نیازمند اجماع ملی و اقدام همگانی برای مقابله با بحران آب هستیم
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم: برای مقابله با بحران آب، نیازمند یک اجماع ملی و یک اقدام همگانی با برنامه اجرایی متعهدانه در همه بخش‌ها هستیم. سال‌هاست زنگ خطر کم‌آبی به صدا در آمده، ولی متأسفانه خیلی‌ها آن را جدی نگرفته‌اند و خود را مخاطب این هشدار ندانسته‌اند.
کد خبر: ۶۲۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹ 20 June 2018

 به گزارش تابناک قم، دکتر علی جان صادق پور در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، نام‌گذاری یک هفته را به نام صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط کمبود آب در کشور و اقلیم گرم و خشک که در آن قرار داریم امیدواریم این اهتمام موجب افزایش آگاهی عمومی و توجه ملی بیشتری در حوزه مصرف آب شود.

سالهاست زنگ خطر کم آبی به صدا درآمده است

وی با بیان اینکه مردم در حال حاضر بیشتر از گذشته به اهمیت آب پی برده‌اند و خطر کم‌آبی را حس کرده‌اند، اظهار داشت: ولی این آگاهی و شناخت کمتر از میزان لازم است و توجهات نیز متناسب شرایط نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تاکید بر اینکه سال‌هاست زنگ خطر کم‌آبی به صدا در آمده، یادآور شد: ولی متأسفانه خیلی‌ها آن را جدی نگرفته‌اند و خود را مخاطب این هشدار ندانسته‌اند.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در شبانه‌روز در استان قم برای هر فرد 160 لیتر است گفت: با توجه به وضعیت استان این میزان مصرف مناسبت نیست؛ هر چند در کشور شهرهایی داریم که سرانه مصرفشان بیش از این میزان است، اما دلیل نمی‌شود که ما نیز مصرف بالایی داشته باشیم.

دکتر صادق پور با بیان اینکه بیش از 85 درصد نیاز آبی قم از خارج از استان تأمین می‌شود، تصریح کرد: ما منبع داخلی برای تأمین آب در استان نداریم؛ بنابراین با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم باید رفتار ما نیز در استفاده از آب نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه نیازمند یک اجماع ملی و یک اقدام همگانی با برنامه اجرایی متعهدانه در همه بخش‌ها هستیم، تصریح کرد: مصرف، عمدتاً در بخش کشاورزی است که در این حوزه نیازمند یک اقدام جدی و متناسب با آمایش سرزمین است.

صد در صد جمعیت شهری قم دارای آب شرب سالم و بهداشتی هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان پرداخت و اظهار داشت: با اقداماتی که با حمایت مسئولان استان، وزارت نیرو، رسانه‌ها و مردم صورت گرفته، امروز صد در صد جمعیت شهری قم دارای آب شرب سالم و بهداشتی هستند.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد جمعیت شهری از خدمات شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: مجموعه شرکت‌آب و فاضلاب در تلاش است روزبه‌روز این خدمات را هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی افزایش دهد.

سالهاست زنگ خطر کم آبی به صدا درآمده است

دکتر صادق پور از افزایش بیش از دو درصدی اشتراک‌های آب و 11 درصدی فاضلاب در سال 96 خبر داد و گفت: در حال حاضر 312 هزار اشتراک آب و حدود 88 هزار انشعاب فعال در قم وجود دارد.

وی از رشد حدود 28 درصد مخازن ذخیره آب قم خبر داد و گفت: حجم مخازن بهره‌برداری شده در ابتدای سال گذشته 252 هزار مترمکعب بود که این میزان در پایان سال 96 به 322 هزار مترمکعب رسید.

افزایش 23 هزار نفری جمعیت تحت پوشش خدمات آبفا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افزایش 40 کیلومتری شبکه توزیع آب و 82 کیلومتری شبکه فاضلاب در سال گذشته اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب در ابتدای سال گذشته یک‌میلیون و 230 هزار نفر بود که این میزان در پایان سال 96 به یک‌میلیون و 258 هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب شهر قم و 3 شهر و تعداد حدود 40 روستای استان از سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور متوسط این منابع در طول سال، 86 درصد کل آب مصرفی استان را به خود اختصاص می‌دهند و حدود 14 درصد از سایر منابع از چاه‌های علی‌آباد و سطح شهر تأمین می‌شود.

دکتر صادق پور حجم آب قابل استفاده از کلیه منابع موجود را 135 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان 100 میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد، حدود 9 میلیون مترمکعب از چاه‌های علی‌آباد و حدود 26 میلیون مترمکعب از چاه‌های سطح شهر تأمین می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار