مدیر کل گمرکات:
مدیرکل گمرکات قم میزان صادرات ازاین استان به کشورهای هدف را در فروردین و اردیبهشت سالجاری نسبت به مشابه سال گذشته با 29 درصد رشد عنوان کرد.
کد خبر: ۶۲۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 25 June 2018

به گزارش تابناک قم،محمد خلیلی بیان کرد: دراین مدت انواع کالاهای تولید شده در قم به ارزش 34 میلیون دلار به کشورهای هدف، صادر شد.

استان قم در بازارهای کشورهای مختلف از جمله روسیه، عراق ، افغانستان؛ پاکستان و عمان جدی دارد.

قم در زمینه تولید فرش، کفش و مبلمان جایگاه بسیار بالایی دارد که می توان از این ظرفیت برای توسعه صادرات استان و افزایش حجم آن به نحو شایسته ای استفاده کرد.

وی گفت: همچنین در این مدت میزان اظهار نامه های گمرکی استان با ثبت 711 فقره، نسبت به سال قبل، 12 درصد رشد داشته که بیانگر توسعه فعالیت های صادراتی قم است.

وی افزود: با تسهیلات قانونی درنظر گرفته شده از هر 100 خودرو متقاضی انجام فرآیند نقل و انتقال کالا در گمرکات، به طور میانگین تنها 25 خودرو جهت بررسی های قانونی به گمرکات استان وارد می شود و بقیه خودروها به منظور تسریع در فرآیند صادارت کالاهای داخلی به مرزهای خروجی راهنمایی می شود.

خلیلی گفت: بسیاری از فرآیندهای گمرکی در سال های اخیر توسط سیستم های الکترونیکی انجام می شود و صادرکنندگان بدون حضور در گمرکات می توانند نسبت به صادرات کالای مورد نظر خود اقدام کنند.

وی افزود: بیش از 60 درصد کالاهای وارد شده به گمرکات استان، بدون بررسی و ارزیابی فیزیکی ترخیص می شود که این کار نقش بسیار موثری درکاهش زمان نقل و انتقال کالا از گمرکات دارد. بسیاری از اظهارنامه هایی که به گمرکات ارسال می شود، توسط سیستم مسیر یابی می شود و نیازی به ارزیابی و حضور فیزیکی صاحب کار در فرآیند اداری ندارد.

وی بیان کرد: در فرایند واردات و صادارت، کالاهایی که در مسیر سبز و زرد قرار می گیرند، نیازی به بررسی فیزیکی ندارند و با پرداخت هزینه های قانونی کالا ترخیص می شود.

وی ادامه داد: اظهار نامه هایی که در مسیر زرد قرار می گیرند تنها از نظر اسنادی مورد ارزیابی کارشناسی قرار می گیرند.

خلیلی گفت: تنها حدود 30 درصد اظهار نامه ها در مسیر قرمز قرار می گیرند که برای سهولت در ترخیص این کالاها نیز اگر صاحبان آن ها مجوزهای لازم را در وقت تعیین شده بگیرند، کالاهای مورد نظر نیز در کمتر از 72 ساعت ترخیص می شود.

وی افزود: علت آن که ترخیص برخی از کالاها در گمرکات استان طولانی می شود این است که یا صاحبان کالا پیگیر موضوع نیستند و یا این که سازمان های ارائه دهنده مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا، بنا به دلایلی نمی توانند این کار را در زمان مقرر انجام دهند.

سال گذشته 168 هزار و 847 تن انواع کالا به ارزش 210 میلیون دلار از گمرکات قم به بازارهای بین المللی صادر شد؛ بر اساس برنامه ریزی ها قرار است این میزان در سال جاری با رشد 20 درصدی همراه باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار