تعدادی از مخترعان و فعالان در عرصه علم و فناوری با انتقاد از آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار در قم، ریشه کاهش بیکاری در کشور را پیوند دانشگاه با فناوری دانستند.
کد خبر: ۶۱۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 17 June 2018

 

به گزارش تابناک قم،بر اساس آنچه که اعلام شده است بیش از ۴۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در استان قم وجود دارد، جدای از اینکه با یک آمار تلخ و تکان دهنده رو به رو هستیم، دردهای بی‌شماری دیگری هم زیر پوسته آن پیدا و نهان است.

این‌گونه آمارها به وضوح به ما هشدار می‌دهد که اغلب دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به مقوله کارآفرینی و فرهنگ سازی کسب و کار و فناوری در دانشجویان توجهی نمی‌کنند و دانشجویان هم هیچ تحلیل و برآوردی از آینده شغلی ندارند.

هرچند اخیراً برخی دانشگاه‌های استان با کمک مراکز علم و فناوری مانند پارک علم و فناوری استان، با برگزاری رویدادهای شتاب و همایش‌های جذب ایده‌های فناورانه و ایده پروری درصدد تجاری سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی خود هستند؛ اما واقعیت این است که هنوز صدای امید از کاروان علم و صنعت کشور به گوش نمی‌رسد، از این رو در حاشیه همایش ملی ایده تا بازار استان که چند روز قبل در قم برگزار شد، با کارشناسان و فناوران فعال در این عرصه گفتگویی انجام شده‌ایم که در ادامه می‌آید:

۵۰ درصد دانشگاهیان بیکار می‌مانند

حسن زارعی متین که دبیری همایش ملی ایده تا بازار را در پردیس فارابی دانشگاه تهران بر عهده دارد با اذعان به اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها کارآفرین نیستند، گفت: اگر در حال حاضر اکثر دانشجویان دانشگاهی صاحب ایده نیستند به ضعف دانشگاه و دانشجو برمی‌گردد.

وی اضافه می‌کند: دانشجو باید کارآفرین و توانمند تربیت شود تا بتواند رشد و توسعه داشته باشد.

رئیس دانشکده مدیریت پردیس فارابی تهران با بیان اینکه دانشجویان به ایده پردازی و کارآفرینی بها نمی‌دهند، گفت: ارسال ۱۲۱ ایده به دومین دوره یک همایش ملی آمار بسیار ناچیزی است و نشان از کم توجهی قشر دانشگاهی به خلاقیت و ایده پردازی است.

زارعی متین با ابراز تأسف از آینده نه چندان روشن قشر دانشجویی در بازار کار، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های کسب و کار از الگو و مدل درآمدی مناسبی برخوردار نیستند، گفت: ایده‌ها زمانی می‌توانند وارد بازار شوند که از توسعه تکنولوژی، طراحی فرایند، جذابیت و قابلیت رشد برخوردار باشند.

رئیس دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران از نبود برنامه‌ریزی در زندگی جوانان دانشجو انتقاد کرد و گفت: دانشجو تنها زمانی می‌تواند کارآفرین باشد و به سرمایه انسانی مبدل شود که بتواند توانمندی‌ها و ذائقه فکری و روحی خود را بشناسد.

رسوم و سنن روستائیان می‌تواند به منبع درآمدزایی مهم گردشگری مبدل شود

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم نیز با اشاره به اینکه سرمایه اصلی کارآفرینی و ایجاد اشتغال سرمایه انسانی است، اظهار کرد: شرایط فیزیکی، اقلیمی، توانایی مالی و تعاملات اجتماعی حول محور سرمایه انسانی قرار دارند.

سجاد چهرگانی با تأکید بر اینکه یک انسان کارآفرین هر مشکلی را تبدیل به یک فرصت می‌کند، گفت: کارآفرینان به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرند و به مشکلات و معضلات مختلف اجتماعی و اقتصادی نگاه کنند دنبال راهکارهای اساسی برای برطرف کردن آن هستند.

وی با اشاره به فرصت‌های بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در استان قم گفت: متأسفانه نبود یک بانک اطلاعاتی جامع سبب شده که بسیاری از فرصت‌ها و نخبگان استان دیده نشده و از آنها استفاده نشود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم با اشاره به فرصت‌های کارآفرینی در روستاها گفت: آداب و رسوم و سنن روستائیان می‌تواند به یکی از منابع درآمدزایی مهم گردشگری استان قم مبدل شود.

وی با بیان اینکه دانشجو نباید دانش را صرفاً در کلاس و کتابخانه و... جستجو کند گفت: اتفاقاً یک دانشجو باید با نگاه جستجوگر خود دنیای پیرامون خود را سیر و کشف کند تا به تولید و کارآفرینی دست یابد.

بی‌توجهی به نوآوری‌های بومی

یک مخترع که صاحب ۱۴ اختراع ثبت شده در استان قم است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از این مطلب که مخترعان قمی حمایت نمی‌شوند، گفت: الآن بیش از ۴۵۰ مخترع قمی داریم که تقریباً همگی از نبود حمایت و تأمین امکانات لازم برای اجرایی کردن ایده‌هایشان ناراضی هستند.

امیر محمدزاده با بیان اینکه حرف‌های برخی مسئولان پشتوانه اجرایی ندارد، گفت: یک مخترع توانمند از کمبودها و مشکلات باید نهایت بهره‌برداری و فرصت جویی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از اختراعات خود را تجاری کرده است، گفت: ما توانسته‌ایم با گروهی از متخصصان ماشین ۱۴ کاره خدمات شهری را با هزینه کمتر از ۳۵ میلیون تومان راه‌اندازی کنیم که قیمت نمونه خارجی از آن تا ۲ میلیارد تومان از کشورهای پیشرفته اروپایی خریداری می‌شود.

تأکید بر انجام کار گروهی و تخصصی

در ادامه مخترع سیستم هوشمند قرائت کنتورهای صنعتی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه طرح‌های کسب و کار تنها با انجام کار گروهی و تخصصی به سرانجام می‌رسد، گفت: افرادی که یک گروه را تشکیل می‌دهند باید هریک در رشته خود توان و تخصص ویژه‌ای داشته باشند.

محمدحسین الله دادی با بیان اینکه نباید به حمایت‌های مسئولان دلخوش کنیم گفت: یک کارآفرین منتظر کسی نمی‌نشیند و همیشه باید در حال ارزیابی اوضاع و بهره‌برداری از کمترین امکانات باشد.

مدیر یک شرکت نرم افزاری نیز ریسک پذیری را مهمترین عامل رشد و توسعه اقتصادی بیان کرد و افزود: برای راه‌اندازی کسب و کار نوآورانه لزوماً نیاز به پول و سرمایه هنگفت نیست و باید فقط از نقطه‌ای شروع کرد.

سید مقداد موسوی با تأکید بر اینکه کلید توسعه اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی در دستان نخبگان و کارآفرینان ریسک‌پذیر است، گفت: با نگاه اداری و سیستم چاق و تنبل دولتی نمی‌توان به قله‌های رفیع توسعه اقتصادی رسید.

حمایت پارک از کسب و کارهای فناورانه

رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صاحبان طرح‌های کسب و کار و ایده‌های فناورانه در صورت پذیرش در پارک تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات ویژه دریافت کنند.

سید حسین اخوان علوی افزود: شناسایی و حمایت از ایده‌های نوآورانه نقطه اتکا و بستر حیاتی رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه باید نخبگان و فناوران شناسایی شده از رویدادهای شتاب را حمایت کرد افزود: برخی از ایده‌ها فناورانه و طرح‌های کسب و کار قابلیت دست‌یابی به بازارهای مهم ملی و بین‌المللی را داراست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار