مدیرکل بهزیستی قم:
مدیرکل بهزیستی قم گفت: بر اساس استاندارهای تعیین شده برای فعالیت مهد کودک ها، تنها 80 مهد کودک در استان مجوزهای لازم را کسب کرده اند و بقیه این مراکز باید مجوز کسب کنند و یا جمع آوری شوند.
کد خبر: ۶۲۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰ 24 June 2018

به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه در جلسه کارگروه امور زنان و خانواده استان در استانداری قم، افزود: بیش از 400 مهد کودک غیر مجاز که استانداردهای لازم را ندارند در قم فعالیت می کنند که باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف شوند.

وی بیان کرد: با توجه به این که این مهد کودک ها هزینه کمتری را از والدین طلب می کنند، بیشتر خانواده ها فرزندان خود را به این مراکز می سپارند در حالی که آنان صلاحیت لازم برای آموزش کودکان را ندارند.

وی ادامه داد: در صورت ادامه یافتن این روند ممکن است مشکلاتی برای خانواده هایی که فرزندان خود را در این مراکز ثبت نام می کنند، پیش آید که برای جلوگیری از این کار باید برخورد قانونی لازم با این مهد کودک ها به عمل آید و والدین فرزندان خود را تنها در مهدهای مجاز و به صورت قانونی ثبت نام کنند.

سلیقه همچنین در خصوص موضوع اشتغال زنان سرپرست خانوار نیز گفت: هم اکنون لباس 6 هزار کودک که در مهدهای استان مشغول آموزش هستند توسط زنان سرپرست خانوار دوخته می شود و به زودی مرکز تولید و عرضه لباس تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار استان در شهر قم دایر می شود.

وی در ادامه به اهمیت رعایت حقوق کودکان اشاره کرد و افزود: یکی از موارد نقض حقوق کودکان، در مادران معتاد به مواد مخدر مشاهده می شود، چراکه کودکان متولد شده از این مادران، به طور طبیعی به مواد مخدر وابسته می شوند و جدا کردن آنان از این مواد احتیاج به درمان های تخصصی دارد.

وی با تاکید بر این که کودک آزاری تنها در موارد جسمی و جنسی خلاصه نمی شود، بیان کرد: کودکان باید در شرایط مناسب و سالم رشد کنند و در این زمینه نیاز است که خانواده ها با حقوق کودکان آشنا باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: بخش قابل توجهی از تماس های مردم با سامانه اورژانس اجتماعی مربوط به مباحث کودک آزاری در حوزه های مختلف از برخورد خشن با کودکان تا عدم محبت نسبت به ایشان است که نشان می دهد در این زمینه باید کارهای فرهنگی و اجتماعی بیشتری برای آگاهی بخشی به خانواده ها انجام شود.

وی افزود: والدین، مربیان و معلمان باید چارچوب حریم خصوصی و حفاظت از آن را برای جلوگیری از خطرات احتمالی به کودکان آموزش دهند و این مساله در آموزه های دینی ما نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به این که در استان قم از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست حمایت های لازم به عمل می آید، ادامه داد: کودکان بدسرپرست تازمانی که خانواده های آنان صلاحیت نگهداری از کودکشان را بدست نیاورند نزد بهزیستی می مانند و کودکان بی سرپرست بر اساس شرایط و صلاحیت های خانواده های متقاضی فرزند خواندگی به آنان سپرده می شوند.

سلیقه گفت: حمایت از خانواده هایی که چند قلو به دنیا آورده اند نیز از دیگر فعالیت های بهزیستی برای حمایت از حقوق کودکان است.

وی افزود: در این موارد بنا به درخواست حمایت خانواده ها، ماهانه برای هر نوزاد 500 هزار ریال کمک هزینه به حساب سرپرست خانوار واریز و در کنار آن بحث شیرخشک و سایر مایحتاج کودکان نیز در حد توان تامین می شود.

وی در ادامه با اشاره به تحویل گرفتن کودکان کار توسط بهزیستی گفت: ما با کار کودک مخالف نیستیم اما به هیچ عنوان اجازه سوء استفاده از کودکان را نمی دهیم و از آنان حمایت می کنیم.

مدیرکل بهزیستی قم گفت: تلاش می کنیم با همکاری آموزش و پرورش، کودکان بازمانده از تحصیل را به کلاس های درس بازگردانیم و با انجام این کار از به خطر افتادن آینده آنها جلوگیری کنیم.

وی همچنین با بیان اهمیت غربالگری های قبل و بعد از تولد نوزادان، گفت: سالانه 20 هزار کودک تازه متولد شده در استان قم توسط مراکز بهزیستی مورد شنوایی و بینایی سنجی قرار می گیرند و با اقدام های پیشگیرانه از بروز بیماری های ناعلاج در بزرگسالی آنان جلوگیری می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار