رئیس سازمان صنعت قم:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم از اتمام فاز پیش مطالعه و نخست طرح دریاچه نمک و همچنین بخشی از فاز دوم آن خبر داد و گفت: فازهای دوم و سوم این طرح تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
کد خبر: ۶۳۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 23 July 2018

به گزارش تابناک قم،محمود سیجانی اظهار داشت: کار مطالعاتی اکتشافی و فرآوری دریاچه نمک قم که علاوه بر این استان دارای حوزه مشترک با استان های اصفهان و سمنان نیز است از سال 76 به قم واگذار، و در نهایت پروانه بهره برداری برای آن در سال 84 به نام شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی ایران تحت نظر سازمان توسعه و نوسازی منابع ایران صادر شده است.

وی افزود: این سازمان از آن سال طرح استحصال منیزیم و سرمایه گذاری جهت تولید مواد معدنی از شورابه ها را پیگیری کرد تا این که در سال 92 با کشیده شدن موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان مذکور از معدن دریاچه نمک به علت نداشتن قابلیت بهره برداری درخواست سلب صلاحیت کرد و خواست آن را از طریق مزایده واگذار کنند.

وی اضافه کرد: پس از انجام مزایده شرکت هلدینگ و سرمایه گذاری کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان سرمایه گذار و احداث کننده کارخانجات فرآوری مواد استحصال شده این معدن انتخاب شد.

وی افزود: این سرمایه گذار با ادعای این که تمام مطالعات انجام شده برای دریاچه نمک که سابقه اولیه آن به سال 1349 باز می گردد، دارای اشکال است، همه نتایج آن را جمع آوری، و با همکاری یک شرکت کانادایی استرالیایی و یک شرکت ایرانی کار تکمیلی مطالعات اکتشافی دریاچه را آغاز کرد.

سیجانی اضافه کرد: پس از پایان مراحل مطالعاتی این طرح، موضوع مکان سرمایه گذاری و احداث کارخانجات جهت فرآوری مواد و همچنین ایجاد راه دسترسی مطرح خواهد بود.

وی با بیان این که در حال حاضر تنها راه دسترسی موجود به این دریاچه از طریق شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است، افزود: با توجه به نزدیک بودن منطقه قمرود از توابع بخش مرکزی قم به آزادراه های قم - تهران و قم - گرمسار و همچنین برخورداری آن از معافیت مالیاتی 13ساله با هدف توسعه گردشگری در مناطق محروم، راه دسترسی مستقیم به این دریاچه به طول50 کیلومتر از روستای فرج آباد قمرود ایجاد خواهد شد.

وی در تبیین ویژگی های دریاچه نمک قم افزود: این دریاچه با 2 هزار و 300 کیلومتر وسعت، در حاشیه استان های قم، اصفهان و سمنان واقع شده که شورابه های آن حاوی کانی های با ارزش از جمله منیزیم، پتاسیم، سدیم و لیتیم است که منیریم به عنوان یک فلز سبک در صنعت هواپیماسازی و تولید رایانه و همچنین لیتیم در ساخت باطری های لیتیمی کاربرد دارد.

قم دارای 152 معدن اعم از فعال، غیرفعال و در حال تجهیز است که در این میان 99 معدن فعال، 52 معدن غیرفعال و یک معدن درحال تجهیز است که عمدتا شامل مواد معدنی غیرفلزی می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار