رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم خبر داد؛
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم از فعالیت برخی مراکز غیر مجاز و سنتی تولید خوراک دام در قم خبر داد که سلامتی لبنیات و گوشت را دچار چالش می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 23 May 2018

به گزارش تابناک قم، عباس خرمی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد افزایش بهره‌وری از آب در کشاورزی را یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی کشاورزی دانست و اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت، نظارت بر تولید محصول سالم، زمینه سازی اشتغال دانش آموختگان و ،،، از دیگر وظایف این سازمان است.

وی با اشاره به ساماندهی شرکت‌های طراحی آبیاری تحت فشار توسط این سازمان گفت: بر این اساس نزدیک به ۱۲ هزار هکتار طراحی آبیاری تحت فشار و ۹ هزار هکتار انجام شده است.

آنطور که رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم می‌گوید با این کار بازدهی بهره برداری از اراضی تا ۷۰ درصد طی چهار سال گذشته ارتقا یافته است.

وی با اشاره به مقوله تغییر الگوی کشت گفت: در این زمینه به دنبال این بودیم که گیاهانی را در منطقه ترویج کنیم که مقاوم به شوری باشد که توسعه باغات پسته گل محمدی و گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت.

خرمی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر سیاست‌ها در این زمینه توصیف کرد و گفت: نتیجه این کار افزایش تولید ۱۰ برابری نسبت به هوای باز است.

توسعه مساحت گلخانه‌ها

وی با اشاره به اینکه در استان قم ۴۰ هکتار گلخانه فعال است اضافه کرد: ۵ هکتار در سال ۹۶ مجوز صادر شده است و ۳۱ مورد تمدید پروانه داشتیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم افزود: در زمینه نظارت بر استفاده سموم هم در گذشته ۲۷ واحد سم فروشی قبلاً در استان قم فعالیت می‌کرد که ۱۳ مورد فاقد پروانه بودند که اینها هم پروانه اخذ کردند.

وی اضافه کرد: نظارت مستمر بر این واحد صورت می‌گیرد تا با کاهش مصرف سموم میوه سالم در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

نظارت بر تولید خوراک دام

خرمی با اشاره به نظارت مستمر بر تولید کارخانه جات خوراک دام توسط نظام مهندسی کشاورزی افزود: نمونه گیری از دامداری‌ها و بازدید از کارخانه‌ها همچنین آنالیز آزمایشگاه کنسانتره مرتب صورت می‌گیرد.

به گفته وی برخی کارگاه‌ها و آسیاب‌های تولید خوراک دام که فاقد مجوز بوده و تحت نظارت نیستند که ممکن است سلامت گوشت و لبنیات را دچار چالش کنند و به همین خاطر توسط تعزیرات حکومتی به این واحدها اخطار داده شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم همچنین بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی را از مشکلات این بخش دانست و اظهار داشت: از دو هزار و ۴۰۰ مهندس کشاورزی هزار نفر بیکار هستند.

محمد رضا طلایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه این جلسه با اشاره به وجود مراکز غیر مجاز تهیه خوراک دام در استان قم گفت: برخی از این مراکز از اصناف مجوز داشتند که این موضوع مانعی برای برخورد با آنها بود.

وی افزود: با همکاری با اصناف که صورت گرفت قرار شد تمدید مجوز برای این واحدهای سنتی انجام نشود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار