رئیس اتحادیه نانوایان استان قم گفت: صنف نانوایان به دلیل اهمیتی که نان در سفرهای مردم دارد مداوم مورد قضاوت قرار می گیرند و این درحالی است که آنان در شرایط اقتصادی و رقابتی سختی به سر می برند.
کد خبر: ۶۰۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 14 May 2018

به گزارش تابناک قم،علی اکبر زارعی ضمن اشاره به این که صنف نانوایان با مشکل های متعددی رو به روست، افزود: تنها محصولی که در یک واحد نانوایی عرضه می شود، نان است و به همین دلیل این صنف قدرت رقابت بسیار کمی در بازار دارد.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت کاری، چشم نانوایان به حمایت های دولت است تا با تغییر قیمت نان، دست کم بتوانند مخارج خود را با یک سود کمی که در این شغل به دست می آورند، تامین کنند.

زارعی با اشاره به این که گندم کاشته شده در قم به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه خاصیت استفاده در نانوایی را ندارد، گفت: در این شرایط نیاز است که شرکت غله، گندم مورد نیاز قم را از سایر استان های کشور تامین و سپس آن ها را به روش مناسبی ترکیب کند و در نهایت گندم های مخلوط شده را برای تبدیل شدن به آرد تحویل کارخانه های آرد سازی استان دهد، کارخانه ها نیز آرد تولید شده را به دست نانوایی ها برسانند، که این سازوکار در استان جریان دارد.

وی با اشاره به اهمیت فوق العاده آرد در چرخه تولید نان خوب، بیان کرد: اگر آرد تحویل داده شده به نانوایی های استان، کیفیت لازم را نداشته باشد، نمی توان از نانوایان انتظار پخت نان مرغوب را داشت.

وی افزود: زمانی که کیفیت آرد تحویل داده شده به نانوایی ها در بهترین حالت نیست، کیفیت نانی که در اختیار مردم قرار می گیرد نیز کاهش پیدا می کند و این مساله ای است که نانوایان استان با آن مواجه هستند.

وی ادامه داد: مشکل مهم دیگر نانوایان افزایش نیافتن قیمت نان طی چهار سال گذشته است، درصورتی که همه کالاها در هر سال، دست کم10 درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم گفت: نانوایی ها در این شرایط به بنگاه های اقتصادی بیمار تبدیل شده اند و دیگر قدرت رقابت و تولید گذشته را ندارند.

وی افزود: برداشته شدن حدود صنفی و اضافه شدن نانوایی های آزاد پز به مجموعه نانوایی ها مشکل این بخش را افزایش داد، در این شرایط نانوایی های دولتی قدیمی توان رقابتی خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: شرایط کار برای نانوایان دولتی و آزاد پز یکسان نیست و همین مساله منجر به این شده است که نانوایان دولتی نتوانند در چرخه رقابت پیروز باشند، در حالی که رقابت در شرایط مساوی می تواند مفید باشد.

زارعی گفت: نانوایان دولتی علاوه بر الزامی که نسبت به رعایت کامل قوانین دارند، مکلف به استفاده از آردی هستند که به آنان تحویل داده می شود، اما نانوایان آزاد پز می توانند آرد با کیفیت و مورد نظر خود را از هر منطقه ای تهیه و نان مرغوب تری پخت کنند و به همین دلیل مشتری بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر 900 نانوایی در سطح استان قم فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.

همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار