آیت الله سبحانی:
مرجع تقلید تشیع با بیان این که سوره های قرآن کریم دارای غرض است، گفت: هدف از نزول سوره توبه رفع امان از مشرکین و رسوایی منافقین در نزد مردم بود.
کد خبر: ۶۰۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶ 19 May 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت الله جعفر سبحانی در دومین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با موضوع سوره توبه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مجتمع عالی فقه جامعه المصطفی برگزار شد، گفت: این سوره نهمین سوره قرآن کریم است؛ این سوره مثل همه سوره‌های قرآن کریم دارای هدف و غرض است؛ در این سوره دو هدف وجود دارد که اول رفع امان از مشرکان است.

وی ادامه داد: ممکن است این سوال پیش بیاید که جهان، جهان آزادی است و چگونه پیامبر اکرم از مشرکان رفع امان می کند؟ قانون اساسی اسلام لااله الاالله است؛ مشرکان با همین یک قانون اول مخالف هستند؛ هدف دوم این آیه رسوایی منافقان عصرخداوند است و بخشی از آیات این سوره مبارک، رسوا کردن منافقان است.

مرجع تقلید تشیع با بیان اینکه 114 سوره در قرآن کریم وجود دارد که همگی با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود، افزود: سوره توبه بدون بسم الله آغاز شده است؛ برخی از عوام می گویند که بسم الله این سوره در سوره نمل بیان شده است که البته خدا نکند که عوام مفسر شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که سوره توبه بسم الله ندارد را همسان بودن این سوره با سوره انفال بیان می کنند، تصریح کرد: سوره قبلی در خصوص پیمان است و سوره بعد نیز در خصوص عدم پیمان بحث می کند این مطلب درست نیست چون بین نزول این دو سوره 7 سال فاصله است.

آیت الله سبحانی با اشاره وجه دومی که در این زمینه بیان شده است گفت: این بحث در خصوص عثمان بیان شده که هرگاه آیه ای بر پیامبر نازل می شد پیامبر امر می کردند که این آیات را در فلان سوره جای دهید و این دو سوره هم به من رسید و چون عین این مطلب به من رسید، من هم بسم الله در آن ننوشتم.

این مفسر قرآن در پاسخ به این مساله عنوان کرد: نکته اول اینکه قرآن در عصر پیامبر اکرم(ص) جمع شده است و عثمان نیز جامع کل قرآن کریم نیست؛ مگر می شود که پیامبر از دنیا بروند و قرآن را جمع نکنند، در حالی که قرآن ثقل اکبر است؛ این مطلب درست است که عثمان قرائت واحده را برگزید و شش قرآن نیز نوشته شده و به اطراف ارایه شد؛ ایشان توحید القرائه کرده است ولی جمع القرآن را نمی توان به وی منتسب کرد.

وی با اشاره به موضوع سوره توبه این سوره را مظهر خشم و غضب دانست و خاطر نشان کرد: انسان در مواجهه با یک دشمن هیچگاه چهره ای بشاش به خود نمی گیرد و لبخند نمی زند چون این رویکرد چنین تناسبی با فرد مقابل ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار