معاون مطبوعاتی اداره کل ارشاد:
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با بیان اینکه 3 درصد رسانه های دارای مجوز کشور متعلق به این استان است، گفت: از هشت هزار و 629 مجوز صادر شده ، 260 آن مربوط به قم است.
کد خبر: ۶۱۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 10 June 2018

به گزارش تابناک قم،محمد جواد محرابی با بیان این که این تعداد رسانه با ثبت در سامانه جامع رسانه ای کشور مجوز فعالیت دریافت کرده اند افزود: استان قم با 199 رسانه چاپی و 61 رسانه برخط هفتمین استان کشور از نظر تعداد رسانه های دارای مجوز درکشور می باشد.

وی ادامه داد: تهران با 4191 رسانه، اصفهان با 341 رسانه، آذربایجان شرقی با 315 رسانه، خراسان رضوی با 309 رسانه، کرمان با 303 رسانه، گیلان با 275، قم با 260 رسانه، مازندران با 253 رسانه، فارس با 225 رسانه و خوزستان با 206 رسانه 10 استان برتر کشور از نظر تعداد رسانه دارای مجوز هستند.

وی ادامه داد: مجوز فعالیت 5 روزنامه، 13 هفته نامه، 3 دو هفته نامه، 17 ماهنامه، 9 دوماهنامه، 61 فصلنامه، 89 دوفصلنامه و 2 سالنامه در قم صادر شده است.

محرابیان با اشاره به لغو امتیاز تعدادی از رسانه های چاپی استان در ماه های گذشته افزود: نظم در انتشار یکی از شاخص های اصلی ارزیابی نشریات کشور است که در دولت یازدهم و دوازدهم مورد تاکید قرار گرفته و بر مبنای آن نشریات چاپی که متناسب با مجوز خود چند شماره به صورت نامنظم به چاپ برسد، لغو امتیاز می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی نشریات که سال ها چاپ نمی شد و تنها از امتیازات مجوز استفاده می کرد به راحتی لغو مجوز نمی شد گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به منظور ساماندهی به فضای رسانه ای کشور علاوه بر تاکید بر نظم در انتشار، کاهش زمان لغو امتیاز و سرعت در اعطای مجوز نیز در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که دوره انتظار برای دریافت مجوز از دو ساله به 6 ماه کاهش یافته است.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، وجود 157 فصلنامه تخصصی با رویکرد علمی-پژوهشی را از جمله ویژگی های مهم رسانه ای استان دانست و ادامه داد: 105 رسانه در قم، به زبان های انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، استانبولی، اردو، اسپانیایی و آلمانی به تولید محتوا مشغول هستند ضمن اینکه 157 رسانه تخصصی در حوزه کشاورزی، پزشکی و پیراپزشکی، علوم انسانی، فقه و حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، روانشناسی، مدیریت، فلسفه، ادیان و مذاهب، علوم اقتصادی، علوم سیاسی، تاریخ و فنی و مهندسی در قم مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه تعداد پایگاه های خبری دارای مجوز قم را 44 پایگاه خبری اعلام کرد و اظهار داشت: از 42 مجوز خبرگزاری که در سامانه جامع رسانه ای کشور صادر شده است دفتر مرکزی 36 خبرگزاری در تهران و 3 خبرگزاری در قم است که از نظر تعداد خبرگزاری، این استان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

محرابی تاکید کرد: هم اکنون دفتر مرکزی سه خبرگزاری اهل بیت(ع)، رسا و حوزه در قم واقع است که خبرگزاری اهل بیت(ع)(ابنا) به 25 زبان و خبرگزاری های حوزه و رسا به 3 زبان اخبار خود را منتشر می کنند.

وی با بیان اینکه حدود 15خبرگزاری دارای دفتر نمایندگی دراین استان هستند گفت: بر اساس قانون تمام رسانه های چاپی و برخطی که دفتر مرکزی آنها در خارج از استان قرار دارد برای فعالیت دفتر نمایندگی در سایر استان ها باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد و سامانه جامع رسانه ای کشور اقدام به کسب مجوز کند که تاکنون تنها خبرگزاری مهر و پایگاه خبری تابناک موفق به کسب مجوز فعالیت دفتر نمایندگی خود درقم شده اند.

وی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و خبرگزاری صدا و سیما به دلیل اینکه رسانه رسمی کشور هستند، نیاز به دریافت مجوز برای فعالیت در استان ها و شهرستان های مختلف کشور ندارند.

محرابی با تاکید بر اجباری بودن پروانه فعالیت داشتن برای تمام نمایندگی روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که دفتر مرکزی آن در قم نیست ادامه داد: همه نشریات و خبرگزاریها و پایگاه خبری، هر رسانه که دفتر مرکزی آن در قم نیست باید از ارشاد استان درخواست و با ثبت در خواست در سامانه رسانه کشور صدور پروانه را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه از 332 روزنامه دارای مجوز در کشور 196 روزنامه دارای مجوز توزیع در سطح ملی است گفت: قم دارای 5 روزنامه است که 3 روزنامه آن دارای مجوز توزیع در سطح ملی است و یک روزنامه دیگر نیز در حال ثبت مجوز فعالیت خود است.

وی ظرفیت های استان قم را بیش از تعداد روزنامه ها و نشریات محلی کنونی دانست و ادامه داد: از 196 روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسری، 19روزنامه سراسری در قم دارای دفتر نمایندگی هستند که ضمن ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع موفق به دریافت پروانه فعالیت شده اند.

ارسال مستقیم آگهی به نشریات تخلف است

وی توزیع عادلانه آگهی دربین رسانه های استان رااز جمله برنامه های جدی اداره کل ارشاد قم در سالجاری دانست و گفت: بر اساس قانون تمام دستگاه های دولتی و شرکت های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظف هستند که آگهی های خود را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان ها از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع کنند که بر این اساس ارسال آگهی به نشریات به صورت مستقیم تخلف است.

محرابی ادامه داد: برای برخورد با ادارات و شرکت های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که اقدام به ارسال مستقیم آگهی های خود به نشریات می نمایند ابزار قانونی لازم وجود دارد که اداره کل ارشاد به منظور ساماندهی به توزیع آگهی ها، برخورد با نشریات و ادارات متخلف را در دستور کار دارد.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، آگهی تبلیغاتی را مهمترین منبع اقتصادی روزنامه ها و نشریات استان دانست و گفت: بسیاری از نشریات که آگهی ادارات را دریافت و چاپ می کنند هیچگونه مجوز فعالیتی ندارند که تاکنون از طریق استانداری تذکرات لازم به ادارات و نشریات متخلف ابلاغ شده است.

وی مجوزدار بودن و حداقل 8 صفحه ای بودن روزنامه ها را شرط دریافت آگهی دولتی دانست و گفت: یکی از مشکلات رسانه ای استان، چهار صفحه ای بودن روزنامه های محلی دارای مجوز است که برای رفع این موضوع و کمک به رسانه های محلی تا شهریور ماه امسال به این روزنامه ها فرصت داده شده تا علاوه بر افزایش صفحات نسبت به ارتقای کیفی اخبار خود نیز اقدام کنند.

محرابی، حمایت از روزنامه ها و نشریات محلی را از جمله اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دانست و گفت: یکی از اشکال های اساسی روزنامه های محلی استان کیفیت پایین مطالب انتشار یافته است که حرکت به سمت کیفی سازی و تولید محتوا و خروج از حالت نسخه برداری از مطالب خبرگزرای ها باید مورد توجه این رسانه ها باشد.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت:سامانه جامع رسانه ای کشور به آدرس www.e-rasaneh.ir به منظور تحقق دولت الکترونیک، نظم بخشی به وضعیت رسانه ها و مطبوعات کشور و الکترونیکی نمودن فرآیند درخواست مجوز نشریه زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار