شهر مقدس قم همزمان با سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، دریای کرامت و بخشش، امام جواد(ع) با برگزاری آیین های مختلف سوگواری، غرق در عزا و ماتم شده است.
کد خبر: ۶۴۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 12 August 2018

به گزارش تابناک قم، مردم ولایتمدار قم از شب گذشته با حضور در آیین های مختلف سوگواری در عزای نهمین پیشوای شیعیان بر سر و سینه زدند و با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به ادای احترام دست بر روی سینه گذاشته و شهادت جوادالائمه(ع) فرزند امام رضا(ع) و بردار این بانوی گرامی اسلام را تسلیت گفتند.

بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) با نصب پرچم های عزاداری، سیاهپوش شده است و صدای مداحی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از شبستان ها، صحن ها و بخش های مختلف این مکان مقدس به گوش می رسد.

شهر مقدس قم، ام القرای جهان اسلام امروز شاهد عاشقانه ترین و معنوی ترین عزاداری ها از سوی زائران و مجاوران بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) است که آمده اند با گره زدن دلهایشان به حرم مطهر بانوی آب و آیینه، همنوا با ملکوتیان در سوگ فرزند امام علی بن موسی الرضا(ع) سوگنامه و زیارت نامه بخوانند.

امروز در قم غوغایی از شور عشق و اخلاص به خاندان اهل بیت(ع) برگزار شده است و مردم متدین آمده اند تا با حضور در آیین های عزاداری در سوگ این امام همام، غبار از دل بشویند و قلب هایشان را با اشک های چشمانشان صیغل دهند.

بسیاری از مردم عزادار از کشورهای مختلف جهان اسلام با تشرف به این مکان قدسی، آمده اند تا در غم جانگداز شهادت امام جواد(ع) به سوگواری بپردازند و به عمه بزرگوار ایشان عرض ارادت کنند و محبت خویش به خاندان اهل بیت(ع) را به نمایش بگذارند.

دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) به رسم دیرینه، امروز همراه با سایر مردم عزادار قم بر سر و سینه زنان از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم کریمه اهل بیت(ع) حرکت کرده و اشک ماتم ریختند.
حضور هیات های سینه زن و زنجیرزن، طلاب خارجی با ملیت های مختلف و برگزاری آیین های سنتی از مهمترین جلوه های آیین های عزاداری در حرم مطهر است.

بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری و سخنرانی از زندگانی گوهربار حضرت جواد الائمه(ع) میزبان دلسوختگان و محبان اهل بیت(ع) هستند.

منتظران ظهور با حضور در مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان ضمن عرض تسلیت به صاحب الزمان(عج) در برنامه های مختلف شرکت کردند، همچنین در بخش های پنجگانه استان قم برنامه های مختلف سوگواری در حال برگزاری است.

بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جوادالائمه(ع) نیز همزمان با این روز سیاه پوش شده و برنامه های مختلف عزاداری در آن ترتیب یافته است.

حضرت امام محمد تقی(ع) فرزند امام رضا(ع) و بانو سبیکه در سال 195 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. نام مبارک ایشان محمد و القاب و کنیه‌ های فراوانی از جمله جواد و ابوجعفر دارد.

این امام بزرگوار در مکتب علم الهی اهل بیت(ع) تربیت یافت و بعد از شهادت پدر مهربانش ثامن الحجج(ع) در سن هفت سالگی به امامت رسید و هفده سال رهبری شیعیانان را بر عهده گرفت.

دوران امامت ایشان مصادف با مامون و معتصم از حاکمان زمانش بود که سخت ترین شرایط را برای این امام همام ایجاد کردند ضمن این که با برگزاری جلسه های مختلف مناظره، علم و مذهب شیعه امام جواد الائمه(ع) در حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی در مقابل ادیان مختلف به اثبات رسید.

امام جواد(ع) از عابدترین مردم بود که با ویژگی های اخلاقی، رفتاری و جود و بخشش در دوارن خویش زبانزد عام و خاص بود همچنین ایشان ضمن تربیت بسیاری از شاگران، احادیث مختلفی به یادگار گذاشته است.

صبر و بردباری در مقابل مشکلات و گرفتاری ها، شجاعت در گفتار، جود و احسان، نیکوکاری، نیکو سخن گفتن، عابد و ایثار، پاسداری از حریم امامت، پارسایی، نبوغ در علم و دانش و سایر موارد از مهمترین ویژگی های اخلاقی و رفتاری این امام معصوم بود.

این امام بزرگوار برای تحکیم و گسترش تشیع و تقویت فرهنگ شیعی تلاش بسیاری کرد و باعث نفوذ دین اسلام و تفکر شیعه در جهان شد.

سرانجام امام جواد(ع) در آخر ماه ذی القعده سال 220 هجری قمری به شهادت رسید و در کنار بارگاه منور جد بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار