کد خبر: ۶۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴ 22 July 2015
توسعه فناوري در دنياي الكترونيك سبب پيشبرد بهتر فعاليت‌ها مي‌شود و در نظارت‌ها و كاهش جرايم مؤثر است، محيط شهري نيز از اين شرايط مستثني نيست و به كارگيري سامانه كنترل هوشمند توانسته است جايي در بخش ترافيك قم باز كند.

گره‌هاي ترافيكي كه در اثر تصادف در شهر به وجود مي‌آيند، با دوربين‌هاي نصب شده قابل شناسايي هستند تا اين مشكلات هرچه سريع‌تر برطرف شوند.

«سيدمحمدحسين دهناد» رئيس مركز مديريت هوشمند ترافيك شهرداري قم به بيان برخي اقدامات انجام شده در زمينه هوشمندسازي سامانه حمل‌ونقل مي‌پردازد.

چه برنامه‌هايي براي كنترل هوشمند ترافيك قم در نظر گرفته شده است؟

چندي پيش مصوبه سند ۵ ساله به‌عنوان سند بلند مدت و همين‌طور سند ۶ ماهه براي توسعه سامانه‌هاي حمل‌ونقل هوشمند در شهر قم، در شوراي سياستگذاري مركز مديريت هوشمند ترافيك و كميته شهر هوشمند شوراي اسلامي شهر تصويب شد.

اهدافي كه در اين سند تعريف شده در زمينه كاهش معضلات و مشكلات ترافيكي در شهر است. به‌عنوان مثال سالانه حدود ۱۰۰ كشته در تصادفات ترافيكي و رانندگي در شهر داريم، بنابراين برنامه‌ريزي انجام شد تا ايمني را در معابر افزايش دهيم و انضباط و نظم بيشتري را در‌ ترددهاي داخل شهري داشته باشيم.

بر اساس آماري كه پليس از تصادفات ثبت كرده است بيش از ۴۰‌درصد تصادفات جرحي و فوتي قم در ۱۰ خيابان اتفاق مي‌افتد كه هدف‌گذاري براي آنها صورت گرفته است. سامانه‌هاي ثبت تخلف سرعت وجود دارد كه حركت وسيله نقليه‌اي كه با سرعت زياد تردد مي‌كند را به طريق هوشمند ثبت مي‌كند و براي آن مكان‌يابي صورت مي‌گيرد.

اين تجربه در بلوار غدير وجود داشت و در ۲ مقطع سامانه ثبت سرعت را نصب كرديم، حدود ۱۰‌درصد سرعت متوسط وسايل نقليه كاهش پيدا كرد و با توجه به آمار پليس، در اين معبر تصادفات كاهش قابل توجهي داشته است. سرعت مجاز خودروها در معابر برون شهري و آزادراه‌ها ۱۲۰ كيلومتر بر ساعت است ولي متأسفانه افرادي هستند كه با سرعت‌هاي زياد كه متناسب با معابر درون‌شهري نيست،‌ تردد مي‌كنند. وظيفه ماست كه شهري ايمن را براي شهروندان و عموم مردم فراهم كنيم. يكي از اين ابزارها كه به ما كمك مي‌كند، سامانه‌هاي كنترل تخلفات سرعت است.

تخلفات فراواني در شهر وجود دارد كه از طريق هوشمندسازي اين سامانه قابل شناسايي است، اين كار چگونه انجام مي‌شود؟

يكي از تخلفاتي كه در شهر زياد مشاهده مي‌شود و تصويري از تصادفات ناشي از آن را در آرشيو داريم، عبور از چراغ قرمز است. متأسفانه مردم اين قانون را رعايت نمي‌كنند، در نظر داريم ۵ تقاطع را به سامانه‌هاي هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز مجهز كنيم.

سامانه‌هاي ثبت پلاك در خطوط ويژه از موارد ديگر است، در شهر يكسري خطوط ويژه براي اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده، ولي برخي خودروهاي شخصي وارد آن مي‌شوند، اين كار باعث بي‌انضباطي در ناوگان‌ تردد عمومي مي‌شود يكي از بحث‌ها اين است كه ۲۰ محل را در خطوط ويژه با سامانه‌هاي ثبت پلاك كنترل كنيم.

آيا در زمينه افزايش استفاده از حمل‌ونقل عمومي و اطلاع‌رساني وضعيت ترافيك تمهيداتي در نظر گرفته شده است؟

يكي از اهداف مهم شناسايي لحظه‌اي و آنلاين وضعيت ترافيك در معابر شهر و اطلاع‌رساني به شهروندان و زائران است كه اين اطلاع‌رساني مي‌تواند مسيرهاي شلوغ را به شهروندان معرفي كند. اطلاع‌رساني از طريق راديوي استاني قم انجام مي‌شود تا مردم در جريان وضعيت ترافيك قرار گيرند، يكي ديگر از اهداف طرح افزايش جذابيت حمل‌ونقل عمومي براي كاربران است. اكنون در شهرهاي توسعه پيدا كرده ۵۰‌درصد از سفرهاي درون‌شهري با حمل‌ونقل عمومي انجام مي‌شود. وقتي خطوط ريلي هنوز به بهره‌برداري نرسيده است بايد به اين سمت برويم كه سامانه اتوبوسراني را جذاب كنيم. مردم مي‌خواهند بدانند اتوبوس چه زماني مي‌رسد و زمان‌بندي حركت اتوبوس‌ها منظم باشد بنابراين يكي از اهداف ما هوشمندسازي ناوگان اتوبوس تندرو است. به اين وسيله مي‌توانيم سامانه را جذاب‌تر كرده و سهم حمل‌ونقل عمومي را افزايش دهيم بنابراين به دنبال اين هستيم با توسعه سامانه‌هاي نرم‌افزاري وضعيت‌ تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومي و اتوبوس‌ها را به‌صورت جزئي در اختيار عموم مردم قرار دهيم.

 اهداف ديگري در زمينه گره‌هاي ترافيكي در دستور كار است تا در اثر تصادف يا وجود طرح هندسي نامناسب فوراً اقدام شود. با عوامل پليس، خدمات شهري، امدادي و اورژانس ارتباط برقرار مي‌شود تا سريع نمايندگان خود را اعزام و گره را برطرف كنند.

اكنون چند دوربين نظارتي در شهر وجود دارد؟

۵۰ دوربين نظارتي در تقاطع‌ها و معابر شهر وجود دارد و در برنامه ۶ ماهه كه تدوين شده ۱۰۰ دوربين در ۳۰ معبر و ۷۰ تقاطع و ميدان اضافه مي‌شود بنابراين تا پايان سال ۹۴ در ۱۵۰ نقطه شهر دوربين نظارتي خواهيم داشت. از ميان آن ۲۴ دوربين ثبت پلاك در هسته مركزي شهر وجود دارد كه در ورودي و خروجي محدوده طرح ترافيك نصب شده است.

۴ دوربين ثبت تخلف سرعت در بلوار غدير و ۳۰ دوربين‌ تردد شمار نيز در شهر وجود دارد. همين الان ۱۵ دوربين نظارتي در حال نصب داريم كه دوربين‌ها خريداري و مكان‌يابي شده و اكنون پيمانكار مشغول نصب دوربين است تا ۱۵ تقاطع اصلي شهر مجهز به اين دوربين‌ها ‌شوند. از طريق دوربين‌هاي موجود هم مكان‌هاي داراي مشكلات طرح هندسي شناسايي مي‌شوند تا پس از مكاتبه با شهرداري اصلاحات هندسي انجام شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
متاسفانه از زمان دولت احمدی نژاد سرویس ادارات جمع شدند و همه کارمندان مجبورند با وسیله شخصی خود به محل کارشان تردد نمایند که این موضوع هم باعث افزایش هزینه کارمندان و هم شلوغی و افزایش ترافیک شهر شده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار