راهکارهای افزایش، توسعه و گسترش روابط فرهنگی،آموزشی و ورزشی و اجرایی کردن تفاهمنامه همکاری میان قم و نبطیه روز پنجشنبه با حضور مدیرکل ورزش و جوانان قم و هیاتی از مسئولان لبنانی برگزار و دو طرف بر آمادگی برای گسترش روابط فرهنگی و ورزشی تاکید کردند.
کد خبر: ۶۲۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ 12 July 2018

به گزارش تابناک قم، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در این جلسه مشترک که در اداره کل ورزش و جوانان قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی قم در نبطیه لبنان، استقبال از این نمایشگاه را بسیار گسترده دانست و گفت: در حالی که شهر نبطیه 40 هزار تن جمعیت دارد، حدود 24 هزار تن از نبطیه و شهرهای جنوب لبنان از این نمایشگاه دیدن کردند که این حجم از استقبال در هیچ رویداد فرهنگی مشاهده نشده است.

محمد مهدی شریعتمدار، برگزاری این جشنواره را فتح بابی برای افزایش همکاری ها میان قم و لبنان دانست و افزود: با توجه به تفاهم نامه ای که میان قم و نبطیه در این نمایشگاه به امضا رسید، راهکارهای اجرایی شدن این تفاهم نامه مورد تاکید دو طرف است.

وی اظهار داشت: ایجاد ورزش زورخانه ای، برگزاری یک دوره ورزش های مشترک، ایجاد انجمن دوستی مشترک جوانان قم و نبطیه و نیز ورزش های اسلامی در رشته های شنا، تیراندازی و سوارکاری از جمله زمینه هایی فعالیت میان قم و نبطیه است.

مدیرکل ورزش و جوانان قم در این دیدار با اشاره به ظرفیت های ورزشی قم گفت: این استان در چندین رشته از جمله ورزش های رزمی، کشتی، فوتسال، دوو میدانی، بسکتبال، والیبال و کبدی دارای ظرفیت های مناسبی است و افتخارات جهانی فراوانی کسب کرده که آمادگی گسترش همکاری های ورزشی را با نبطیه داریم.

حسن عابدی، با اشاره به فعالیت 43 هیات ورزشی در قم ادامه داد: برای نخستین بار سه نماینده از این استان به مسابقات آسیایی جاکارتا اعزام می شود که این موضوع نشان از ظرفیت های ورزشی قم است.

وی توجه به ورزش بانوان را از جمله ظرفیت های ورزش قم دانست و گفت: در ورزش بانوان نیز استان با دارا بودن بانوان قهرمان در رشته های مختلف دارای ظرفیت های مهمی است که آمادگی تبادل تجربیات در این حوزه هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان،در ادامه ایجاد دفتر مشترک میان قم و نبطیه برای گسترش همکاری های ورزشی را خواستار شد وافزود: ورزشکاران باستانی کار استان به منظور گسترش و آموزش ورزش باستانی درنبطیه به لبنان اعزام خواهد شد تا علاوه بر آموزش علاقه مندان به این رشته، تجهیزات کامل این رشته به لبنان ارسال شود.

وی ادامه داد: در حوزه جوانان و فعالیت های فرهنگی نیز تشکل ها و سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در قم وجود دارد که به صورت مردمی فعالیت دارند که می توان تجربه موفق فعالیت این سمن ها را نیز در اختیار لبنان قرار دهیم.

شهردار شهر نبطیه لبنان نیز با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی قم درنبطیه گفت: اجرای برنامه ورزش باستانی توسط ورزشکاران قمی از جمله برنامه های شاخص این هفته بود که به دلیل استقبال مردم ازاین ورزش، خواستار ایجاد و فعالیت این رشته ورزشی در نبطیه هستیم.

احمد کحیل با تاکید براستمرار همکاری های قم و نبطیه دربخش ورزشی گفت: شهرداری نبطیه برای نوجوانان اهمیت خاصی قائل و معتقد است ورزش مانع از بسیاری از انحراف ها درجامعه می شود که با توجه به این که نبطیه دارای نوجوان و جوانان بسیاری است برای گسترش ورزش های ورزشی تاکید داریم.

وی باتاکید بر اجرای تمام بندهای این تفاهم نامه ادامه داد:به دلیل اینکه نبطیه قابلیت و زمینه لازم برای ایجاد و گسترش ورزش باستانی و پهلوانی را دارد، امیدواریم تمام بندهای این تفاهم نامه در آینده نزدیک عملی شود.

احمد کحیل با تاکید بر اینکه برای افزایش همکاری های ورزشی میان نبطیه و قم آمادگی کامل داریم افزود: ظرفیت ها و باشگاه های مختلفی در نبطیه وجود دارد که می تواند زمینه برگزاری دوره های مشترک آموزشی و تبادل تجربیات میان این 2 استان مهم شود.

نماینده جامعه جوانان و ورزش قم نیز دراین نشست گفت: این تفاهم نامه دراردیبهشت ماه درحاشیه نمایشگاه هفته فرهنگی قم در نبطیه لبنان درحوزه های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی به امضا رسید.

علی پارسانیا با اشاره به مهمترین بندهای تفاهم نامه میان قم و نبطیه ادامه داد: کمک فنی و آموزشی جهت راه اندازی ورزش باستانی و تاسیس زورخانه از جمله این تفاهم نامه بود که هزینه و ساخت زورخانه توسط شهرداری نبطیه و نظارت ، آموزش و ورزش باستانی توسط اداره کل ورزش و جوانان انجام می شود.

وی اظهار داشت: تشکیل انجمن دوستی جوانان قم و نبطیه جهت بررسی زمینه های همکاری مشترک جوانان 2 استان، برگزاری یک دوره مسابقات ورزشی مشترک به نام جام شهید عماد مغنیه، ارائه آموزش در زمینه تقویت رشته های ورزشی موجود درنبطیه به ویژه رشته های ورزشی اسلامی(شنا، تیراندازی و سوارکاری)،تولید محصولات فرهنگی مشترک از جمله کتاب های خاطرات سرداران شهید حزب الله و ایران به زبان های فارسی و عربی، آشنایی با تاریخ اسلام و اندیشه های حضرت امام و مقام معظم رهبری، تورهای گردشگری ویژه جوانان 2 استان، همکاری مشترک در زمینه تولید بازی های رایانه ای و ایجاد شهرک بازی معارفی در نبطیه از جمله مهمترین بندهای این تفاهم نامه است.

به گزارش ایرنا، برگزاری هفته فرهنگی قم که در اواخر اردیبهشت ماه امسال در نبطیه لبنان برگزار شد، فصل جدیدی از روابط فرهنگی و اقتصادی میان قم و نبطیه را آغاز کرد. با گذشته حدود 2 ماه از برگزاری این نمایشگاه، تاکنون چندین جلسه در قم و نبطیه برای استمرار و گسترش روابط میان 2 شهر مهم برگزار شد که سفر شهردار و رئیس شورای شهر نبطیه قم و همچنین مسئول شهرداران حزب الله در جنوب لبنان گام عملی دیگری در تعمیق این روابط است.

دیدار با استاندار، شهردار و بازدید از کارگاه های صنایع دستی از جمله برنامه های اعلامی این هیات در قم است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار