در ستاد تنظیم بازار قم مطرح شد؛
موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین افزایش قیمت مرغ و گوشت گرم در قم از مسائلی بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد.
کد خبر: ۶۴۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۹ 16 August 2018

به گزارش تابناک قم، ستاد تنظیم بازار استان قم ظهر چهارشنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی همچنین مدیران استانی برگزار شد.

سید مهدی صادقی، استاندار قم در ابتدای جلسه از تلاش مسئولان استان قم برای حفظ تعادل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها گفت.

به گفته وی برای این امر دستگاه‌های مرتبط از جمله نیروی انتظامی، سازمان بازرسی، تعزیرات، صنعت و معدن و ... در قالب کمیته‌های مشترک به بازدیدهای میدانی پرداخته‌اند.

استاندار قم به حمایت ویژه از سازمان تعزیرات حکومتی در قم برای مبارزه با احتکار اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته هزار تن شمش آلومینیم کشف شد.

رصد قیمت ۵۸ کالای اساسی و حساس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم هم در این جلسه با اشاره به رصد قیمت ۵۸ کالای اساسی در قم اظهار داشت: طبق دستورالعمل دولت افزایش قیمت بیش از ۱۰ درصد در کالاهای اساسی نباید رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ و گوشت توزیع مرغ منجمد و گوشت گرم در دستور کار قرار گرفته افزود: قیمت این کالاها به صورت مستمر در بازار رصد می‌شود و در این زمینه همکاری خوبی بین دستگاه‌های قضایی و دولتی در استان شکل گرفته است.

محمود سیجانی اظهار کرد: ستاد مبارزه با احتکار کالا برای جلوگیری از بروز این پدیده در استان قم شکل گرفته و این موضوع به اولویت ما تبدیل شده است.

وی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی استان قم برای تهیه مواد پتروشیمی گفت: مجبور شدیم برای ۱۷ واحد به طور خاص مواد اولیه تهیه کنیم.

افزایش قیمت لبنیات

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم هم در این جلسه به بیان تغییرات قیمت کالا در یک ماه اخیر در بازار اشاره کرد.

امیر محمدی چهر به افزایش ۲۵ درصدی قیمت مرغ اشاره کرد و افزود: برای تعدیل این موضوع مرغ منجمد در بازار توزیع شد که موجب کاهش قیمت نشد.

همچنین به گفته وی قند شسکته ۱۵ درصد، شیرخام ۱۶ درصد، ماست ۱۸ درصد و پنیر در یک ماه اخیر ۱۷ درصد گران شده‌اند که این گرانی‌ها مخالف مصوبه دولت است.

محمد رضا طلایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اما گران شدن شیر را از گرانفروشی دامداران نمی‌داند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب شیر کیلویی ۱۵۷۰ تومان است گفت: دامدار شیر را به کارخانه ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان می‌فروشد اما پولش را به صورت چک دو ماهه دریافت می‌کند و با این حساب همان قیمت مصوب خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم صادرات شیر خشک را موجب گران شدن قیمت شیر دانست و افزود: این صادرات الان ممنوع شده است.

وی خاطرنشان کرد: الان در بحث شیر خام افزایش خاصی صورت نگرفته اما قیمت فراورده‌های شیر با افزایش روبه‌رو بوده است.

انتقاد رئیس مجلس از گرانی‌ها

ارائه این آمار موجب انتقاد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت نظارت بر قیمت کالاها در قم شد.

وی افزود: این کالاها از نیازهای اساسی مردم هستند و اگر نتوانستید قیمت این کالاها را کنترل کنید در این جلسات چه کاری انجام می‌دهید؟

در واکنش به این سخنان طلایی ادعا کرد که افزایش قیمت‌ها مربوط به استان قم نیست بلکه مربوط به برندهایی از لبنیات است که در قم توسط مردم مصرف می‌شود و این موضوع باید در خارج از استان کنترل شود.

مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم هم با تأکید بر همین موضوع گفت: در این عرصه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید وارد کار شود.

وی ادامه داد: تکلیف ما افزایش عرضه کالا و برخوردبا مصادیق گران‌فروشی است که البته روال قضایی در برخورد با گران‌فروشی طولانی است و برای شرایط فعلی پاسخگو نیست.

معاون استاندار قم اضافه کرد: در قیمت نان و شن و ماسه یعنی مسائلی که در دست استان بود تلاش کردیم تا تعدیل داشته باشیم اما در موضوعاتی که خارج از استان است سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید وارد کار شده و منفعل نباشد.

مقابله با گرانفروشی به جای گرانی

مجید آوری‌فرد، مدیرکل امور اقتصادی استان قم هم گفت: ما در استان قم با گرانفروشی می‌توانیم مقابله کنیم اما توان مقابله با گرانی را نداریم.

سیجانی، رئیس سازمان صنعت و معدن هم به گران بودن نهاده‌ها اشاره کرد و که در قیمت شیر اثرگذار است اما لاریجانی تأکید کرد که نهاده‌ها با ارز دولتی تامین می‌شود و باید ارزان به دست دامداران برسد.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار