مدیر موسسه رعد فاطمیه عنوان کرد: متاسفانه مسئولین آموزش و پرورش نسبت به استخدام معلولین بی توجهی می‌کنند و دلیل آن را هم عدم استقبال و پذیرش دانش آموزان عنوان می‌کنند، در صورتی که این توجیه قابل قبول نیست.
کد خبر: ۶۲۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 07 July 2018

 

به گزارش تابناک قم،محمد نوری باتوجه به نامه اخیر جمعی از معلولین دراعتراض به تبعیض اعمال شده در آزمون استخدامی تیرماه امسال عنوان کرد: بیشتر معلولین کشور، افراد قشر تحصیل کرده جامعه و درصد زیادی ازاین افراد حتی جزو نخبگان دانشگاهی جامعه هستند اما باوجود این امر، تبعیض های بسیار زیادی در کشور برای این افراد درمقایسه با افراد دارای سلامت جسمی وجود دارد و متاسفانه بیشتر این تبعیض ها ازسوی مدیران و مسئولین جامعه به معلولین تحمیل می شود.

وی گفت: قوانین وآیین نامه هایی در سالهای 83،87 و 96 در رابطه با حقوق معلولین به تصویب رسید که متاسفانه هیچ کدام از این ها عملی نشده وهمگی مسکوت مانده است.

مدیر موسسه رعد فاطمیه ادامه داد: یکی از دلایل عدم اجرای این آیین نامه ها، عدم دغدغه‌ی مسئولینی است که تنها این آیین نامه هارا تدوین می‌کنند، اما چون این افراد از بین معلولین نیستند و تنها آیین نامه و قوانینی را تدوین می‌کنند اما در مرحله عمل دغدغه ای برای اجرای شدن آنها ندارند و بنابراین باید کسانی این قوانین را تدوین کنند که ازمیان خود معلولین باشند، زیرا واسطه قانون و اجرا تدوین یک آیین نامه است.

نوری اظهار کرد: متاسفانه مسئولین آموزش و پرورش نسبت به استخدام معلولین بی توجهی می‌کنند و دلیل آن را هم عدم استقبال و پذیرش دانش آموزان عنوان می‌کنند در صورتی که این توجیه قابل قبول نیست، بلکه به جای طرح چنین توجیهات و مدعایی باید به توجیه و آگاه سازی دانش آموزان بپردازند؛ زیرا تا چند سال پیش هم این عدم پذیرش درسطح جامعه نیز وجود داشت و به این واسطه در حقشان بسیار اجحاف می‌شد در حالی که با آگاه سازی و فرهنگ سازی که درطول این سال ها در جامعه انجام شد، این مسئله تا حد زیادی رفع شد.

وی در ادامه به مسئله‌ی مهاجرت این افراد به خارج از کشور اشاره کرد و تاکید کرد: عدم توجه وسیعی که نسبت به اشتغال معلولین در کشور ما وجود دارد، موجب مهاجرت جمع زیادی از نخبگان معلول کشورشده است؛ چراکه امکانات آموزشی و اشتغال معلولین در کشورهای دیگر بسیار بیشتر ازایران است.

محمد نوری ادامه داد: هم اکنون اساتید زیادی از معلولین کشور، در خارج از ایران مشغول به کار هستند و حتی در دانشگاه هایی همچون دانشگاه ویژه نابینایان در واشنگتن تدریس می‌کنند.

مدیر موسسه رعد فاطمیه در پایان تاکید کرد: دانش، هوش و عقلانیت یک فرد هیچ ارتباطی با نقص جسمی شخص ندارد و این موضوع توسط رسانه و مسئولین باید درجامعه فرهنگ سازی شود؛ این افراد سرمایه های اجتماعی کشورهستند که متاسفانه مورد بی مهری و عدم توجه قرار می گیرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار