همایش آموزشی و ترویجی ضرورت استفاده از آمیخته گری در گوسفندان بومی و مدیریت چرای مراتع با حضور سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم و بخشی از کشاورزان و دامداران قمی برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷ 13 August 2018

به گزارش تابناک قم، همایش آموزشی و ترویجی ضرورت استفاده از آمیخته گری در گوسفندان بومی و مدیریت چرای مراتع درسالن همایش‌های ساختمان اصناف برگزار شد.

سید محمد تقی سجادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، حسین علی بیگی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم،محمد مرادی شهر بابک مدیر عامل شرکت دام گستر پیشگام، کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی استان قم و همچنین دامداران و کشاورزان قمی در این مراسم حضور داشتند.

شیما نصرتی کارشناس صندوق بیمه کشاورزی در این مراسم اظهار داشت:بیمه محصولات کشاورزی راهکاری است که به وسیله آن کشاورزان می‌توانند با پرداخت بسیار کم حق بیمه محصولات خود را بیمه کنند.

وی افزود: در سال زراعی گذشته استان قم سال پرمخاطره ای را گذراند و به دلیل باد و طوفان و سرمازدگی در باغات درختان انگور و زیتون از بین رفتند.

کارشناس صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: به دلیل آنفولانزای پرندگان و تب برفکی دام‌های استان با مشکل زیادی روبرو شدند، استان قم از نظر تولید دام آمار بسیار خوبی دارد و 60 درصد دام کشوردر قم دارد و 21 استان کشور از قم تبادل دام خود را انجام می‌دهند.

نصرتی تصریح کرد: از نظر دامی استان قم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و متاسفانه شروع بیماری تب برفکی شرایط سختی برای استان ایجاد کرد و باتوجه به وجود مرکز دام شهر باید مراقبت‌های ویژه ای انجام شود.

وی عنوان کرد: اگر بیماری‌های دامی در قم کنترل نشود استان‌های دیگر نیز با مشکل بیماری‌های دامی روبرو می‌شوند، دامداران هزینه های سنگینی برای عملیاتی کردن طرح‌های خود می‌کنند اما طرحی که می‌تواند به نفع دامدار باشد بیمه کشاورزی است.

کارشناس صندوق بیمه کشاورزی بیان کرد:بیمه کشاورزی همکاری و همیاری با تولید کنندگان محصولات کشاورزی دارد و به نفع آن‌ها فعالیت می کند، نقش بیمه در وضعیت کنونی جامعه بر کسی پوشیده نیست، گاهی برخی حوادث روی می‌دهد که انسان در آن نقشی ندارد و به صورت طبیعی اتفاق میفتد که سیل و زلزله از جمله این حوادث است.

نصرتی خاطرنشان کرد:در سه دهه گذشته صندوق بیمه با توجه به رویکرهایی که داشته است به خسارت دیدگان کمک کرده تا از نظر اقتصادی پابرجا بمانند،خوشبختانه در سالهای اخیر رویکرد بیمه تفاوت کرده و با دوره‌هایی که برگزار می‌شود اطلاعاتی به کشاورزان ارائه شده که به موقع واکسناسیون کرده و با تغذیه برخی مسائل را کنترل کنند کارشناس متخصص بگیرند و از راه هایی نظیر تکنولوژی های پیشرفته استفاده کنند..

وی تصریح کرد:صندوق بیمه با توجه به مشکلاتی که داشته تلاش کرده به همه تعهدات خود عمل کند، دامداران و کشاورزان وتولید کنندگان کشاورزی باید این تفکر را داشته باشند که بیمه یعنی امنیت و هنگامی که محصولات خود را بیمه کنند این موضوع را بدانند که هنگامی که با مشکلی روبرو شدند بیمه در کنار آن‌ها است.

کارشناس صندوق بیمه کشاورزی بیان کرد:یکی دیگر از اهدافی که صندوق بیمه در سالهای روبرو پیش بینی کرده است علاوه بر محصولات کشاورزی برای کشاورزان بیمه درمانی در نظر گرفته است تا کشاورز نیازی به بیمه تجاری نداشته باشد.

نصرتی عنوان کرد:همه این موضوعات به این بستگی دارد که کشاورزان و دامداران با بیمه همکاری کنند تا بتوانیم خدمات دیگری برای آن‌ها در نظر بگیریم.

احسان طیبی دامپزشک صندوق بیمه کشاورزی استان قم نیز در این مراسم گفت: با توج به شرایط اقلیمی که کشورمان دارند تولید دام با سختی و خطرات طبیعی و اجتماعی روبرو است و خدمات طبیعی در دو مرحله قبل عرضه و بعد عرضه محصولات است.

وی ادامه داد: قیمت اولیه خرید دام و علوفه از جمله خطرات قبل از عرضه محصول به بازار است و ناپایداری سیاست‌های دولت‌ها نیز از جمله خطرات بعد عرضه محصولات است که به کشاورز و دامدار آسیب می زند.

دامپزشک صندوق بیمه کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: خطراتی که بابیمه کشاورزی سرکار دارد خطرات طبیعی است که شامل خطرات جوی نظیر سییل و زلزله و طوفان می شود، رسالت بیمه ها حمایت از بیمه گذار است اما بیمه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

طیبی تصریح کرد: بیمه‌های کشاورزی حمایتی هستند و بیمه‌های تجاری به فکر سود و زیان خود هستند، در بیمه کشاورزی نیازمند کمک دولت هستیم و ردیف بودجه ای برای صندوق بیمه در نظر گرفته می شود،از سال 97 ردیف بودجه مستقیم در نظر گرفته شده است و سبب می‌شود غرامت‌ها به صورت مستفیم پرداخته شود.

وی گفت: بیمه دام از سال 72 با بیمه عشایر استان فارس در فیروآباد کار خود را آغاز کرد و از سال 80 بیماری‌ها را تحت پوشش قرار داد،بیمه گوسفند و بز یک سال است که شروع شده و دو نوع پوشش بیمه تکمیلی وپایه داریم و بیمه عمومی یک سری عوامل طبیعی نظیر سیل وطوفان و زلزله و حوادث غیر عمد نظیر آتش سوزی را شامل می شود.

دامپزشک صندوق بیمه کشاورزی استان قم ادامه داد:در بیمه تکمیلی حوادثی نظیر گرگ زدگی وجوددارد که این موضوع زیاد هم اتفاق میفتد، در این نوع بیمه دام بیشتر با آن روبرو است و موضوعی که وجود دارد حق بیمه برای یک رأس دام 5400 تومان است که 80 درصد آن را دولت پرداخت می‌کند و دامدار برای بیمه هر گوسفند در طول یک سال 1100 تومان پرداخت می‌کند.

طیبی بیان کرد: باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد و حق کشاورزان و دامداران است که محصولات خود را بیمه کنند تا با امنیت و آرامش بیشتری به تولید خود بپردازند.

وی گفت: عواملی که سبب می‌شود دامداران از بیمه دلخور شوند بی اطلاعی آن‌ها است، دامدار باید شرایط بیمه را به خوبی بداند و برای راحتی کار دامدار اعلام خسارت به صورت تلفنی انجام می‌شود.

بهمن اسفندیاری کارشناس اعتباری بانک کشاورزی استان قم در این مراسم عنوان کرد:با توجه به ضرورت استفاده از نژادهای بومی گوسفند و بز بانک کشاورزی تسهیلاتی را در نظر گرفته است که 6 درصد است و بازپرداخت آن یک سال زمان دارد و دو سال پس از دریافت تسهیلات پرداخت اقساط شروع می‌شود.

وی افزود: برای بهره گیری از تسهیلات باید به سایت بانک کشاورزی استان قم وارد شده و اطلاعات خود را بگویند و با هماهنگی با امور دام استان به بانک کشاورزی معرفی شده و برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.

کارشناس اعتباری بانک کشاورزی استان قم ادامه داد:سندی که رسمی نباشد برای دفتر خانه قابل اجرا نیست که به رهن برود ولی منازل روستایی که سند ثبتی دارند قابلیت این موضوع را دارند که به رهن گذاشته شوند.

اسفندیاری خاطرنشان کرد:قرار است صندوق توسعه ملی اعتباری به بانک بدهد تا نرخ سود وام کاهش پیدا کند و سود وام از 18 درصد به 12درصد برسد.

وی بیان کرد: صندوق توسعه ملی نهادی خارج از کشاورزی است و اینکه چه زمان صندوق توسعه ملی پول را به بانک بدهد تا سود وام کشاورزی کاهش پیدا کند مشخص نیست.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار