مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد
مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: با توجه به اینکه کنه‌ها در فصل بهار و تابستان افزايش پیدا می‌کنند خطر انتقال بيماري تب کریمه کنگو بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۶۰۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳ 11 May 2018

به گزارش تابناک قم،محمدمهدی رفیعی با اشاره به طرح واکسیناسیون شاربن، آبله و تب مالت در جمعیت گوسفندی اظهار کرد: واکسیناسیون این سه طرح رایگان است. بر اساس آن جمعیت گوسفند و بز در کل استان به طور کامل واکسیناسیون می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون شاربن و آبله تا پایان خرداد ماه انجام می‌شود ولی واکسیناسیون بروسلوز یا تب مالت تا پایان سال ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه واکسیناسیون هاری در سگ‌های گله و صاحب‌دار از دیگر اقدامات است گفت: بدون تردید مشمولان باید با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند تا واکسن هاری به سگ‌ها تزریق شود.

وی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله گفت: از دامداران می‌خواهیم با اکیپ‌های دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون دام همکاری داشته باشند و با توجه به تغییر فصل هر گونه جا به جایی دام با مجوز دامپزشکی انجام شود.

رفیعی با اشاره به احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری سه راه انتقال مانند گزش کنه، تماس با خون دام و فرد مبتلا دارد. با توجه به اینکه کنه‌ها در فصل بهار و تابستان افزایش پیدا می‌کنند خطر انتقال بیماری نیز بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان برای پیشگیری از این بیماری باید هر گونه کشتار را تنها در کشتارگاه انجام دهند زیرا کشتار غیر مجاز به هر دلیل می‌تواند سبب بروز یا گسترش بیماری شود بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه در کشتارگاه انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو گوشت گاو و گوساله باید 24 ساعت در سردخانه بماند تا ویروس از بین برود در زمینه گوشت گوسفندی گرم شهروندان توجه داشته باشند که در 24 ساعت اول گوشت را با دستکش خرد کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم کشتارگاه جاهد امسال راه‌اندازی شود تا این مشکل در زمینه گوشت گوسفندی برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار