مدیرکل کمیته امداد استان قم گفت: از میان ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی در سال ۹۶، ۷۲ درصد به‌صورت نقدی و ۲۸ درصد نیز به‌صورت کالا اهداء شده است، استان قم از نظر حجم و میزان کمک‌های نقدی در کشور رتبه نخست را دارد.
کد خبر: ۶۰۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰ 20 May 2018

به گزارش تابناک قم، اکبر میرشکاردر نشست خبری که در سالن جلسات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان برگزار شد، اظهار داشت: توانمندسازی خانوارهای تحت پوشش مهم‌ترین هدف و محور فعالیت‌های این اداره کل است.

وی با اشاره به عملکرد سال 96 کمیته امداد امام خمینی(ره) قم افزود: 20 هزار و 703 خانوار در پایان سال قبل تحت پوشش بوده که در سال جدید 800 خانواده به‌عنوان مددجوی جدید تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد استان قم کمک‌های معیشتی را از مهم‌ترین محورهای حمایت‌های کمیته امداد دانست و گفت: بیش از 15 هزار خانوار تحت پوشش استان از کمک‌های معیشتی برخوردار بوده و مابقی خانواده‌ها از حمایت‌های اشتغال و دیگر کمک‌های توانمند بخشی برخوردار می‌شوند.

میرشکار با اشاره به اهمیت توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش تأکید کرد: توانمندسازی خانوارهای مددجوی و کسب اشتغال و درآمد ثابت هدف نخست کمیته امداد استان قم بوده چراکه توانمندسازی افراد با بازیابی زندگی طبیعی خانواده‌های تحت پوشش ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی خانواده‌های موجود و جایگزینی خانواده‌های نیازمند دیگر تصریح کرد: هر سال سهمیه‌ای ویژه‌ای به کمیته امداد استان قم اختصاص داده می‌شود بنابراین باید در راستای توانمندسازی خانواده‌های موجود و جایگزینی افراد دیگر حرکت کرد، سهمیه کمیته امداد در سال 97، 16 هزار خانواده مددجو است.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با بالا دانستن آمار زنان سرپرست خانواده در استان ادامه داد: در استان قم 14 هزار و 106 زن سرپرست خانواده وجود دارد که نسبت به جمعیت استان قم رقمی بالا و قابل‌توجه است.

میرشکار عنوان کرد: 2 هزار و 555 حامی محسنین در استان قم شناسایی و ساماندهی شده و از این طریق به‌صورت مستمر هزینه‌هایی برای افراد نیازمند تأمین می‌شود، همچنین 19 هزار و 486 حامی یتیم نیز در استان قم شناسایی‌شده است، سرانه پرداخت کمک‌های حمایتی به افراد یتیم در استان قم بیشترین میزان در کل کشور است.

وی تعداد افراد مشغول به تحصیل توسط کمیته امداد استان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در استان قم بیش از 4 هزار دانش‌آموز با کمک‌های کمیته امداد مشغول به تحصیل هستند، همچنین 684 دانشجو نیز به کمک‌های این اداره‌کل در سطح دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل‌اند.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به میانگین جمعیتی تحت پوشش در استان قم تأکید کرد: 2.7 مردم استان قم تحت پوشش کمیته امداد استان بوده و از حمایت‌های مختلف کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند، میانگین کشوری افراد تحت پوشش در استان‌های دیگر بالغ‌بر 6 درصد است.

میرشکار تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرف دو روز آینده کارت بن 50 هزار تومانی برای هر فرد تحت پوشش کمیته امداد واریز شود که در کل 2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای این منظور در نظر گرفته‌شده است.

میرشکار با تأکید بر اهمیت کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی در تأمین نیازهای خانواده‌های مددجو ابراز کرد: 1.9 جمعیت افراد تحت پوشش کمیته امداد استان از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی استفاده می‌کنند.

وی تعداد مددکاران استان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در استان قم 50 مددکار وجود دارد به ازای هر 300 پرونده یک مددکار در نظر گرفته‌شده است، با توجه به خصوصیات ویژه هر روستا و منطقه برنامه‌ریزی‌های ویژه‌تری درباره آن‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد استان قم ادامه داد: در استان قم هیچ خانواری بدون دلیل از حمایت‌های کمیته امداد محروم نمی‌شود اما اگر خانواده‌ها به حدی از خودکفایی برسند که بتوانند زندگی طبیعی خود را اداره کنند از خدمات معیشتی کمیته امداد خارج می‌شوند.

میرشکار خاطرنشان کرد: در پایان سال 95، بیش از 17 هزار خانواده تحت پوشش در کمیته امداد استان موجود بوده که این رقم در پایان سال 96 به 15 هزار نفر کاهش پیدا کرده که نشان از رشد 15 درصدی خانواده‌ها در مبحث توانمندسازی است.

وی با اشاره به حجم کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی در سال 96 عنوان کرد: در سال 96 درمجموع 38 میلیارد و 200 میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی درآمد کمیته امداد بوده که نسبت به سال 95 رشد داشته است.

مدیرکل کمیته امداد استان قم تأکید کرد: از میان 38 میلیارد و 200 میلیون تومان کمک‌های مردمی، 72 درصد به‌صورت نقدی و 28 درصد نیز به‌صورت کالا اهداء شده است، استان قم ازنظر حجم و میزان کمک‌های نقدی در کشور رتبه نخست را دارد، کمک‌های نقدی کمک شایانی به برنامه‌ریزی‌های کمیته امداد در راستای توانمندسازی خانواده‌ها می‌دهد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار