وجود صنایع آلاینده از جمله معضلاتی است که در منطقه سلفچگان مشاهده می‌شود که یکی از علت‌های بروز این مشکل را می‌توان تسهیل در روند اعطای مجوز و استقرار این واحدها دانست که اکنون تهدیدکننده جان انسان‌ها شده است.
کد خبر: ۶۲۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 14 July 2018

 

به گزارش تابناک قم، تجمع صنایع آلاینده مختلف در شهرک صنعتی سلفچگان از جمله مشکلاتی است که برای ساکنان این منطقه آلودگی آب، خاک و هوا را به همراه داشته به طوری که وضعیت منطقه سلفچگان را به بحران نزدیک کرده است.

باید راهکاری برای جلوگیری از آلایندگی این صنایع اندیشید تا مردم این منطقه مجبور به تحمل آلودگی‌های تهدیدکننده سلامتی نشوند. بسیاری صنایع مستقر در این شهرک به دلیل تهدیداتی که به همراه داشتند از مناطق دیگر دور و به ساکنان این منطقه نزدیک شده‌اند.

اداره‌کل محیط زیست از جمله نهادهایی است که در حوزه تهدیدات آب، خاک و هوا می‌تواند ایفای نقش کند بنابراین در زمینه آلودگی‌های منطقه سلفچگان و راهکارهای اندیشیده شده معاون فنی اداره‌کل محیط زیست استان قم مباحثی را ارائه می‌دهد.

سیداحمد شفیعی، معاون فنی اداره‌کل محیط زیست استان قم یادآور شد: مطالعات و ارزیابی خاصی روی شکل گیری این شهرک انجام نشد به همین دلیل صنایع زیادی در بحث آلودگی هوا مانند صنایع قیر، ایزوگام و تصفیه دوم روغن در این شهرک استقرار پیدا کردند.

جلوگیری از استقرار بسیاری از واحدهای آلاینده

وی با اشاره به رویه اعطای مجوز به این شهرک خاطرنشان کرد: قانونگذار در شهرک‌های صنعتی تسهیلی در زمینه استقرار واحدهای صنعتی در نظر گرفته به طوری که استقرار در مرحله تأسیس نیازمند مجوز زیست محیطی نیست و پس از استقرار و احداث واحد، در مرحله بهره برداری سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز را از محیط زیست استعلام می‌کند بنابراین کار انجام شده در این شهرک تجربه می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست استان قم با بیان اینکه استقرار واحدهای صنعتی سبب توسعه آلودگی می‌شود گفت: از استقرار بسیاری از واحدهای آلاینده در این شهرک جلوگیری شده ولی مباحث قانونی فشارهای خاص خود را بر اساس شرایط دارد بنابراین برای روند اعطای مجوز برای این منطقه باید به صورت موردی و خاص اصلاحیه استانی وجود داشته باشد.

پلمب واحد غیر مجاز سرب

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورات قانون صنایعی که توانایی مدیریت آلودگی را نداشته باشند باید یک درصد عوارض یا مالیات زیست محیطی پرداخت کنند که در این زمینه واحدهای اسید، بازیافت آهن و سرب مشمول یک درصد عوارض آلایندگی شدند.

شفیعی با بیان اینکه اخطاریه زیادی داده شده و واحد غیر مجاز سرب به طور کامل پلمب شده است گفت: واحد بازیافت آهن که شکایت‌های زیادی دارد در مراحلی پلمب و مدیر عامل آن به دادگاه معرفی شده و حکم قضایی برای آنها دریافت شده است.

وی عنوان کرد: آلودگی این منطقه از نظر مدیریت زیست محیطی به زمان نیاز دارد زیرا در چنین شرایط اقتصادی برخی از صنایع برای برطرف کردن آلودگی نیازمند هزینه، کمک‌های بانکی و حمایت از نظر اقتصادی هستند.

تشکیل صندوق محیط زیست دیرهنگام و با تأخیر فراوان

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست استان قم تصریح کرد: صندوقی باید وجود داشته باشد تا از این نوع صنایع حمایت شود و خود را به روز رسانی کنند. صندوق محیط زیست دیرهنگام و با تأخیر فراوان شکل گرفت و هنوز این صندوق از نظر مالی فعال نیست بنابراین می‌طلبد بسته‌های تشویقی و حمایتی در زمینه محیط زیست وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت واحد آلاینده سرب گفت: این واحد پسماندهایی به طور غیر مجاز، پراکنده و مخفی در محیط تخلیه می‌کردند که به شدت با آن برخورد و پلمب و مباحث حقوقی پیگیری شد. می‌توان بیان کرد تا حدودی تولیدش متوقف شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از صنایع بازیافت آهن به یکی از شرکت‌های داخلی واگذار شد و تعهد کرد که این قضیه را مدیریت و حل کند که هزینه هنگفتی در بحث فیلتراسیون انجام داد ولی از نظر اجرای عملی توانست 70 تا 80 درصد آلودگی را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه منطقه سلفچگان شرایط طبیعی خاص خود را دارد گفت: در برخی شرایط جریانات هوایی خوبی وجود دارد و آلودگی تخلیه می‌شود و در شرایطی از روزهایی از سال به دلیل وارونگی و شرایط جوی آلودگی پایدار خواهد شد که آسیب وارد می‌کند. می‌توان بیان کرد صدها مورد پایش و اخطاریه برای واحدهای مستقر در این ناحیه صادر شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار