درحالی که همه روزه شاهد افزایش تجویز سونوگرافی توسط پزشکان برای بانوان به ویژه بانوان باردار هستیم مشکل کمبود سونوگرافیست خانم در قم هر روز پررنگ تر می‌شود.
کد خبر: ۶۰۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 19 May 2018

 

به گزارش تابناک قم، در سال‌های اخیر درخواست‌ها برای انجام خدمات پاراکلینیک برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها زیاد شده است و سونوگرافی نیز یکی از ابزارهای پاراکلینیک است که به ویژه در سال‌های اخیر روند رو به رشدی برای درخواست‌های آن وجود داشته است .

از طرفی خانم‌ها معمولا تمایل دارند اقدامات درمانی آنها توسط پزشک خانم صورت گیرد و با توجه به شرایط مذهبی شهر قم تمایل برای این امر بیشتر است و اما مساله ای که وجود دارد و در سال‌های اخیر بسیاری از مردم شهر با آن درگیر بوده اند کمبود پزشک سونوگرافیست خانم در قم است.

زهرا حسنی بیماری که برای انجام سونوگرافی به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرده بود گفت: برای گرفتن نوبت خانم دکتر وقت زیادی گذاشتم و همسرم چندین بار مراجعه کرده تا موفق به گرفتن نوبت شده است.

وی گفت: گاهی بعضی از سونوگرافی‌ها زمان دارد و اگر در زمان خودش انجام نشود نتیجه‌ای نخواهد داشت و با توجه به این شرایط ممکن است بیمار نتواند پیگیری پزشکی را به درستی انجام دهد.

معصومه نصرتی مراجعه کننده دیگر گفت: بعضی از سونوگرافی‌ها به صورتی است که تنها توسط دکتر زن باید انجام شود و در حالی که برای گرفتن نوبت متخصص رادیولوژی خانم به چندین مرکز مراجعه کرده ام تا در نهایت به سختی موفق به گرفتن نوبت شده ام.

مراکز خصوصی پاسخگوی نیاز بیماران نیست

محدثه ‌هاشمی مسؤول پذیرش یکی از مراکز رادیولوژی و سونوگرافی به خبرنگار فارس گفت: درخواست برای انجام سونوگرافی توسط خانم دکتر بسیار زیاد است و نمی توانیم جوابگو باشیم.

وی افزود: معمولا به دلیل شرایط مذهبی قم خانواده‌ها تمایل دارند حتی سونوگرافی‌های ساده آنها توسط خانم دکتر انجام شود. در مراکز دولتی که معمولا نوبت‌ها بسیار طولانی مدت است و مراکز خصوصی هم نمی‌توانند پاسخگوی این حجم مراجعه کنندگان باشد.

عصمت مهدوی متخصص رادیولوژی نیز در خصوص تعداد کم پزشکان سونوگرافی در قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: در مجموع تعداد رادیولوژیست‌های خانم نسبت به آقا درسطح کشور کم نیست شاید توزیع پزشکان مناسب نیست. ازسویی درخواست‌های سونوگرافی در چند سال اخیر زیاد شده است و کسانی که در بیمارستان‌ها هستند نمی توانند جوابگو باشند. در خارج از مراکز دولتی هم تعداد پزشک خانم کم است . وزارت بهداشت نیز اجازه کار خصوصی به نیروی طرحی نمی‌دهد که علت آن این است که پزشک طرحی تمام وقت و انرژی خود را صرف بیماران بیمارستانی کند که البته این کار به نوعی درست است زیرا ممکن است ارائه خدمت در بخش دولتی دچار مشکل شود .

وی بیان کرد: از طرفی تاسیس یک مرکز رادیولوژی و سونوگرافی بسیار هزینه بر است و بعضی از قوانین نیز دست و پاگیر بوده و مجوز تاسیس مطب به سختی داده می‌شود .

این متخصص رادیولوژی خاطرنشان کرد: شهر قم شرایط خاصی دارد و ممکن است تمایل به ماندن در شهر و تاسیس مطب خصوصی کم باشد . ازسویی پزشکی که فقط در بخش خصوصی کار می‌کند و هیچ تعهدی به بخش دولتی ندارد باید در بخش دولتی کشیک بدهد و همین مساله سبب می‌شود کار پزشکان غیرمقیم در مراکز خصوصی سخت شود .

وی در خصوص علت افزایش درخواست‌های سونوگرافی گفت: پزشکان وابسته به پاراکلینیک شده اند زیرا قدرت تجهیزات پزشکی بالا رفته و اطلاعات زیادی به پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌دهد و هرچه جلوتر می‌رویم این مسئله در پزشکان تازه فارغ التحصیل بیشتر است. البته تعداد جمعیت هم بالاتر رفته و همه این عوامل باعث شده درخواست‌ها بیشترشود . البته نوع سونوگرافی‌ها هم تغییر کرده است. به عنوان مثال قبلا در طی بارداری تنها یک سونوگرافی ساده انجام می‌شد در حالی که الان سونوگرافی زمان بارداری انواع مختلفی دارد .

مهدوی در خصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصین غیر رادیولوژیست گفت: موافق این قضیه نیستم . طبق قانون سنوات گذشته متخصصین می‌توانند برای تشخیص، از سونوگرافی در مطب استفاده کنند اما نباید وجهی از بیمار دریافت کنند و گزارشی دست بیمار بدهند.

بیشتررادیولوژیست‌ها از طریق کار سونوگرافی امرار معاش می‌کنند و اگر سونوگرافی بخواهد تقسیم شود و هر پزشکی بسته به تخصص خودش سونوگرافی کند، تاسیس مطب رادیولوژی با هزینه بسیار بالا و تربیت دستیار رادیولوژی معنی ندارد، علاوه بر این کسی که چهار سال یک رشته تخصصی را می‌خواند نسبت به کسی که تنها یک دوره کوتاه مدت سونوگرافی را می‌گذارند تبحر بیشتری دارد و در نهایت این قضیه به ضرر بیمار خواهد بود.

این کارشناس رادیولوژی افزود: وقتی متخصصی خودش هم درخواست کننده یک خدمت باشد وهم ارایه دهنده آن در واقع به نوعی خود ارجاعی صورت می‌گیرد و در این صورت احتمال افزایش درخواست‌های کاذب زیاد می‌شود و در نهایت باعث افزایش هزینه درمان برای بیمار و بیمه‌ها می‌گردد. در واقع حضور پزشک رادیولوژیست در مسیر درمان احتمال سوءاستفاده را کم می‌کند .

دو دکتر سونوگرافیست زن باردار هستند

محمود پرهام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در این خصوص گفت: تعداد پزشکان رادیولوژیست خانم در سطح شهر قم به نسبت تعداد کمی نیست. در دو سال اخیر اکثر متخصصینی که بخصوص از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای مراکز دولتی به ما معرفی شده اند خانم هستند. البته مساله و مشکلی که در این رابطه وجود دارد بارداری خانم‌های دکتر است که آنها را از چرخه درمان خارج می‌کند. در حال حاضر سه خانم دکتر رادیولوژیست معرفی کرده اند که دو تا از آنها باردار شده‌اند و حدود یک تا یکسال و نیم می‌شود مرخصی می روند و جایگزینی برای آنها معرفی نمی شود.

پرهام افزود: تعداد پزشکان سونوگرافیست خانمی که در مراکز دولتی مشغول به کار هستند حدود 8-10 نفر هستند و اگر تعداد افراد مشغول به خدمت در مراکز خصوصی به آن افزوده شود حدود 25 پزشک رادیولوژیست خانم در قم مشغول به کار هستند هر چند که برخی از آنها ممکن است تنها یک روز در هفته مشغول به کار باشند.

وی درباره کمبود پزشک سونوگرافی خانم در مراکز خصوصی گفت: در مراکز خصوصی ما الزامی به تامین نیرو و پزشک نداریم زیرا هر فردی که مرکزی تاسیس می‌کند خودش ملزم به تامین نیرو است و حتی مجوزی که داده می‌شود گفته می‌شود نیرو را باید خودشان تامین کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم خاطر نشان کرد: هرکدام از مراکز خصوصی از هر کجای ایران متخصصینی را در رشته‌های مختلف دعوت به همکاری کنند دانشگاه علوم پزشکی قم آماده هر گونه کمک برای رفع مشکلات موجود حتی فراتر از قانون است.

وی درباره اینکه آیا این تعداد با توجه به جمعیت شهر قم و تقاضا کفایت می‌کند گفت: تصمیم برای افزایش این تعداد باید در سطح وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انجام شود زیرا در تعداد رادیولوژیست‌هایی که پذیرش می‌شوند محدودیت‌هایی وجود دارد و بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی قم نمی توانند متخصص رادیولوژی تربیت کنند.

پرهام افزود: با وجود رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در سال‌های اخیر سیاست وزارتخانه بر این مساله استوار بوده است که اکثر پزشکان به مناطق محروم اعزام شده و تعداد سهمیه‌های خانم دکترها در رشته‌های مختلف برای استان کم شده است زیرا مبنا را بر این اصل می‌گذارند که تهران و شهرهای اطراف آن نیاز کمتری دارند هر چند که در چند سال اخیر در رشته‌های رادیولوژی، زنان و زایمان و بیهوشی با مشکل مواجه بوده ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در سال‌های قبل وقتی متخصصی برای گذراندن طرح به استان می‌آمد بنا به نظر دانشگاه علوم پزشکی، معاونت درمان می‌توانست اجازه دهد در هر مرکزی مشغول به کار شود و یا مطب تاسیس کند اما از بعد از اجرای طرح تحول سلامت حدود چهار سال است که تمام متخصصین طبق این طرح باید در مراکز دولتی خدمت کرده و ما ملزم به اجرای آن هستیم.

پرهام افزود: برای حل این مشکل چندی قبل دو پیشنهاد به وزیر بهداشت داده شد؛ اول اینکه به‌جای تربیت خود رادیولوژیست تکنسین خانمی آماده کنند که پزشک آقا در کنار مانیتور باشد و پروپ توسط خانم قرار بگیرد و این تکنسین در عرض یک سال کامل متوجه مراحل سونوگرافی خواهد شد. دومین پیشنهاد که مطرح شد و خیلی مقاومت ایجاد شد و حتی منجر به اعتصاب رادیولوژیست‌ها شد اینکه متخصصین زنان به شرط گذراندن دوره‌های لازم، سونوگرافی را انجام دهند که وزارت خانه در برخی مناطق اجازه داد ولی با توجه به مقاومت‌هایی که در شهر قم ایجاد شد این قضیه حذف شد. هر چند شاید اگر به متخصصین زنان اجازه داده می‌شد که سونوگرافی خانم‌ها را خودشان انجام بدهند کمکی به مشکل شهر می‌شد.

وی گفت: در نهایت پیشنهادی که ارائه شد و مورد موافقت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت افزایش تعداد پذیرش متخصصین رادیولوژی در دوره رزیدنتی بوده است. البته این میان مدت است و در سه سال آینده نتیجه آن مشخص می‌شود .

برای متخصصین زنان هم با توجه به کمبودهایی که در مراکز دولتی بوده است قرار بر این شد دانشگاه علوم پزشکی قم متخصص زنان تربیت کند و از سال آینده خود دانشگاه علوم پزشکی رزیدنت متخصص زنان را پذیرش می‌کند.

پرهام افزود: برخی از مشکلات سریع برطرف نمی شود و نیاز به گذشت زمان دارد اما دانشگاه علوم پزشکی قم کمبود پزشکان خانم را پیگیری کرده واین دغدغه‌ای بوده است که از مجراهای مختلف پیگیری و مطرح شده و البته حق مردم و خواسته منطقی و به جایی بوده و باید پیگیری شود ولی شاید در کوتاه مدت به خصوص با نیازی که در کل کشور است و انحصار قم نیست نیاز به زمان بیشتری باشد و ظرف دو یا سه سال آینده این مشکل قطعا کم رنگ‌تر می‌شود .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص این که با وجود تایید نشدن انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان برخی از آنها اقدام به این کار در مطب خود می کنند گفت: این کار قانونی نیست و یک متخصص زنان می‌تواند انجام بدهد اما اجازه گرفتن وجه و تعرفه ای از بیمار برای این کار را ندارد و اگر تشخیصی داده شود که اشتباه باشد به عنوان خطای پزشکی برای آنها در نظر گرفته می‌شود .

وی در پایان گفت: اگر به عنوان یک کارشناس به این قضیه نگاه کنیم باید گفت رادیولوژی یک رشته است که چهار سال با جزییات گذرانده می‌شود و مساله ای نیست که بتوانیم نکات ریز آن را با گذراندن دوره‌های چند ماهه آموخت و ریسک زیادی دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار