وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان درقم، موقعیت ممتازی را برای انجام فعالیت های تولیدی و تجاری به وجود آورده است و همه فعالان اقتصادی کشور می توانند با سرمایه گذاری در این منطقه و استفاده از برخی معافیت ها، محصولات تولیدی خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.
کد خبر: ۶۲۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 11 July 2018

به گزارش تابناک قم، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم در زمینی به مساحت 2 هزار هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.

این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزیتی کشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنایع و تراکم جمعیتی و دسترسی آسان به آن و همچنین وجود آب و هوای متعادل، امتیازهای مضاعفی را جهت منطقه نسبت به جایگاه های مشابه ایجاد کرده است.

هم اکنون سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، چین و هند منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فعالیت می کنند و بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت نفت به واسطه این سرمایه گذاری ها در این منطقه ویژه اقتصادی تولید می شود.

در حال حاضر 123 واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به فعالیت تولیدی، تجاری و بازرگانی می پردازند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان پیرامون امتیازهای ویژه این منطقه برای سرمایه گذاران اقتصادی به ایرنا، گفت: هزینه تولید محصول در این منطقه پایین است و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی می توانند محصول خود را با هزینه کمتری وارد بازار کنند.

سید مهدی علیزاده طباطبایی با اشاره به این که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ظرفیت تولید و عرضه کالای ایرانی را به طور همزمان دارد، گفت: هم اکنون123 واحد صنعتی و تجاری در این منطقه فعال هستند و از این فعالان اقتصادی در مسیر حمایت از کالای ایرانی، پشتیبانی های لازم به عمل می آید.

وی افزود: فعالیت بیش از 87 درصد واحدهای دارای پروانه بهره برداری درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، نشان می دهد این منطقه می تواند نقش موثری در تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، داشته باشد.

وی ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی خارج از مرزهای گمرکی کشور تلقی می شود، بنابراین تولیدکنندگان اگر بخواهند تجهیزاتی برای تولید خود وارد کشور کنند بدون پرداخت هرگونه تعرفه گمرکی می توانند این کار را انجام دهند و این امتیازی مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، گفت: تولید کنندگان مستقر در این منطقه، هفت سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و اگر سطح اشتغال خود را 50 درصد افزایش دهند، 2سال دیگر هم به این مدت اضافه می شود.

وی بیان کرد: سرمایه گذارانی که در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به تولید و عرضه محصول می پردازند، می توانند برابر ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند از پرداخت تعرفه گمرک معاف شوند.

وی ادامه داد: دراین منطقه نیازی نیست فعالان اقتصادی کالاهای خود را یک جا ترخیص کنند،بلکه می توانند هرمقدار از مواد اولیه را که به محصول تبدیل کردند، وارد بازارهای داخلی و بین المللی نمایند.

علیزاده طباطبایی گفت: همه مجوزهای لازم برای فعالیت های اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان همچون جواز تاسیس، پروانه ساخت و بهره برداری در خود منطقه با پرداخت هزینه ناچیز انجام می شود.

وی افزود: این منطقه به 60 درصد بازار مصرف و استان های صنعتی کشور همچون تهران، اصفهان، مرکزی، البرز و قم دسترسی دارد و تولید کنندگان از طریق راه های مواصلاتی می توانند به آسانی محصولات خود را وارد بازار کنند.

وی ادامه داد: همچنین طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری هم دردست اقدام می باشد که امید است در سال جاری به بهره برداری برسد.

دسترسی آسان منطقه به بازارهای داخلی و خارجی با اتصال به راه آهن

مدیرکل راه آهن قم در گفت و گویی با اشاره به ضرورت اتصال چشمه های بار این استان به خصوص منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به شبکه راه آهن سراسری برای انتقال آسان و ایمن بار فعالان اقتصادی، گفت: راه آهن استان دارای ظرفیت های بالقوه ای از جمله قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق است که با استفاده از آن می توان حجم زیادی از کالاهای تولید شده در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را جابه جا کرد.

محسن اعتماد ادامه داد: میزان بار پیش بینی شده برای انتقال به شبکه ریلی در این منطقه سه میلیون تن درسال می باشد که با اتصال آن به شبکه ریلی، حجم قابل توجهی از جابجایی بار توسط کامیونها در جاده ها کاسته می شود و از طرفی امنیت بار برای صاحبان بار تضمین خواهد شد.

عملیات اتصال راه آهن فرعی منطقه ویژه سلفچگان به راه آهن سراسری در زمینی به مساحت دو‌هزار هکتار و به طول 5/8 کیلومتر خردادماه سال 88 آغاز شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه قم نیز پیرامون وضعیت اتصال شبکه راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان درگفت و گویی، بیان کرد: طبق پیگیری های صورت گرفته، اعتبار لازم برای طرح اتصال خط آهن منطقه اقتصادی به راه آهن سراسری، درسال 97 به راه آهن کشور تخصیص داده می شود.

سید حسن رضوی افزود: در صورت قطعی شدن تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اتصال خط راه آهن سراسری به این منطقه، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری زیرسازی طرح به اتمام برسد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ظرفیتی ملی برای توسعه کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم نیز در رابطه با ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از جمله ظرفیت های موثر توسعه قم و کشور است که باید مسائل و مشکلات آن در قالب راهکارهای ملی و استانی هرچه سریعتر برطرف شود.

مهرداد غضنفری با اشاره به لزوم رفع سریع مشکلات سرمایه گذاران و تولیدکنندگان منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، افزود: تشکیل جلسه های اقتصادی استان در این منطقه و حضور میدانی و بدون واسطه مدیران در جمع تولیدکنندگان و شنیدن مسائل و مشکلات آنان می تواند راهکارهای رفع موانع تولید را در زمان کوتاه تر و به شکل موثرتری به ثمر نشاند.

وی ادامه داد: نتیجه مثبت این کار می تواند، شرایط اقتصادی استان را متحول و ظرفیت های صنعتی آن را به صورت کامل شکوفا کند.

غضنفری گفت: بخشی از مشکلات تولیدکنندگان حاضر در منطقه اقتصادی سلفچگان به دلیل عدم اطلاع آنها از قوانین و راه های پیگیری امور می باشد که در این زمینه لازم است دستگاه های خدمت رسان، مشاوره های لازم را در اختیار این فعالان اقتصادی قرار داده و در صورت برطرف نشدن مشکل، مراتب را برای پیگیری بیشتر به معاونت اقتصادی استانداری قم اطلاع دهند.

وی بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته برای حل مشکل تولیدکنندگان، بیش از 100 مورد راهکار رفع سریع موانع فعالیت های اقتصادی به مدیران استانی تفویض اختیار شده و استان قم در این زمینه اقدام های مطلوبی انجام داده است.

وی گفت: دولت این اختیارات را در اختیار مسئولان استان ها قرار داده است تا وضعیت تولید و اشتغال بهبود یابد و ما شاهد افزایش بهره بری در بخش های اقتصادی همچون منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان باشیم.

غضنفری با اشاره به اینکه همه مسئولان استان باید به دنبال پشتیبانی از تولید کنندگان و حل مسائل ایشان باشند، افزود: افزایش نرخ اشتغال تنها در صورت حمایت از تولیدکنندگان و پشتیبانی مالی و معنوی از آن ها محقق می شود.

غضنفری با اشاره به اهمیت حمایت از سرمایه گذاران حاضر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، گفت: نباید اجازه دهیم سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در استان قم به دلیل عدم حمایت، از نیت خود پشیمان شوند که این مساله مغایر با سیاست های اقتصادی نظام است.

2 هزار و 380 واحد تولیدی و حدود 54 هزار تن در بخش صنعت استان قم فعالیت می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار