مدیرعامل آبفای قم مطرح کرد؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به رشد ۹ درصدی مصرف آب در قم گفت: افزایش مصرف و کاهش منابع آب در این استان نگران کننده است.
کد خبر: ۶۲۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ 07 July 2018

به گزارش تابناک قم، علی جان صادق‌پور با اشاره به کمبود آب در کشور به ویژه در استان قم، گفت: امروز جنگ آب در دنیا شروع شده و به تبع آن در کشور ما نیز منشأ بروز برخی از اختلافات شده است.

وی تأمین آب شرب را یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها دانست و اظهار داشت: اگر آب شرب جامعه‌ای تأمین نشود جمعیت آن دوام نخواهد آورد و فرهنگ و تمدن آن جامعه از بین خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با ابراز تأسف از اینکه ۹۰ درصد منابع آب کشور به مصرف کشاورزی می‌رسد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته ۴۰ درصد مصرف آب در مصارف شرب و صنعتی است و مابقی در کشاورزی و با راندمان بالا مصرف می‌شود.

وی با اشاره به توجه ویژه نظام اسلامی به تأمین آب شهر قم پس از پیروزی انقلاب ابراز داشت: در طول سال‌های پس از انقلاب پروژه‌های و طرح‌های مختلفی از جمله حفر چاه در داخل شهر، حفر چاه در منطقه علی‌آباد و احداث سدهای ۱۵ خرداد و کوچری برای تأمین آب شهر قم به انجام رسیده است.

تأمین ۸۵ درصدی آب قم از سدکوچری

صادق پور با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد نیاز آبی شهر قم و شهرهای تابعه استان از سدکوچری و فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری تأمین می‌شود، گفت: البته این انتقال حوزه به حوزه‌ای و تأمین آب از خارج از مرزهای استان نیز مسائل و مشکلات خاص خود را دارد که لزوم استفاده بهینه از آب را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل و خارج استان برای تأمین آب شهر قم استفاده شده است، اظهار داشت: هر منبعی که قابل استفاده بوده احصا شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و منبع جدید دیگری برای تأمین آب استان نداریم.

وی مصرف سالانه آب در شهر قم را حدود ۱۱۵ میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: متأسفانه این میزان سال به سال رو به افزایش است به گونه‌ای که امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹ درصد افزایش مصرف داشتیم.

افزایش روز به روز مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه مصرف روز به روز در حال افزایش است، تأکید کرد: این در حالی است که منابع آب نیز در حال کاهش است و این موضوع یک خطر جدی است که با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در شهر قم در تابستان بیش از دو برابر فصل زمستان است، ابراز داشت: پیک مصرف آب در قم در تابستان به حدود ۵۰۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد و کمترین میزان مصرف در فصل زمستان حدود ۲ هزار لیتر در ثانیه است.

صادق پور با بیان اینکه با مصرف بهینه می‌توان این اختلاف مصرف را مدیریت کرد، تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف هر نفر در شهر قم حدود ۱۶۰ لیتر در شبانه‌روز است که اگر هر نفر ۴۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد دیگری نیازی نیست آب با کیفیت پایین منابع زیر زمینی را به آب انتقالی از سدکوچری اضافه کنیم و موجب کاهش کیفیت آن شویم.

آب پردیسان کاملا شیرین است

وی با اشاره به اینکه آب پردیسان در تمام طول سال شیرین است، گفت: آب این منطقه به طول کامل از سرشاخه‌های دز تأمین می‌شود اما اگر مصارف کاهش نیابد مجبور به اختلاط از سد ۱۵ خرداد هستیم که موجب شوری آب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه متأسفانه در مصرف آب مصالح ملی را رعایت نمی‌کنیم، ابراز داشت: اگر مصارف خود را به نصف کاهش دهیم هیچ‌گونه نگرانی برای تأمین آب پایدار نخواهم داشت.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه آب، تأکید کرد: امروز وظیفه ملی، شرعی و قانونی ما است که با مصرف درست آب، از این نعمت الهی مراقبت کنیم و کشور را از تهدیدات که در حوزه وجود آب دارد مصون داریم.

آغاز پروژه فاضلاب پردیسان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات فاضلاب پردیسان گفت: با همت مسئولان نظام و استان بخشی از اعتبارات پروژه فاضلاب پردیسان تأمین و مقدمات کار فراهم شده و به زودی کلنگ آن با حضور مسئولان به زمین زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه بخش‌ عمده‌ای از معضلات فاضلاب شهر پردیسان برطرف می‌شود، اظهار داشت: البته برای رفع کامل این معضل، اعتبارات قابل توجهی نیاز است که امیدواریم با تأمین این اعتبارات تا پایان سال ۹۸ مشکل مناطقی که با این معضل روبرو هستند برطرف شود.

صادق پور همچنین از احداث پکیج فاضلاب برای حدود ۵۰۰ خانوار پردیسان خبر داد و گفت: این پروژه نیز به اتمام رسیده و ظرف هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و پساب آن برای آبیاری فضای سبز شهری به شهرداری تحویل داده خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار