مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال جاری 240 هکتار از سطح زمین های کشاورزی این استان به کشت گیاه گل محمدی اختصاص پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۶۰۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ 20 May 2018

به گزارش تابناک قم،مسلم ابراهیمی بیان کرد: گیاه گل محمدی به دلیل مقاومت در برابر شرایط متغیر آب و هوایی و کم آب بر بودن برای کشت در قم مناسبت است و هم اکنون بسیاری از زمین های کشاورزی استان از سطح دشت ها گرفته تا دامنه مناطق کوهستانی، محل تولید این گیاه شده است.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی کاشت گل محمدی در قم، افزود: این گیاه در مدت زمان کوتاهی نسبت به سایر محصولات کشاورزی، رشد می کند و برای تولید آن احتیاج به مراقبت خاصی نیست، چرا که آفات کمی دارد.

وی با بیان این که گیاه گل محمدی عملکرد خوبی در واحد سطح دارد، ادامه داد: با رعایت استانداردهای مطرح در مباحث کشاورزی می توان از هر هکتار، پنج تن گیاه گل محمدی استخراج کرد که این مساله ارزش افزوده اقتصادی بالایی را برای کشاورزان به دنبال دارد.

ابراهیمی گفت: توسعه تولید گیاه گل محمدی در قم بر اساس سیاست های تغییر الگوی کشت در اولویت برنامه های سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد و در همین رابطه از حضور بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی همچون کارخانه های اسانس گیری و سرمایه گذاری در این قسمت، حمایت می شود.

وی افزود: می توان از گیاه گل محمدی 120 فرآورده غذایی، دارویی و بهداشتی استخراج کرد که همین مساله لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مزارع این گیاه را بیش از پیش به اثبات می رساند.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان قمی برای توسعه کشت گل محمدی در سطح مزارع استان، از جمله اقدام هایی است که برای تحقق سیاست تغییر الگوی کشت به اجرا درمی آید.

تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن طی سال های گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قم قرار گرفته و نزدیک به 300 هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.

گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.

حدود 10 قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار