رعایت عفاف و حجاب، متضمن سلامت اخلاقی جامعه و پای بندی به هنجارها و قوانین دینی است، همچنین باعث می‌شود تا مردم و به ویژه جوانان که در تیررس دشمنان قرار دارند، به سوی تشکیل خانواده سوق پیدا کنند که همین خود ریشه بسیاری از فسادها را در جامعه می‌خشکاند.
کد خبر: ۶۲۹۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ 12 July 2018

 

به گزارش تابناک قم،«این چادر چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟ نزدیک دو سال است که این موضوع، سخت مرا به خود مشغول داشته است؛ خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آنها را دیدم، دیگر از هرچه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است...».

این جمله ای است که رضاشاه پس از سفر به ترکیه در سال ۱۳۱۳ شمسی که بر نگرش او درباره میزان عقب‌ماندگی ایرانیان نسبت به ترک‌ها تاثیر گذاشته بود، بیان کرد و همین جرقه ای شد تا قانونی در سال ۱۷ دی ۱۳۱۴ در ایران به تصویب برسد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از چادر، روبنده و روسری منع شوند.

تصویب قانون کشف حجاب موجب شد تا جامعه روحانیت با محدودیت‌هایی مواجه گردد. اما این مانع از اقدامات آنها برای از میان برداشتن این قانون نشد و علما و روحانیون نیز به همراه مردم دست به اعتراضات و مخالفت‌های گسترده ای در شهرهای مختلف کشور همچون قم، مشهد، شیراز و اصفهان زدند که مهم‌ترین نمونه آن قیام بزرگ مسجد گوهرشاد مشهد در 21 تیرماه بود که در پی آن تعداد زیادی از مردم بیگناه به شهادت رسیدند.

لذا از 19 تا 25 تیرماه به بهانه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده‌ و هر ساله در روز 21 تیرماه، راهپیمایی‌هایی با شعارهای «یا فاطمه شعار ماست حجاب افتخار ماست»، «ای مرد غیرتت کو، حجاب همسرت کو»، «ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است» و... در سرتاسر کشور برگزار می‌شود.

رعایت عفاف و حجاب متضمن سلامت اخلاقی جامعه

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، حجاب را یکی از مهم ترین فرائض دینی ما دانست و اظهار کرد: حجاب قانونی است که خداوند در روابط و تعامل اجتماعی بین زن و مرد قرار داده است و از آن جایی که همه قوانین الهی قابل احترام و و اجب الاطاعه هستند، باید مورد توجه و عنایت همگان قرار گرفته و به آن عمل شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم افزود: از باب اجتماعی نیز باید برای حجاب این فریضه الهی، قانونگذاری شود و زمینه اجرای آن نیز فراهم و نظارت و بازرسی بر حسن اجرای آن اعمال گردد.

وی با اشاره به علت نامگذاری 21 تیرماه به روز عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکیه شد و با مشاهد‌ه تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه در جهت غربی کردن مسلمانان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و گفت مردم ایران را از نوک سر تا نوک پا فرنگی می‌کنم.

ظهیری تصریح کرد: اینطور شد که قیام مسجد گوهرشاد شکل گرفت و رضاخان در یک روز 2000 نفر را به گلوله بست و به شهادت رساند. بعد از سال‌ها برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این قیام، 21 تیرماه در تقویم رسمی کشورمان به روز عفاف و حجاب نامگذاری شد.

بدحجابی تهدیدی برای سلامت فرد و جامعه

وی بدحجابی را عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها دانست و بیان کرد: بدحجابی از جمله مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد و آثار جبران ناپذیری در فرهنگ، اعتقاد، اخلاق و جامعه برجای می‌گذارد که بعضا قابل جبران نیستند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم، در ادامه به پیامدهای منفی بدحجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: بدحجابی آثار و پیامدهای بدی همچون گسترش فساد و تباهی، تضعیف اعتقادات دینی به ویژه در جوانان، ترویج رذایل اخلاقی، تزلزل بنیان خانواده‌ها و افزایش طلاق و بی بندوباری، اختلالات روحی و روانی، ایجاد ناامنی و سلب آرامش در جامعه، چشم و هم چشمی و... در جامعه دارد.

ظهیری عنوان کرد: در مقابل رعایت عفاف و حجاب، متضمن سلامت اخلاقی جامعه و پایبندی به هنجارها و قوانین دینی است. همچنین موجب می‌شود تا مردم و به ویژه جوانان که در تیررس دشمنان قرار دارند، به سوی تشکیل خانواده سوق پیدا کنند که همین خود ریشه بسیاری از فسادها را در جامعه می‌خشکاند.

آری همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «زنان خود را با پوشش اندام و جسم، از دیدار نامحرمان باز دارید، که زنان هرچه پوشیده‌تر باشند، سعادتمندتر هستند.»، زنانی سعادت دنیوی و اخروی نصیب شان می‌شود که به زیور عفاف و حجاب آراسته باشند، نه آنانی که به خودآرایی و جلوه گری در برابر نگاه‌های هرزه و هوس آلود می‌پردازند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار