مسئول شناسایی و فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از سال 85 تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، 73 بیمار مرگ مغزی از این استان به تهران اعزام شده اند و اعضای بدن آن ها به بیماران نیازمند اهدا شده است.
کد خبر: ۶۰۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ 21 May 2018

به گزارش تابناک قم،ولی الله صمدی افزود: تعداد بیماران مرگ مغزی حدود چهار برابر تعداد بیماران اهداکننده عضو می باشد، ولی به دلیل رضایت ندادن خانواده ها، تعداد زیادی از بیماران به مرحله اهدای عضو نمی رسند و فوت می کنند.

وی اضافه کرد: می توان قبل از فوت بیمار مرگ مغزی، ارگان های حیاتی وی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه ها و روده را اهدا نمود و تا 48 ساعت پس از فوت نیز نسوج و بافت ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه های قلب قابلیت اهدا دارند.

وی بیان کرد: هر اهداکننده می تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

صمدی افزود: همچنین هر اهداکننده می تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا 53 تن را بهبود ببخشد.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می شود، می توان بیمار را با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا 14 روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان های حیاتی، زیست پذیری خود را از دست می دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان ها ضعیف می شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 6 مورد مرگ مغزی در قم رخ داده که فقط خانواده یک بیمار به اهدای عضو رضایت دادند.

صمدی اضافه کرد: سال گذشته خانواده 20 بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو اعلام رضایت کردند که اعضای بدن 17 بیمار با موفقیت به نیازمندان اهدا شد.

به گفته وی، سال 95 نیز اعضای 14 بیمار و در سال 94، اعضای 15 بیمار به نیازمندان در انتظار پیوند عضو اهدا شد.

وی با بیان این که 26 هزار بیمار در لیست انتظار دریافت عضو در کشور هستند، گفت: در هر 10 دقیقه یک تن به لیست بیماران اضافه می شود، در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند پیوند عضو فوت می کند و در هر 12 ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو می شود.

مسئول شناسایی و فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فرق بین مرگ مغزی و کما، افزود: زمانی که بیمار به کما می رود، به دلیل اختلال در خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز، مغز دچار اختلال در عملکرد می شود و به محرک های محیطی با توجه به وسعت حادثه پاسخ می دهد.

وی اضافه کرد: در حالت کما، مغز زنده است و با ارگان های حیاتی بدن مثل قلب و ریه ارتباط موثری دارد؛ امکان دارد فرد به مدت طولانی در حالت کما بوده و زندگی نباتی داشته باشد که در اینصورت فرد عملکرد ذهنی و شناختی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حالت مرگ مغزی، خونرسانی به مغز متوقف می شود، اکسیژن و مواد غذایی اصلا به مغز نمی رسد، مغز می میرد، تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می شود.

نخستین پیوند قرنیه، کلیه، روده، قلب و کبد به ترتیب در سال های 1314، 1347، 1371، 1372 و 1372 در کشور انجام شده است.

در حال حاضر پیوند قرنیه در 55 مرکز، پیوند کلیه در 30 مرکز، پیوند قلب در هشت مرکز، پیوند ریه در 2 مرکز، پیوند مغز استخوان در 6 مرکز، پیوند کبد در 6 مرکز و پیوند پانکراس در یک مرکز درمانی صورت می گیرد و 78 بانک نسوج در کشور فعال است.

افرادی که می خواهند جزو اهدا کنندگان عضو باشند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو دریافت کنند.

31 اردیشهت ماه به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نام گذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار