رئیس سازمان جهادکشاورزی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم،گفت:موضوع ایجاد شهرک گلخانه ای سبزی وصیفی برای کشاورزان شهر قنوات در دستور کار قرار گرفته است و کارهای اجرایی آن به زودی آغاز می شود.
کد خبر: ۶۲۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 24 June 2018

به گزارش تابناک قم،محمد رضا طلایی افزود: کشاورزان این منطقه هر سال برای کشت صیفی به استان های همجوار می روند که این کار مشکل های بسیاری را برای آنان ایجاد می کند، برای حل این مساله جلسه ای با حضور استاندار و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار و در آن مقرر شد که شهرک گلخانه ای سبزی و صیفی در حاشیه شهر قنوات ایجاد و زمینه فعالیت کشاورزان منطقه در آن فراهم شود.

قنوات از توابع استان قم دارای 12 هزار و 500 تن جمعیت بومی، 2 هزار تن غیر بومی و سه هزار تن اتباع است و در مجموع بیش از 17 هزار تن در این شهر 300 هکتاری سکونت دارند.

این شهر در سال 79 با ادغام روستاهای حاجی آباد لک ها، مراد آباد، والیجرد و حسن آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی می باشد.

قنوات در مناطق خشک و کویری قم قرار گرفته است و در گذشته از طریق حفر قنات آب مورد نیاز مردم منطقه تامین می شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می شود.

از نظر اقتصادی، درآمد بیشتر مردم این شهر از کشاورزی و دامداری تامین می شود، اما در سال های اخیر به دلیل نبود آب کافی در منطقه، باغ های آن از بین رفته است و تنها بخش محدودی از زمین های کشاورزی به غله کاری اختصاص می یابد.

وی بیان کرد: با توجه به این که سازمان جهاد کشاورزی قم برای انجام کارهای زیرساختی ایجاد این شهرک مشخص شد، زمین مناسب برای احداث آن شناسایی و برای تامین آب مورد نیاز شهرک نیز قرار شد سازمان برنامه و بودجه این آب را از منابع آبی موجود استان خریداری کند.

وی ادامه داد: با احداث و آغاز فعالیت این شهرک، کمک بزرگی به کشاورزان شهر قنوات خواهد شد و آنان می توانند در استان قم به فعالیت اقتصادی بپردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر قنوات نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به این که اشتغال مهمترین مشکل جوانان این شهر است، اظهار داشت: در شرایط کنونی با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و استان قم، مسئولان جهاد کشاورزی پیشنهاد ایجاد گلخانه را به کشاورزان شهر قنوات داده اند تا با این کار معیشت خود را تامین کنند.

محمد نوش افزود: در همین رابطه قرار است شهرک گلخانه ای 200 واحدی سبزی و صیفی به مساحت 100 هکتار در سطح منطقه ایجاد و زمین آن به قطعات پنج هزار متری میان کشاورزان برای ایجاد گلخانه تقسیم شود.

وی ادامه داد: تسهیلات خوبی برای مشارکت کشاورزان شهر قنوات در این طرح درنظر گرفته شده است و امیدواریم از سال آینده روند اجرایی آن آغاز شود.

نوش گفت: هم اکنون تعاونی صیفی کاران شهر قنوات با مشارکت 500 تن از فعالان این حوزه تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ شهر قنوات در بخش مرکزی و در 10 کیلومتری شهر قم واقع شده است، کار اصلی مردم این شهر کشاورزی و دامپروری می باشد.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار