مدیرکل هواشناسی قم:
مدیرکل هواشناسی قم گفت: بارش های یک ماه اخیر به دلیل نقطه ای و روان آب بودن، کمبود آب را در این استان جبران نمی کند.
کد خبر: ۶۰۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲ 19 May 2018

به گزارش تابناک قم،یحیی زارع افزود: بارش های اخیر فقط آمار کمی را افزایش داده است و از لحاظ کیفی، کمبود آب ذخایر و سفره های زیرزمینی را تقویت و جبران نمی کند.

وی اضافه کرد: این بارش ها به دلیل نقطه ای بودن، در نقطه ای جمع می شود و قبل از این که به سفره های زیرزمینی نفوذ کند تبخیر می شود.

میزان بارش ها در این استان از ابتدای سال زراعی جاری(اول مهرماه 96 تاکنون) 107 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته، 38 درصد کاهش یافته است. میانگین بارش ها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نیز در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت(میانگین 30 سال گذشته) که 141 میلی متر بوده است، 24 درصد کاهش نشان می دهد.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی که در 10 سال گذشته در کشور رخ داده، در حال حاضر شاخص قم از این نظر، خشکسالی بسیار شدید است و اگر روند گرمایش و کم بارشی به این شکل ادامه پیدا کند، استان قم تا سال 1404 جزو خشک ترین استان های کشور خواهد شد.

زارع گفت: اگر روند گرمایش زمین که در 50 سال گذشته در دنیا اتفاق افتاده، به همین صورت پیش رود، علاوه بر گرم شدن هوا، وضعیت بارش ها نیز به صورت رگباری و نقطه ای خواهد بود و معمولا به صورت روان آب ها از دسترس خارج می شود.

وی با اشاره به این که تغییر اقلیم تبعات گرم شدن کره زمین است، اضافه کرد: گرم بودن و خشکسالی موجود در قم به دلیل آلاینده هایی است که بیش از حد توان اقلیمی در این استان وجود دارد.

وی با تاکید بر جلوگیری از افزایش آلاینده های هوا، بیان کرد: باید عزم جدی در کاهش خودروهای تک سرنشین، موتورسیکلت ها، نیروگاه حرارتی و صنایع اطراف شهر قم وجود داشته باشد.

بیش از 90 درصد صنایع قم در شعاع 20 کیلومتری و 50 درصد در ورودی های شهر قم قرار گرفته اند که باعث عوارض زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، پسماندها، پساب و فاضلاب می شود. 2 هزار و 394 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع)، قنوات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

مدیرکل هواشناسی قم ادامه داد: وجود این تعداد صنایع آلاینده در قم، شهر را به جزیره گرمایی تبدیل کرده و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد وضعیت قم از لحاظ گرمایی و خشکسالی نامناسب تر خواهد شد.

وی گفت: جدا کردن آب شرب از آب مصرفی بهداشتی، اجرای طرح های آبخیزداری و صرفه جویی حداکثری از جمله راهکارهایی است که باید برای حفظ منابع موجود در استان اجرایی شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار