زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (ع) در خانه ای ساده اما پر از نور و مهر آغاز شد و چه زیباست که اگر جوانان امروز همچون این دو بزرگوار، زندگی خود را آغاز کرده و با الگوپذیری از آنها، یک عمر با رضایت و خشنودی در کنار هم زندگی کرده و لذت ببرند.
کد خبر: ۶۴۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 13 August 2018

 

به گزارش تابناک قم،«پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می‌باشید. ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می‌پذیرید؟»

آری، این همان جمله زیبایی است که حضرت علی (ع)، در خواستگاری حضرت فاطمه (س)، به پیامبر (ص) عرض کردند و چهره مبارک پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده دختر گرامی اش حضرت فاطمه (س) گذاشت.

به هر ترتیب در مراسمی ساده، پس از یک خواستگاری بی ریا و به دور از تشریفات و سخت گیری‌ها و...، با تعیین مهریه ای بسیار اندک و برابر با دارایی داماد و جهیزیه ای به همان اندازه ساده، آسمانی ترین و نورانی ترین پیوند عالم خلقت شکل گرفت.

اما نکته ای که اینجا برای ما حائز اهمیت است، درس‌هایی همچون کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... است که باید از ماجرای ازدواج این دو بزرگوار بیاموزیم.

ازدواج سپری محکم در برابر گناه

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تبریک سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: همان گونه که همه بخش‌های زندگی معصومین (ع) برای ما الگو هستند، ازدواج فرخنده حضرت علی (ع) با برترین بانوی جهان نیز الگوی بسیار خوبی برای ما و به ویژه جوانان است.

وی با اشاره به حدیثی از امام زمان (عج) افزود: امام زمان (عج) می‌فرمایند: مادرم فاطمه زهرا (س)، برای من الگو و اسوه حسنه است. یعنی امام زمان (عج) مادرشان را الگوی خود قرار داده اند و جای تاسف دارد که ما نتوانیم از این الگوهای بارزی که خداوند به ما نشان داده است، استفاده کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، نیز همان مشکلاتی که ما داریم را داشتند. آنها هم غصه دار می‌شدند، خوشحال می‌شدند، گرفتار می‌شدند، بیمار می‌شدند اما در اوج همه سختی‌ها و گرفتاری‌ها، مسیری را که انتخاب می‌کردند یک مسیر روشن و درخشان بود.

جمشیدی تصریح کرد: بشریت در طول تاریخ وقتی به رفاه رسید خود را گم کرد و وقتی به فقر رسید بسیاری ناسپاسی کردند و این نشان می‌دهد که این انسان ضعیف نیاز به الگو دارد و چه الگویی بهتر از کسانی که امتحانشان را در طول تاریخ پس دادند.

وی با اشاره به رسم ازدواج بیان کرد: ما وقتی به رسم ازدواج نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خداوند در قرآن می‌گوید هیچ مبنایی در نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست. حال انسان‌ها چگونه باید این مبنا را بسازند؟ دختر پیامبر اکرم (ص) با کمترین مهریه و توقع به همسری امیرالمومنین (ع) درآمدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می‌فرمایند من که امام شما هستم از دنیای شما به دو قرص نان قناعت کردم و از شما توقع نداریم که مثل ما زندگی کنید. اما تقوا، پاک دامنی و عفت پیشه کنید، یعنی انسان باید در زندگی به گونه ای برنامه ریزی کند که مبادا آلوده به گناه شود.

وی اضافه کرد: جوانان با ازدواج بهنگام و درست است که می‌توانند خود را از آلودگی‌ها و گناه حفظ کنند و لذا به جرات می‌توان گفت که ازدواج سپری محکم در برابر گناهان است.

نمونه ای تکرار نشدنی یک ازدواج

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک این روز فرخنده اظهار کرد: نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) است که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ هستند و باید از سیره و روش آنها درس گرفته و آن را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی با اشاره به تاکیدات فرهنگ اسلامی در امر ازدواج افزود: یکی از اموری که فرهنگ اسلامی در امر ازدواج بر روی آن تاکید کرده، هم کفو بودن خانواده عروس و داماد، یعنی در طراز هم بودن از نظر دینی و اخلاقی است و دستور رسیده که چه خانواده داماد و چه عروس وقتی می‌خواهند مقدمات مراسم عقد و عروسی را فراهم کنند، معیارشان این باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر این امر رخ دهد، در کنارش آن وعده الهی که اگر مشکل معیشتی و اقتصادی پیش آید خداوند متعال کمک می‌کند، قطعا محقق خواهد شد و کمک‌های الهی اگر ازدواج درست و براساس معیارهای دینی صورت بگیرد به کمک دو زوج خواهد آمد.

وی با اشاره تاثیر قناعت در ازدواج بیان کرد: مسئله قناعت که از آموزه‌های دینی ماست، خیلی می‌تواند در امر ازدواج راهگشا باشد. معمولا افراد می‌خواهند عالم را با خودشان همراه کنند، در حالی که باید با توجه به واقعیت‌های موجود خود را همراه با عالم کنند. آن موقع است که رضایت بخشی از زندگی حاصل می‌شود و زوجه توقع خود از همسرش را متناسب با واقعیت‌ها در نظر می‌گیرد.

رجبی عنوان کرد: همچنین اسلام به امر ازدواج و تشکیل خانواده و استحکام آن بسیار تاکید دارد که این نیز یک آموزه راه گشاست و بسیار می‌تواند به امر ازدواج و برقراری نظام خانواده کمک کند و از اینکه انسان اقدام به موقع نکند و یا خانواده‌ای که شکل گرفته را دچار مشکل کند و به طلاق بینجامد، نکوهش فراوان کرده است.

وی تاکید کرد: اگر این آموزه‌ها در جامعه تبیین، اطلاع رسانی و آثار و عوارض عدم اعتنای به آن بیان و تبدیل به یک فرهنگ شود، قطعا وضعیت ازدواج به کلی دگرگون و زندگی‌های با دوامی همراه با خشنودی و رضایت شکل و مشکلات زوجین و ازدواج به حداقل خواهند رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابراین باید این آموزه‌های ارزشمند اسلامی از متون و آیات و روایات استخراج و نسبت به آنها نظریه پردازی کرده و تبیین قابل فهم متناسب با اقشار مختلف و همچنین گفتمان و فرهنگ سازی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: جوانان ما باید برای ازدواج به سراغ این آموزه‌های راهگشا بروند و برای تداوم در امر ازدواج توقعات خود را در چارچوب آن قرار دهند و سازگاری و رفتار معقول داشته باشند که در این صورت مشکلات به آسانی حل خواهد شد.

رجبی با اشاره به تجرد گرایی گفت: بالا رفتن سن ازدواج و پدیده تجرد گرایی و امثال اینها مفاسد فراوانی را در پی خواهند شد. در دین ما آمده که وقتی فردی ازدواج می‌کند دو سوم دین او تضمین شده است. یعنی دو سوم انحرافات اجتماعی نسبت به او پیش نمی آید.

وی تصریح کرد: محقیقن و موسسات تحقیقی ما باید اهتمام بورزند و این آموزه‌ها را از آیات و روایات استخراج، تبیین، ترویج و فرهنگ سازی کنند. درواقع اینها باید در عرصه اجتماعی تبیین شود که این وظیفه کسانی است که تریبون در اختیار دارند، مثل اساتید حوزه و دانشگاه، سخنرانان، روحانیت در منبرها و سخنرانی‌ها و یک بخش آن هم به نهادهای اجتماعی مثل آموزش و پرورش آموزش برمی گردد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: حتی شهرداری‌ها هم باید بخشی از هزینه خود را برای گفتمان و فرهنگ سازی در این زمینه قرار دهند که اگر این اقدامات صورت بگیرد، تحول ارزشمندی در عرصه زندگی خانوادگی و مسئله ازدواج رخ خواهد داد. البته در اینجا مسؤولیتی بر دوش کسانی است که امکانات مالی دارند و می‌توانند از نظر مالی زمینه ازدواج را برای کسانی که حداقل‌ها را هم برای ازدواج ندارند فراهم کنند.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (ع) در خانه ای ساده اما پر از نور و مهر آغاز شد و چه زیباست که اگر جوانان امروز ما نیز همچون این دو بزرگوار، زندگی خود را آغاز و با الگوپذیری از آنها، یک عمر با رضایت و خشنودی در کنار هم زندگی کرده و لذت ببرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار