رئیس جهاد کشاورزی قم:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: یک واحد پرورش ماهیان خاویاری در استان به مرحله استحصال رسیده است که در این واحد سالانه حدود 140 کیلوگرم خاوریار تولید خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 09 June 2018

به گزارش تابناک قم،محمد رضا طلایی بیان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی قم و کیفیت آب های نامتعارف استان، ظرفیت های خوبی در بحث پرورش ماهیان خاویاری ایجاد شده است که می تواند ارزش افزوده اقتصادی بالایی برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

وی افزود: سال گذشته بیش از 120 کیلوگرم خاویار تولید شده در قم به کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان صادر شد و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: خاویار تولید شده در قم، در کدبندی ماهیان خاویاری جهان جزو محصولات درجه یک به شمار می آید و به همین دلیل این استان ظرفیت های مطلوبی برای گسترش واحدهای پرورش ماهیان خاویاری دارد.

طلایی گفت: تنها در سال جاری، 27 کیلوگرم خاویار درجه یک از سه ماهی خاویاری پرورش یافته در قم استحصال شد که در مرحله بازپروری و بسته بندی است تا برای صادارت آن اقدام شود.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های خوب استان قم در پرورش ماهیان خاویاری، مجوز تاسیس سه مرکز جدید در این بخش صادر شده که از این میان یکی به بهره برداری رسیده و 2 مرکز دیگر هم به زودی وارد چرخه تولید خواهد شد.

وی با اشاره به این که پرورش ماهی خاویار ارزش اقتصادی خوبی دارد، ادامه داد: در کنار استحصال خاویار، گوشت ماهی خاویار(اوزون‌بُرون) نیز دارای کیفیت بالایی است و در بازار با قیمت میانگین هر کیلوگرم 270 هزار ریال، مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پرورش ماهی خاویار در استان می تواند علاوه بر اشتغالزایی پایدار، منجربه توسعه ظرفیت های اقتصادی به خصوص در بخش صادارت و ارزآوری شود.

وی بیان کرد: به طور میانگین در هر واحد پرورش ماهیان خاویاری بین چهار تا هشت فرصت شغلی مستقیم و 10 فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می شود.

در حال حاضر 2 واحد پرورش ماهیان خاویاری دارای مجوز در قم فعالیت می کند و ظرفیت اسمی این واحدها در زمینه پرورش گوشت ماهیان خاویاری 22 تن و در زمینه تولید خاویار یک تن است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار