دیدار اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه با مراجع معظم تقلید در قم نشان داد که پیوند سپاه با حوزه های علمیه و مرجعیت دینی، محکم تر از همیشه در جریان است.
کد خبر: ۶۵۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ 17 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، در همین روزهای اخیر بود که حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قم مشرّف شد و به محضر تعدادی از مراجع معظم تقلید و از جمله آیات ناصر مکارم شیرازی، لطف الله صافی گلپایگانی و همچنین سبحانی رسید تا ضمن بیان گزارشی از حوزه فعالیت خود، شنوای رهنمودهای آنان باشد.

همه چیز به نفع اسلام در جریان است

و اما یکی از سرفصل های مطرح شده در این دیدارها، اشاره آیت الله صافی گلپایگانی به این نکته بود که با همه دشمنی های دشمنان دین و اسلام، اوضاع و احوال امروز به نفع اسلام است و این امیدواری همیشه وجود دارد که با کمک خداوند متعال، پیشرفت عقاید اسلامی بیش از این هم محقق شود. در همین راستا بود که این مرجع تقلید همگان را به تلاش در راه ولایت حضرت ولی عصر (عج) و تأیید اسلام و دفع دشمنان فرا خواند و این نکته را نوید داد که پیشرفت حقیقی در دین اسلام است و خواهد بود.

آیت الله صافی گلپایگانی همچنین گفت: باید فکر همه این باشد که اسلام جلو برود و مسلمانان دنیایی پُررونق همراه با عظمت داشته باشند.

اینچنین است که در دیدگاه آیات عظام، تلاش همه جانبه برای پیشرفت حقیقی دین مُبین اسلام و ارتقای همه جانبه مسلمانان در همه زمینه ها، یک هدف بزرگ و متعالی شناخته می شود و از این رو، وظیفه و مسؤولیت همیشگی هر مسلمان است که با هر سطح توانایی، به تحقق این هدف ارزشمند کمک کند.

عاشورا؛ مکتبی ماندگار برای آحاد بشریت

دیگر سرفصل مشترک این دیدارها، اشاره به عظمت و حماسه عاشورا، به عنوان منشأ پدید آمدن انقلاب اسلامی و همچنین ضرورت انجام عزاداری های اصیل با توجه به فرارسیدن ایام عزاداری ماه های محرم و صفر بود. بر این اساس، مراجع تقلید بر این نکته تأکید داشتند که عاشورا یک مکتب و درس ماندگار برای آحاد بشریت – و نه صرفا مسلمانان – است؛ چرا که پیامی جامع یعنی حفظ معنویت و اخلاق دارد؛ نکته ای که به اعتقاد مراجع معظم تقلید باید تشریح و تفسیر شود و اهل دین و فکر و تحقیق، بیشتر درباره آن کار کنند.

تمام توجه سپاه به حفظ مقاصد دینی و اسلامی باشد

مهم ترین سرفصل مشترک این دیدارها، اشاره به مسائل مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وظایف این نهاد انقلابی در این عصر و زمان بود.

در این باره بود که آیات عظام قم، مزیت بزرگ سپاه را در این دانستند که سپاه، یک نیروی صرفا نظامی نیست بلکه ریشه در عقاید مذهبی و پیوندی ناگسستنی با انقلاب اسلامی دارد.

اکنون نکات دیگر ذیل این سرفصل که از زبان مراجع معظم تقلید قم مورد توجه و تأکید قرار گرفت بازخوانی می شود:

1 . از آن جا که سپاه در خط مقدم پشتیبانی از نظام اسلامی قرار دارد پس باید تمام توجه خود را به حفظ مقاصد دینی و اسلامی معطوف دارد؛ چراکه اگر این هدف کلیدی محقق و پیاده شود تمام مقاصد و اهداف دیگر هم تأمین می شود.

2 . معارف مذهبی سپاه باید روز به روز ارتقا یابد؛ به بیان دیگر ایمان و تقوا باید نکات مهم مورد توجه سپاه باشد تا استعدادهای نظامی، با پشتوانه ای محکم به نام ایمان و اعتقاد، مستحکم و پایدار بماند.

3 . از آن جا که جانفشانی و فداکاری سپاه حد و مرز ندارد؛ بنابراین باید حمایت از جبهه مقاومت در مبارزه با تروریسم تکفیری در سپاه روزافزون باشد تا هم تأثیرات روشن این حمایت بیش از پیش بر همگان اثبات و هم امید دشمن برای حذف سپاه یا جریانانی مانند حشد الشعبی و حزب الله لبنان نقش بر آب شود.

و اما دو نکته بسیار مهم دیگر هم در این دیدارها اشاره شد که به عنوان نکات پایانی این نوشتار مورد توجه قرار می گیرد.

نکته نخست از زبان آیت الله مکارم شیرازی و ناظر به حمایت مرجعیت از نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ آن جا که فرمود: «سپاه در خدمت اهل بیت و اسلام است و ما هم باید در خدمت کسانی باشیم که در خدمت اسلام و اهل بیت هستند.»

نکته دوم هم درباره تلاش این روزهای عده ای برای القای اختلاف و ایجاد جدایی در بین حوزه های علمیه، مرجعیت و سپاه است؛ در حالی که تاریخ نشان داده اینگونه القاءات، هیچ گاه ثمربخش نبوده بلکه سبب مستحکم تر شدن پیوند وثیق مرجعیت و حوزه علمیه با نهادهایی انقلابی مانند سپاه شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار