عضو شورای شهر قم با انتقاد از عملکرد دولت‌ها در زمینه افزایش اختیارات شوراها گفت: هیچ‌کدام از دولت‌ها علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، قدمی در راه افزایش اختیارات شوراها برنداشته و در مواردی، درآمدهای ناچیز شهرداری‌ها را هم در لوایح بودجه لحاظ نمی‌کنند.
کد خبر: ۶۱۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۴ 10 June 2018

به گزارش تابناک قم،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش زر با اشاره به برخی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات شوراها اظهار داشت: کاهش مستمر اختیارات شورا یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی شورا در دستیابی به اهداف و هدف‌گذاری‌ها از این نهاد مردمی است، کاهش اختیارات شورا به زیان شهروندان و برخلاف رویه مردم‌سالاری دینی است.

وی افزود: شوراها از زمان تأسیس تاکنون مسیر پرفرازونشیبی را سپری کرده و در این مسر نیز توفیقات قابل‌توجهی به دست آورده است، انتخاب شهردار و نظارت بر مجموعه اقدامات مؤثر در مدیریت شهری از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت شورا در حال حاضر است.

عضو شورای شهر قم با انتقاد از کاهش حوزه اختیارات شورا گفت: شوراها از سال 78 به بعد فعالیت خود را شروع کرده که در ابتدا فعالیت‌ها و عرصه‌های فراوانی برای اثرگذاری آن‌ها در نظر گرفته‌شده بود، اما متأسفانه در حال حاضر حوزه اختیارات این نهاد به یک‌نهاد نظارتی محدودشده است درحالی‌که شورا در اصل یک‌نهاد مهم سیاست‌گذار شهری است که باید به آن توجه ویژه‌تری شود.

وی با انتقاد از بخشی نگری های ادارات، بیان کرد: دومین چالش شوراها، چالش مدیریت واحد شهری بوده که درنتیجه آن هر بخشی از این مجموعه‌ها به فعالیت‌های خودسرانه می‌پردازد، درحالی‌که این پدیده را در کشورهای توسعه‌یافته به‌هیچ‌وجه نمی‌بینیم.

آتش زر با اشاره به نقش پررنگ شورا در بسیاری از کشورهای دنیا تأکید کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، رئیس شورا به‌عنوان شهردار و اعضای شورا به‌عنوان مسئولان ادارات عمل می‌کنند و تمام بخش‌های موجود زیر نظر شوراها اداره می‌شود.

وی تخلف از طرح تفصیلی شهر را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: برای آبادی و توسعه شهری، راهی به‌جز ایجاد مدیریت واحد شهری وجود دارد، به‌طور مثال ساخت‌وساز در حاشیه ممنوعه شهرها و بهره‌مندی از امتیازات به دلیل عدم وجود مدیریت واحد شهری به وجود آمده است.

عضو شورای شهر ادامه داد: در کشورهای پیشرفته تمام خدمات شهری به‌وسیله شهرداری‌ها ارائه‌شده و تمام هزینه‌ها نیز توسط آن‌ها اخذ می‌شود و به دلیل اشراف کامل شهرداری بر روند فعالیت‌ها، کارها با بیشترین سازمان‌دهی به انجام می‌رسد

آتش زر با انتقاد از عملکرد دولت‌ها در این زمینه ابراز کرد: هیچ‌کدام از دولت‌ها علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، قدمی درراه افزایش اختیارات شوراها برنداشته و در مواردی، درآمدهای ناچیز شهرداری‌ها را هم در لوایح بودجه لحاظ نمی‌کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار