شرایط سخت کاری، گران شدن قیمت بیمه‌های کارگری، ثابت ماندن نرخ نان از سه سال گذشته تاکنون و افزایش صدور مجوز تاسیس نانوایی‌ها از مهم‌ترین مشکلات صنف نانوایان است.
کد خبر: ۶۳۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ 22 July 2018
شرایط سخت کاری، گران شدن قیمت بیمه‌های کارگری، ثابت ماندن نرخ نان از سه سال گذشته تاکنون و افزایش صدور مجوز تاسیس نانوایی‌ها از مهم‌ترین مشکلات صنف نانوایان است.


به گزارش  تسنیم، صنف نانوایان از آن دسته حرفه‌هایی است که همه ما در طول زندگی خود گذرمان به آن افتاده است و لحظاتی را در آن گذرانده‌ایم. اما خاطراتی که افراد در دهه‌های مختلف زمان از نانوایی دارند با یکدیگر متفاوت است.

چراکه اگر گذر شما در دهه‌های گذشته زندگی به نانوایی افتاده باشد بدون شک تصور متفاوتی نسبت به حال و روز نانوایی‌های امروزی خواهید داشت.

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰، نانوایی‌ها مرکز توجه مردم بودند و شاید کودکان و نوجوانان آن زمان نیمی از ساعات روز خود را در صف نانوایی می‌گذراندند تا بتوانند نان داغ و تازه را به خانه‌های خود ببرند.

آن روز‌ها پخت نان نانوایان اضافی نمی‌آمد تا آن را به عنوان ضایعات به نان خشکی دهند و یا دور بریزند بلکه استقبال و تقاضای مردم برای خرید نان به عنوان رکن اصلی سفره هر خانواده وصف ناپذیر بود.

اما در سال‌های اخیر با گسترش نانوایی‌های متعدد در سطح شهر و از طرفی هم تنوع زیادی که در پخت انواع نان مانند سنگک، بربری، گرده و ... به وجود آمده است دیگر اقبال عمومی نان لواش کمرنگ شده است و صف‌های طولانی متقاضیان آن بسیار کوتاه شده است.

شاید کوتاه شدن صف متقاضیان نان برای بسیاری از مردم بی اهمیت باشد و توجهی به عواقب آن نکنند، اما وقتی به سراغ نانوایان سطح شهر می‌رویم، متوجه حال نامساعد کسب و کار آن‌ها و کارگران کم درآمدشان می‌شویم.

به یک نانوایی لواشی در محله سبد بافان همدان می‌روم، سال‌ها است که خودم برای خرید نان به نانوایی نرفته‌ام، در همین ابتدای کار با صحنه‌ای عجیب رو به رو می‌شوم. ساعت ۹ صبح است، اما نان‌ها بر روی یکدیگر تلمبار شده است و تنها یک نفر در صف خرید نان قرار گرفته است.

به داخل نانوایی می‌روم، دمای هوا در این محل چندین برابر هوای آزاد است. خودم را معرفی می‌کنم و پس از عرض سلام و خداقوت، مشغول گفت‌وگو با صاحب نانوایی و کارگرانش می‌شوم.

صاحب نانوایی که تمام محاسن و مو‌های سرش سفید شده است در حال خارج کردن نان از داخل تنور است و همزمان با آن سوال‌هایم را پاسخ می‌دهد.

گرانی بیمه‌ها دمار از روزگارمان درآورده است

حاج علی توسلی‌خواه به خبرنگار تسنیم گفت: مهم‌ترین مشکل و گلایه‌ی ما مربوط به گرانی بیمه‌ها است که سالیانه ۲۰ درصد گران می‌شود و ما توان پرداخت آن را نداریم.

وی تصریح کرد: چهار سال است که نرخ نان ثابت مانده است، اما قیمت بیمه‌ها و شرکت‌های خدماتی مانند گاز، آب و برق ثابت نمانده است و هر سال بار بیشتری را بر دوشمان تحمیل می‌کند.

این صاحب نانوایی در همدان افزود: مثلا در سالی که نرخ جدید نان را اعلام کردند قیمت بیمه چهار کارگر ما ۳۰۰ هزار تومان بود، اما امسال هزینه بیمه‌همان چهارکارگر به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است درحالیکه نرخ نان هیچ تغییری نداشته است.

توسلی‌خواه با بیان‌اینکه ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه گاز مصرفی برایمان می‌آید، ابراز کرد: مگر میزان درآمد یک نانوایی چه میزان است که بخش بزرگی از آن را هم صرف هزینه بیمه و شرکت‌های خدماتی بکنیم؟.

خواستار گران شدن نرخ نان نیستیم

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط اقتصادی خواستار افزایش نرخ نان نیستیم، ابراز کرد: از دولت می‌خواهیم قیمت کیسه‌های آرد را پایین بیاورد یا اصلا آرد رایگان به نانوایی‌ها بدهد.

این صاحب نانوایی تصریح کرد: درآمد ما از چهار سال گذشته تا کنون ثابت است، گفت: این درحالی است که در طول این چهار سال قیمت میوه ۱۰ برابر شده است و دیگر کالا‌ها که جای خود دارد.

توسلی‌خواه با بیان‌اینکه افزایش صدور مجوز تاسیس نانوایی در سطح شهر موجب کمبود مشتریان شده و به دنبال آن میزان پخت ما هم کاهش یافته است، ابراز کرد: در سال‌های گذشته روزانه ۱۰ کیسه آرد را تبدبل به نان می‌کردیم، اما این روز‌ها میزان پخت مان به ۶ کیسه کاهش یافته است.

حقوق کارگران نانوانی ۸۰۰ هزار تومان است

وی با بیان‌اینکه حقوق روزانه هر کارگر نانوایی ۲۲ هزار تومان است، گفت: در شرایطی حقوق ماهیانه آن‌ها به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد که میزان پخت بالا باشد و نان‌های پخته شده به فروش برود.

این صاحب نانوایی ابراز کرد: کارگران نانوایی پس از نماز صبح به نانوایی می‌آیند و مشغول کار می‌شوند تا نان باکیفیت در اختیار مردم قرار دهند و هنگام غروب هم در نانوایی کار می‌کنند.

توسلی خواه افزود: با توجه به ساعات کاری و شرایط دمایی نامطلوبی که در نانوایی وجود دارد حقوق ۸۰۰ هزار تومانی برای آن‌ها بسیار ناچیز است.

وی با بیان‌اینکه نمی‌خواهیم قیمت نان گران شود تا شرایط اقتصادی مردم بدتر شود، گفت: مگر چه می‌شود دولت آرد رایگان به نانوایی‌ها بدهد و نان ارزان قیمت به دست مردم بدهیم.

انگیزه کارگران نانوایی پایین آمده است

این صاحب نانوایی با تاکید بر اینکه حقوق ناچیز و زحمت فراوان، موجب بی انگیزگی کارگران نانوایی شده است، گفت: این کارگران هستند که نانوایی را اداره می‌کنند.

توسلی‌خواه گفت: استقبال و تقاضای مردم از نان لواش پایین آمده و این امر موجب پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا شده است.

وی تصریح کرد: وقتی نان‌های پخته شده مشتری ندارد، سرمایه‌هایمان نابود می‌شود و حتی مغازه دار‌ها هم حاضر نیستند با قیمت مناسبی از ما بخرند و کمترین قیمت خرید را به ما پیشنهاد می‌کنند که آن هم صرفه اقتصادی ندارد.

۲۲ سال سابقه کار و حقوقی کمتر از ۸۰۰ هزار تومان

کارگر این نانوایی نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: ۲۲ سال است در این نانوایی کار می‌کنیم و هنوز حقوقی بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان دریافت نکرده‌ام.

وی با بیان‌اینکه برای پخت باکیفیت نان نیاز به شوق و انگیزه کاری داریم، ابراز کرد: در بهترین شرایط کاری و زمانی که روزانه ۹ کیسه آرد را تبدیل به نان کنیم حقوق ماهیانه ما به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد که این از چیزی کمتر از یک فاجعه نیست.

این کارگر نانوایی با بیان‌اینکه با این شرایط درآمد متاسفانه مستاجر هم هستم، ابراز کرد: قیمت کالا‌های مورد نیاز ما نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است پس کسی از مسئولان به این فکر فرو نمی‌رود که یک کارگر نانوایی حقوق ۸۰۰ هزار تومانی‌اش را به کدام زخم زندگی بزند؟.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار