رییس معاون امور عمرانی استانداری قم از جایگزینی گونه هاي گياهي كم آب بر و سازگار با اقليم قم به جای چمن خبرداد.
کد خبر: ۶۰۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 22 May 2018

 

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی صبح امروز در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم‌آبی در استانداری قم، با اشاره به تغييرات اقليمي و كاهش نزولات آسماني در سال‌هاي گذشته و با شدت بيشتر در سال زراعي جاري گفت: براي گذر از شرايط بحراني موجود، لازم است با مديريت مصرف بهينه آب تمام بخش‌ها را از اين بحران عبور دهيم و بخشي نگري در اين زمينه موجب مشكلات در بخش‌هاي ديگر جامعه می‌شود.

وي افزود: حذف فضاي سبز كه سالها براي كاشت و نگهداري آن تلاش شده توجيه پذير نيست و فضاي سبز موجود را بايد حفظ كنيم، اما در توسعه فضاي سبز بايد كاشت گونه‌هاي كم آب بر و سازگار با اقليم خشك قم در دستور كار قرار گيرد.

معاون استاندار قم به ممنوعيت كاشت چمن در استان اشاره کرد و گفت: از 2 هزار و 168 هكتار فضاي سبز شهر قم حدود 108 هكتار چمن كاري شده كه اميدواريم در سال‌هاي آينده با توسعه فضاي سبز گونه هاي غير چمن، اين رقم كاهش يابد.

وي در خصوص چمن بلوار زائر در بستر رودخانه و همچنين راهكارهاي اجرايي به منظور كاهش 30 درصدي مصرف آب فضاي سبز شهري اظهار کرد: با توجه به عدم توقف در حاشيه اين مسير و عدم امكان استفاده تفرجگاهي از چمن‌هاي بستر رودخانه، تا يك ماه آينده كميته اي متشكل از شهرداري قم، آب منطقه اي و آب و فاضلاب شهري با محوريت دفتر امور شهري استانداري در خصوص كاهش عرصه چمن كاري شده اين محور و راهكارهاي كاهش مصرف آب فضاي سبز با استفاده از ظرفيت هاي مختلف و استفاده از گونه‌هاي كم آب بر و سازگار با اقليم قم تصميم سازي انجام می‌شود.

وي در عين حال توسعه فضاي سبز را امري اجتناب ناپذير براي شهر قم عنوان كرد و افزود: توسعه فضاي سبز با توجه به توسعه شهر امري اجتناب ناپذير است و بايد در نقاط جديد شهري كه توسعه مي‌يابند فضاي سبز نيز با توجه به طرح تفصيلي و تامين سرانه ايجاد شود.

وي گفت: در همين راستا در 2 ماه آينده كه احداث كمربندي جديد شهر قم به عنوان رينگ دوم ترافيكي شهر كلنگ زني می‌شود، لازم است مطالعه و طراحي رينگ دوم فضاي سبز نيز در كنار رينگ دوم ترافيكي برنامه ريزي و اجرايي شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار