چند نکته ای درباره الزامات حمایت از تولید ملی؛
بی شک به منظور ایجاد رونق تولید و تحرک و پویایی در فضای اشتغال استان، نخستین و مهم ترین کاری که می بایست صورت بگیرد تلاش در مسیر بهبود فضای کسب و کار است، لذا مادامی که این مهم محقق نشود، چندان نمی توان نسبت به بهبود اوضاع اقتصاد قم امیدوار بود.
کد خبر: ۶۱۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳ 17 June 2018

به گزارش تابناک قم، معمولاً مسئولان و مدیران برای برون رفت از مشکلات خاصه در وادی اقتصاد، راهکارهای مختلفی را در نظر داشته و گاه آن ها را در تریبون ها و نشست های خبری بیان می دارند.

شکی وجود ندارد که رکود در تولید و کسادی بازار فروش از یک سو که منجر به کاهش اشتغال پایدار شده از جمله پربسامدترین واژگان در تبیین اهم مشکلات اقتصادی امروز است که در سطح استان قم نیز این مساله مشهود و جدی می باشد.

آنچه مسلم است این که به منظور ایجاد رونق تولید و تحرک و پویایی در فضای اشتغال استان، نخستین و مهم ترین کاری که می بایست صورت بگیرد تلاش در مسیر بهبود فضای کسب و کار است و لذا مادامی که این مهم محقق نشود، چندان نمی توان نسبت به بهبود اوضاع اقتصاد قم اُمیدوار بود.

از این منظر چنانچه مدیران و مسئولان استانی زیرساخت ها و زمینه هایی فراهم کنند که به واسطه آن ها بتوان موانع و مشکلات موجود بر سر راه بنگاه های اقتصادی را برداشت و به فعال و پویا شدن چرخه اقتصاد قم کمک کرد، بی تردید، جذب نیرو افزایش یافته و برعکس نرخ بیکاری در سطح استان کاهش محسوسی پیدا می کند.

به هر صورت در دنیای امروز این واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی هستند که کلیدی ترین مسئولیت را در راستای جذب و بکار گیری نیروی کار عهده دار می باشند و از این رو باید فضای کسب و کار مناسب برایشان فراهم باشد تا بتوانند ماموریت خود را در این جهت به درستی و با تحقق حداکثری اهداف از پیش تعیین شده انجام دهند.

در واقع انتظاری که از مسئولان استان می رود این است که شرایط و بستر حمایت از فعالیت های اقتصادی مولد در سطح استان را به خوبی فراهم نموده و از َآن سو موانع و مشکلات را از سر راه تولیدگران و صنعتگران بردارند، ضمن آن که در مسیر جذب و بکارگیری سرمایه از اتخاذ راهکارها و تدابیر انگیزشی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی غافل نشوند.

نکته قابل توجه دیگر هم این که یکی از عواملی که به تشدید معضل بیکاری در قم انجامیده، وجود مساله عدم تناسب میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و فرصت های شغلی موجود در سطح استان است و به همین علت چه بسا افرادی که در پی شغلی هستند به خاطر نداشتن مهارت و تخصص لازم، فرصت های شغلی را از دست بدهند و طبعاً آمار این افراد نیز به مجموع بیکاران قم افزوده می شود.

البته تبیین و تحلیل درباره چرایی این مشکل نیاز به مجالی فراخ دارد، اما به طور خلاصه باید به این نکته اشاره کرد که تحول در نظام آموزشی از یک سو و برقراری ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه از سوی دیگر، چاره کار حل این معضل است و گرنه به سان دیگر مسایل اجتماعی و اقتصادی، به صرف شعار و نشست و جلسه – مادامی که خروجی مشخصی در عرصه عمل نداشته باشد- دست یابی به اهداف غیرممکن و بعید است؛ بعید از این حیث که رونق تولید و اشتغال به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب، اقدام و عمل می طلبد آن ها با چاشنی روحیه انقلابی و جهادی و تلاش خستگی ناپذیر در مواجهه با سختی ها و مشکلات، چه آن که بر اساس آموزه های دینی به ما آموخته اند که "ان مع العسر یسراً"

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار