کد خبر: ۶۵۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۷ 15 September 2018

به گزارش تابناک قم، هفته نامه شهر کریمه قم در شماره جدید خود مطلبی با عنوان 'تاخیر پرواز قمی ها 7 ساله شد!' را منتشر کرد.

دراین مطلب می خوانیم:بهمن ماه سال 89 بود که پروژه شهر فرودگاهی و فرودگاه بین المللی قم با تبلیغات محیطی، تلویزیونی و نمایشگاهی گسترده با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، کلنگ زنی شد.

میزبانی سالانه از 20 میلیون زائر مذهبی، وجود بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) و مسجد مقدس جمکران و قرار گرفتن در چهار راه مواصلاتی کشور را می توان از ویژگی های بارز شهر قم دانست که آن را با دیگر کلانشهرهای کشور متمایز کرده است.

اگر به ویژگی های یاد شده حضور گسترده زائران خارجی و همچنین تحصیل طلاب علوم دینی از 100 کشور را بیافزایم تقویت هرچه بیشتر ناوگان حمل و نقلی این استان امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در سالهای اخیر تقویت خطوط ریلی، تقویت کمی و کیفی مسیرهای جاده ای و همچنین تقویت ناوگان حمل و نقل بین جاده ای موجب شده است که حضور زائران در این شهر بیش از پیش باشد هرچند این زیرساخت ها هنوز یک خلأ بزرگ دارد به نام فرودگاه.

قم تنها کلانشهر و مرکز استانی است که از داشتن فرودگاه بی بهره بوده و تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر از سوی بخش خصوصی و صدور مجوزهای لازم برای احداث فرودگاه در منطقه طرلاب همچنان اندر خم یک کوچه بوده است و هر از چندگاهی اخبار منفی و ناامید کننده ای از به سرانجام رسیدن این فرودگاه حکایت می کند.

یکی از مسائلی که در سال های گذشته موجب شده بود تا با صدور مجوز برای احداث فرودگاه قم موافقت نشود بهانه نزدیکی به شهر تهران و فرودگاه بین المللی امام خمینی به شمار می رفت و این توجیه تکراری همواره عنوان می شد که احداث فرودگاه در قم توجیه اقتصادی ندارد.

در حالی شهر قم به هزار و یک دلیل همچنان فرودگاه ندارد که در همین فاصله 85 کیلومتری، شهر کاشان که نه مرکز استان است و نه کلانشهر و تعداد توریست های آن هم یک دهم قم است از خرداد ماه سال 95 صاحب فرودگاه شده و اخیرا هم فرودگاه پیام البرز بدون در نظر گرفته شدن فاصله 35 کیلومتری تا شهر تهران به فرودگاه مسافربری تبدیل شده است.

صرف از نظر از تردد گسترده سیاسیون به شهر قم، زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور و بسیاری از کشورهای جهان برای گردشگری زیارتی بعد از مشهد مقدس، قطعا قم را به عنوان مقصد انتخاب خواهند کرد ولی همچنان آنهایی که از نظر اقتصادی در شرایط بهتری قرار دارند برای سفر به این شهر باید مقصد فرودگاه مهرآباد را برگزیده و از آنجا رهسپار قم شوند و یا عطای این سفر معنوی را به لقایش ببخشند.

شهر قم با توجه به دارا بودن ظرفیت های بسیاری گسترده و افزایش قابل توجه اماکن گردشگری، تفریحی واقامتی طی سال های اخیر، قابلیت تبدیل شدن به هاب گردشگری مذهبی در منطقه را دارد ولی تا زمانی که فرودگاهی در این شهر احداث نشود، این ظرفیت بالفعل نخواهد شد و سیستم های سنتی حمل و نقل و ارائه خدمات به زائران پابرجا خواهد ماند.

یکی ازمصادیق مهم برای تقویت اقتصاد یک شهر آن هم با ویژگی هایی مانند شهر قم، حضور هرچه بیشتر گردشگران و زائران است و یکی از مهمترین زیرساخت های لازم برای تقویت این حضور، احداث فرودگاه به شمار می رود امری مهم که با شعار احداث بزرگترین شهر فرودگاهی منطقه در سال های اخیر کلید خورد، سنگ بزرگی که با گذشت زمان نشانه های نزدن آن بیش از پیش روشن شد.

قطعا توقف کردن بر مشکلات گذشته و دامن زدن به پیچیدگی هایی که احداث فرودگاه قم با آن روبه رو شده دردی را درمان نخواهد کرد از این رو انتظار مردم و زائران پایتخت جهان تشیع این است که به هر ترتیب برای حل این مشکلات از سوی مسؤولان استانی و ملی آستین همت بالا زده شده و ضمن حل مشکلات حقوقی و قانونی نسبت به راه اندازی فرودگاه برای این شهر چه دولتی چه خصوصی اهتمام داشته باشند، قطعا فرودگاه برای شهری با 20 میلیون زائر داخلی و خارجی در سال دارای همه توجیه های اقتصادی و عقلانی است و اگر مقایسه ای هم بخواهد در این خصوص صورت بگیرد قطعا صرفه اقتصادی راه اندازی فرودگاه در شهر قم با میزان مسافری که آن را به عنوان مبدا و مقصد بر می گزینند از راه اندازی فرودگاه در کاشان و کرج بیشتر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار