مدیرکل دامپزشکی قم:
مدیرکل دامپزشکی قم گفت: با توجه به قرار گرفتن درفصل گرما و احتمال شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب کریمه کنگو، شهروندان باید به طور جد از کشتار دام در خارج از کشتارگاه اجتناب نمایند.
کد خبر: ۶۰۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ 14 May 2018

به گزارش تابناک قم،مهدی رفیعی محمدی افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری وابسته به شغل است و کسانی که به نوعی با دام و کشتار دام در ارتباط هستند بیشتر در معرض خطر می باشند.

وی اضافه کرد: این بیماری جزو بیماری هایی است که ارتباط نزدیک با فصل دارد و در فصل بهار و تابستان که فعالیت کنه ها بیشتر بروز می کند، احتمال ابتلا به بیماری نیز بیشتر است.
وی با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو قابل انتقال بین انسان و دام است، ادامه داد: این بیماری علامتی در دام ندارد و دام مبتلا از نظر تولید و تغذیه کاملا سالم به نظر می رسد، ولی در انسان خطرناک است و می تواند کشنده باشد.

رفیعی، گزش کنه، انتقال از طریق تماس با خون دام مبتلا و انتقال از طریق تماس با خون انسان مبتلا را سه راه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو عنوان و بیان کرد: افرادی که در دامداری ها و یا کشتارگاه ها شاغل و یا مناطق روستایی ساکن هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا می باشند.

وی با تاکید بر استفاده از چکمه، دستکش و لباس کار در کشتارگاه ها، تاکید کرد: افرادی که خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار دام نمایند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.

وی خونریزی زیرپوستی، بینی و داخلی را سه نشانه اصلی ابتلای فرد به بیماری تب کریمه کنگو عنوان و اضافه کرد: در فصل بهار فعالیت جمعیت کنه بیشتر می شود و احتمال آلوده کردن دام ها نیز بیشتر است، با توجه به این که این بیماری نشانه ای در دام ندارد، باید فرض کنیم دام مبتلا به ویروس است و دامدار نیز در راستای پیشگیری از ابتلا اقدامات لازم به انجام دهد.

مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این که درحال حاضر موردی از بیماری تب کریمه کنگو در قم گزارش نشده است، به شهروندان توصیه کرد: شاغلان در کشتارگاه باید نسبت به هرگونه تماس با خون دام ها جلوگیری نمایند و لاشه دام ذبح شده تا 24 ساعت در دمای چهار درجه بالای صفر نگهداری شود تا ویروس موجود در آن از بین برود.

وی تاکید کرد: شرایط نگهداری لاشه های دام سبک و سنگین باید در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی فراهم باشد و اصول بهداشتی رعایت شود.

وی تصریح کرد: شرایط نگهداری لاشه دام در کشتارگاه پرتو کاملا فراهم است و رعایت می شود، ولی کشتارگاه شهرداری زیرساخت های لازم برای نگهداری لاشه های دام سبک در یخچال را ندارد و لاشه به محض کشتار به صورت گرم وارد بازار می شود.

رفیعی ادامه داد: شهروندان در صورت خرید لاشه گرم حتما نسبت به نگهداری آن در دمای چهار درجه سانتیگراد بالای صفر به مدت 24 ساعت اقدام کنند.

وی افزود: کشتارگاه جاهد با ظرفیت کشتار و نگهداری روزانه حداقل یک هزار راس دام سبک و 100 راس دام سنگین در کیلومتر 10 محور قدیم قم- جعفریه آماده بهره برداری است و می تواند جایگزینی برای کشتارگاه شهرداری باشد.

کشتارگاه شهرداری درحال حاضر ظرفیت کشتار 40 راس دام سنگین و حدود یک هزار و 200 راس دام سبک و کشتارگاه پرتو نیز ظرفیت کشتار 500 راس دام سبک و 50 راس دام سنگین را دارد و در کیلومتر 13 محور قم- جعفریه واقع شده است.

استان قم دارای 215 هزار راس گوسفند داشتی مولد، 35 هزار راس بز داشتی مولد، 115 هزار راس بزغاله پرواری، سه هزار و 500 نفر شتر، 27 هزار راس گاو شیری شامل 19 هزار راس گاو شیری اصیل مولد، سه هزار راس گاو دورگ شیری مولد، پنج هزار راس گاو شیری حذفی و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار