جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه هیات تراز انقلاب اسلامی را هیاتی مسجد محور می دانیم، اظهار کرد: باید یک نهضت مطالبه‌گری برای رهایی مساجد از چنگال برخی افراد بدفهم راه بیاندازیم، متاسفانه برخی از مساجد به حبس رفته اند، این مساجد در بسیاری از شهرها در محاصره افرادی هستند که اجازه حضور جوانان را نمی دهند، مگر می شود که بچه های هیاتی، مسجدی نباشند؛ به کجا فریاد ببریم که بسیاری از مساجد در چنگال عده ای به اسارت آمده اند.
کد خبر: ۶۴۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 17 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، رحیم آبفروش صبح امروز در دومین روز نهمین همایش هیات‌های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: مشکلات بسیاری در زمینه فعالیت‌های متمرکز هیات های مذهبی به دلیل عدم حمایت ها و مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ حتی برخی هنوز با مساله مطالبه گری در نزدیکی محرم کنار نیامده‌اند ولی این مسیر بدون توجه به این نگاه‌های اشتباه حرکت می کند.

وی افزود: در 9همایش برگزارشده هیات های محوری مشعر، 150 نفر از اساتید وکارشناسان و منبری های کشور حضور یافتند؛ در این مدت نگران این مساله بودیم که اگر جریان مطالبه گری به یک جریان خرد ومصداقی و نازل تنزل پیدا کند که از آسیب های این عرصه است قطعا این جریان می تواند به ضد خود برسد.

وی گفت: فعالان جامعه ایمانی مشعر بر اساس یک سند مکتوب عمل و فعالیت کرده‌اند؛ این پیشنهاد هم برای همه مجموعه های هیاتی کشور مطرح است که نقشه راه خود را مشخص و به آیندگان نیز ارایه دهند، مدیر هیات ناظم هیات نیست، هیات مسئول تهیه تدارکات نیست بلکه خادم جمعیتی از جوانان و اقشار مختلف جامعه است که نسبت به جریان تربیتی آنها مکلف است، هیات باید نیازهای متنوع او را پاسخ دهد و در رقابت با سازمان های مدعی دیگر، باید مسیر را مشخص کند.

هیات‌ها باید سند راهبردی داشته باشند

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: روند فعالیت هیات در یک یا ده سال بعد باید مشخص باشد؛ هیات های قوی تنها هیات های شلوغ با یک مداح قوی نیستند، نباید هویت هیات را در همین نقطه رها کرد، هیات ها باید سند راهبردی داشته باشند، در همین راستا سند راهبردی جامعه ایمانی مشعر مشخص شد و سپس با حضور نخبگان جوان و طلاب خوش فکر جوان نونویسی شد، در حال حاضر این سند مراحل پایانی خود را می گذارند و به مدد فعالان هیاتی پیاده خواهد شد.

آبفروش اظهارکرد: اهداف اصلی این سند شامل جبهه سازی در عرصه هیات های مذهبی در گام اول در کشور و سپس در عرصه بین الملل است، فعالیت های هدفمند باید در عرصه های مختلف ادامه یابد، سال قبل برای اولین بار مراسم منسجم و مشترک در کربلا و نجف ویژه برادران اردوزبان برگزار کردیم؛ این هماهنگی با فعالان مذهبی اردوزبان در قم و در مشعر کلید خورد، پاکستانی ها تحت ظلم بسیاری قرار گرفتند و رهبر واحدی ندارند و مثل ما از نعمت ولایت فقیه بهره مند نیستند.

وی گفت: سال گذشته به دلیل عدم حمایت‌ها برادران افغانستانی از اصل زیارت اربعین محروم شدند و جمعیت محدودی که اجازه عبور پیدا کردند در روزهای آخر این اجازه را یافتند، سال گذشته سعی شد که برنامه هایی برای زائران انگلیسی زبان نیز که از مظلوم ترین زائران اربعین هستند برگزار شود؛ همچنین مراسم هایی ویژه آذری های ایرانی و غیرایرانی در اربعین برگزار شد.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: برگزاری برنامه با 5 زبان و با حضور پرچم های کشورهای جهان و تصاویر بزرگان جبهه مقاومت نیز در مسیر زیارتی اربعین برگزار شد؛ این جبهه سازی ابتدا در داخل شکل می گیرد تا به افق هیات تراز انقلاب اسلامی برسد و این عرصه به حوزه بین المللی نیز می رسد.

هیات تراز انقلاب اسلامی نقطه وحدت است

وی افزود: هیات تراز انقلاب اسلامی چشم انداز این مسیر است؛ اگر کسی در این افق قرار گرفته باشد چشم انداز را فتح کرده است؛ هیات تراز انقلاب اسلامی نقطه وحدت است، هیات ها نباید با انقلابی و غیر انقلابی تقسیم شوند، به قول فرمایش رهبری معظم در کشور ما هیات سکولار وجود ندارد، مگر می شود که کسی فریاد بزرگ مظلوم تاریخ باشد ولی از مظلوم در روزگار خود دفاع نکند، بهترین های هیات های کشور ما در دامنه این قله در حال نزدیک شدن به قله مطلوب هستند.

آبفروش اظهارکرد: هیات تراز انقلاب اسلامی، قله نیست بلکه سلسله جبال است، هیات ها در هر اقلیم و جغرافیا متناسب با اقلیم و لوازم منطقه، تعریف می شوند، به همین دلیل هیات ها نباید از هم تقلید کورکورانه داشته باشند، اگر این چنین شود وارد قتلگاه شده است، مباحث زبانی و سنتی هر منطقه باید رعایت شود، نباید با اصرار به فارسی خوانی در هیات هایی که مناطق زبانی غیر فارسی هستند، دوگانگی شکننده ایجاد کرد بلکه باید به شرایط اقلیمی توجه کرد.

منبری ها طبیب دوار باشند

وی گفت: برای رسیدن به قله، در مقام ابتدایی باید ارکان هیات به این قله برسند، یعنی مدیران و مداح ها و منبری های ما به این قله نزدیک شوند، امروزه جوانان هیاتی به این مساله نیاز دارند که منبری ها طبیب دوار باشند، منبری که با درد به هیات نیاید نمی تواند درد هیاتی ها را درمان کند، اگر نوکری برای نوکری اش نرخ تعیین کند و ما به این روضه فروشی دامن بزنیم و او را ارج بنهیم و او را تامین کنیم ما نیز در این کار اشتباه شریک هستیم.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: اگر ارکان هیات به نقطه تراز نزدیک شوند، هیات نیز به این عرصه می رسد، تمام ارکان و اجزای کلان و خرد کوچک هیات باید مورد پسند حضرت حجت باشد، اگر چنین هیات هایی داشتیم قطعا به ظهور نیز کمک می کند، نکته مهمتر این است که ما تنها نمی خواهیم که هیات های تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرند بلکه باید اجتماع هیات های تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرند.

وی افزود: برای رسیدن به آن قله قاف، باید تجمیع شده و سیمرغ شویم و ققنوس وار به سمت آن قله حرکت کنیم؛ به همین دلیل باید مخاطبان و.. در این مسیر قدم بردارند، باید در این مسیر به یک تیم و گروه مبدل شویم و این جمع با یکدیگر این قله را فتح کنند.

آبفروش اظهارکرد: استفاده بهینه از ظرفیت هیات برای جریان سازی در راستای اهداف انقلاب اسلامی در پرتو اندیشه امامین انقلاب و مقابله هوشمندانه و دفع و رفع آسیب ها و جریان های معاند از جمله اهداف کلان هیات ها در این چشم انداز است؛ وقتی هیات ها علم خادمی مردم را بر می دارند در این راه گام بر می دارند؛ نمونه های موفق جذب مردمی توانسته اند به شکلی فعالیت کنند که مردم نیز آنها را درک کنند.

وی گفت: آغوش هیات‌ها همیشه باید برای جذب جوانان با هر گرایش و لباس و.. باز باشد، وقتی نمونه‌های موفق حوزوی می‌توانند در فضای مجازی موفق عمل کنند می بینیم که رمز موفقیت آنها همین آغوش باز و رفع همه سوءتفاهمات و حجاب‌ها است، مدیر هیات نباید میرغضبی باشد که کسی جرات حضور در مسجد و هیات را نداشته باشند.

نهضت مطالبه‌گری رهایی مساجد

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه هیات تراز انقلاب اسلامی را هیاتی مسجد محور می دانیم، اظهار کرد: باید یک نهضت مطالبه‌گری برای رهایی مساجد از چنگال برخی افراد بدفهم راه بیاندازیم، متاسفانه برخی از مساجد به حبس رفته اند، این مساجد در بسیاری از شهرها در محاصره افرادی هستند که اجازه حضور جوانان را نمی دهند، مگر می شود که بچه های هیاتی، مسجدی نباشند؛ به کجا فریاد ببریم که بسیاری از مساجد در چنگال عده ای به اسارت آمده اند.

وی افزود: با توجه به این ماموریت جامعه ایمانی مشعر با عنایت خداوند متعال در افق 1404 توانسته است با شناسایی و اشراف و رصد دائمی هیات ها، اطلاعات جامعی از هیات های مذهبی در همه شهرهای کشور حاصل نماید، در این سال این جامعه توانسته است هیات های مذهبی کشور را در ابعاد محتوایی، مهارتی و تشکیلاتی، ارتقا و رشد دهد.

آبفروش اظهارکرد: هفته آینده ناب ترین دوره تخصصی آموزش هنر در هیات است که در مرکز 313 در جمکران برگزار می شود؛ این دوره با حضور بهترین هنرمندان این عرصه از جمله استاد نجابتی برگزار می شود که به ارتقای هنرهای مرتبط به هیات از جمله طراحی پوستر کمک می کند.

وی گفت: سایت جامع شعر هیات، تمام ذاکران و منبری ها و علاقه مندان شعر هیات را از مراجعه متعدد به سایت ها وکانال ها و شبکه های اجتماعی دیگر بی نیاز می کند؛ تا کنون 3هراز شعر بررسی شده و همراه با محتوای مطمن در این سایت بارگذاری شده است، استان های ما در زمینه ملودی سازی برای مضامین انقلابی و مکتبی ضعف دارند و باید در این عرصه خود را تقویت کنیم.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: در ادامه این سند آمده است که در این سال جامعه ایمانی مشعر توانسته است ظرفیت لازم را برای همفکری و نیروسازی کارآمد در جهت اقدامات شبکه‌ای و قرارگاهی در میان آنها ایجاد کند، هیاتی ها در همین سفرها هم دیگر را پیدا و جذب می کنند و می توانند تجربیات خود را در اختیار خود قرار دهند، بسیاری از ظرفیت‌ها در چنین همایش‌هایی همدیگر را می یابند.

آبفروش اظهارکرد: حمایت از پایان نامه های حوزوی و دانشگاه با رویکرد هیات می تواند به کمک حل مسایل مرتبط به هیات بپردازد و باید از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار