت برای این کشتارگاه سخت شده است، افزایش نرخ کشتار مرغ از جمله همین اتفاقاتی است که سبب شده عاملان کشتار از مراجعه به این کشتارگاه خودداری کنند به گونه ای که عاملان کشتار که مرغ را از مرغداری می خرند وبعد از کشتار در کشتارگاه به مرغ فروش می دهند در گذشته باید به ازای هر کیلو مرغ 180 تومان پرداخت می کردند اما این مبلغ یک دفعه به 320 تومان افزایش داده شده است و به همین دلیل بسیاری از این افراد ترجیح داده اند که در شهرهای اطراف کشتار کنند.

آن طور که معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی قم می گوید نرخ کشتار؛ مرغ زنده و کشته و مرغ مصرف کننده در کشور یک مشخص و ثابت است و همه موظف هستند از این رقم ها تبعیت کنند و اگراستان افزایش غیرکارشناسی داشته است باید جوابگو باشند.

به گفته وی این موضوع هم در جلسات اخیر عنوان شده و قرار است که مجمع نظارتی شامل بازرسان صنعت، معدن و تجارت از کشتارگاه های قم بازدید کرده و اگر قیمت کشتار دراستان قم با استان های دیگر تفاوت داشته باشد برخورد صورت خواهد گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار