مدیرکل فنی و حرفه ای قم:
مدیرکل فنی و حرفه ای قم ، اهتمام جدی به آموزش های فنی و حرفه ای را در سند چشم انداز قم را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید یک قوه خط مشی گذار در استانداری شکل گیرد تا برای تمامی دستگاه ها، ماموریت ها و رسالت ها را بر اساس نیازمندی های استان در نظر گیرد تا همه دستگاه در یک مسیر اصلی حرکت کنند.
کد خبر: ۶۳۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 23 July 2018

به گزارش تابناک قم، احمد عطار نیا اظهار داشت:هماهنگی بین دستگاه ها و رشد آموزش های مهارتی در همه سطح های جامعه نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید دارد.

وی به نقش آموزش ها درحوزه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: استان قم به عنوان ام القرای جهان اسلام ظرفیت مناسبی درحوزه گردشگری دارد از این رو نیازمند توسعه مراکز تخصصی در حوزه صنایع دستی و گردشگری هستیم.

عطارنیا گفت: درحال حاضر چهار مرکز خواهران برای ارائه آموزش های صنایع دستی در بیش از 50 رشته و در بخش گردشگری سه مرکز غیر دولتی داریم همچنین نیازمند راه اندازی مرکز تخصص هتل داری هستیم که این امر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم محقق می شود.

چهارهزار و 200 هنرمند صنایع دستی دارای پروانه کار و در رشته های مختلف مشغول فعالیت هستند که از بین

300 رشته صنایع دستی به ثبت رسیده درسطح کشور، هنرمندان قم در 50 رشته فعال می باشند.

درحال حاضر 2 هزار کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف ازجمله منبت کاری، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و... دراین استان موجود است. بیش از یک هزار کارگاه ها مربوط به رشته منبت، حدود 350 کارگاه زیورآلات سنتی، 60 کارگاه کاشی و معرق و سایر کارگاه ها به رشته هایی از جمله چرم، سفال، سرامیک، رودوزی، گره چینی و... مربوط است.

وی درادامه اظهارداشت: باید با هماهنگی دستگاه های مربوطه درحوزه صنایع، بحث مهارت ورزی و اهمیت کاربردی سازی آموزش ها تقویت شود تا شاهد رونق تولید و اشتغال در جامعه باشیم.

وی افزود: منشا بیکاری نبود کار نیست بلکه نداشتن مهارت و تخصص است که باعث شده است آمار بیکاری بالا رود.

عطارنیا با بیان این از سال گذشته تاکنون مراکز جوار دانشگاهی را ایجاد کرده ایم گفت: این مراکز در دل دانشگاه ها در راستای ارائه آموزش های عملی و مهارتی به دانشجویان فعال شده است تا در کنار مباحث تئوری و نظری به مهارت ورزی توجه ویژه ای شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای قم ادامه داد: باید از وضعیت سفید به سمت وضعیت آبی که همان تقویت آموزش های عملی، تخصصی و ورود دربازار کار است حرکت کنیم چرا که مهمترین وظیفه اداره کل فنی و حرفه ای قم بسترسازی اشتغال پایدار با ارائه آموزش های مهارتی است.

وی با تاکید بر این که مهارت ها باید در مدارس نهادینه شود گفت: 80 درصد ورودی های مدارس در رشته تجربی هستند که نشان از بی راهه رفتن نظام آموزشی است این در حالی است که باید دانش آموزان را به مراکز فنی و حرفه ای و هنرستان ها ترغیب کرد تا آموزش های نظری و عملی در کنار یکدیگر به دانش آموزان ارائه شود.

وی گفت: افرادی که در رشته های فنی وارد عمل شده اند بیکار نبوده و در بازار کار موفق اند از این رو باید در راستای توانمند سازی و تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز و شاغل در بازار کار به ترویج فرهنگ مهارت افزایی و معرفی ظرفیت ها و قابلیت های استان بپردازیم.

وی با اشاره به این که توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش کلیدی دارد گفت: ارائه آموزش ها به جوانان باعث مشارکت آنها در جامعه و ایجاد خودباوری و اشتغال در جامعه شود و از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی بکاهد.

عطارنیا خاطر نشان کرد: نه تنها آموزش های فنی و مهارتی به اقشار مختلف جامعه ارائه می شود بلکه به زندانیان استان قم آموزش ها در 25حرفه مهارتی در قالب تفاهمنامه همکاری با اداره کل زندان های استان ارائه شد.

به گفته وی، سال گذشته یک هزار و 227 نفر دوره آموزش مهارتی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی برای مددجویان ندامتگاه های این استان ارائه شد که در نهایت باعث اشتغال مددجویان و کسب درآمد آنها شد.

وی اهتمام به آموزش های فنی و حرفه ای را در سند چشم انداز استان قم مورد تاکید قرار داد و گفت: باید یک قوه خط مشی گذار در استانداری قم شکل گیرد تا برای تمامی دستگاه ها، ماموریت ها و رسالت ها را بر اساس نیازمندی های استان در نظر گیرد تا همه دستگاه ها در یک مسیر اصلی حرکت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه ای قم گفت: هماهنگی بین دستگاه ها و رشد آموزش های مهارتی درهمه سطح های جامعه نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید دارد.

وی آماری از ارائه فعالیت های این اداره کل در سال گذشته ارائه کرد و گفت: در سال 96 رتبه دوم کشوری را با 120 درصد پیشرفت در تحقق اهداف و 40 درصد کاهش بودجه کسب کرده ایم.

مدیرکل فنی و حرفه ای قم افزود: سعی نموده ایم با ارائه آموزش ها به اقشار مختلف جامعه و ارتباط و هم افزایی دستگاه های استان تفاهم نامه های همکاری مختلفی در راستای ارتقای سطح مهارتی افراد برداریم.

درحال حاضر 130 نوع مهارت رایگان در هفت مرکز فنی و حرفه ای قم به علاقه مندان ارائه می شود. همچنین 206 آموزشگاه خصوصی دارای مجوز از اداره کل فنی و حرفه ای نیز دراین استان فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار