آیت الله اراکی:
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی التزام عملی مسئولان به قانون را موجب رشد قانون گرایی در کشور دانست و گفت: قوانین اسلام باید به شکل دقیق اجرا شود.
کد خبر: ۶۵۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 17 September 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله محسن اراکی در مراسم عزاداری حسینیه شهدای قم با بیان اینکه احیای احکام الهی و ایجاد امنیت اجتماعی مهمترین دلایل قیام امام حسین(ع) بود، گفت: عهد امامت در قرآن کریم تبیین شده است که تنها به کسانی می‌رسد که از سوی خدا تعیین شده باشند.

وی افزود: امام حسین(ع) به عنوان یکی از ائمه(ع) این مأموریت مهم را به عهده داشتند و به فرموده قرآن آن کسی که در مقابل ایشان قرار می‌گیرد از ظالمان و فاسقان است؛ این پیمان اساس شکل گیری جامعه بشری است زیرا انسان این عهد را پذیرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با نقد جریان فکری غربی در خصوص اداره دنیا بیان کرد: غربی‌ها و نگاه سکولاریزه شده آنها بیان می‌کند که خدا دنیا را خلق کرده، ولی دیگر به آن کاری ندارد که البته این نگاه در تفکرات صهیونیستی نیز تشدید می‌شود.

وی گفت: این نگاه کاملا با نگاه قرآنی در تعارض است زیرا قرآن کریم بیان می‌کند که خدا فرمانروا و بشر فرمانبر است؛ نگاه سکولاریستی نگاهی در مقابل دیدگاه قرآنی است و این نگاه نیز در اسلام با آغاز حکومت امویان که مروج چنین نگاهی بودند تا حکومت غیرمشروع خود را مشروع جلوه دهند آغاز شد.

آیت الله اراکی بیان کرد: با مطالعه نظام‌های سیاسی حاکم در جهان به این قطعیت می‌رسیم که تنها سیستم حکومتی و سیاسی که در آن همه مراتب و سلسله فرمانروایان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند سیستم سیاسی اسلامی است.

وی گفت: پاسخگو بودن از ارکان اصلی این حکومت است و حتی پیامبرانی که حاکم نیز بودند مثل ائمه و مثل ولی فقیه که ادامه دهنده این مسیر است، باید پاسخگو باشند که مهمترین کسی که باید در مقابل آن پاسخ دهند، خداوند متعال است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: کسانی که به ولایت فقیه و این جایگاه نقد دارند این سیر را یا نفهمیده‌اند و یا باور ندارند؛ امامان جانشین پیامبر(ص) هستند ودر زمان غیبت نیز این مسیر به دست ولی فقیه طی می‌شوند؛ منکران ولایت فقیه آیا می‌توانند به این سئوال پاسخ دهند که اگر ولی فقیه نداشته باشیم خدا چگونه فرمانروایی می‌کند؟ اگر نظر آنها را بپذیریم به این معنی است که در دوره غیبت نیازی به چنین حکومتی نداریم.

وی با ذکر این مطلب که کسانی که قائل به ولی فقیه نیستند چه بخواهند و چه نخواهند راه مسیحیتی را در پیش می‌گیرند که می‌گوید خدا بازنشسته شده است، گفت: این تضاد عامل همه گرفتارهای ما و مشکلات است زیرا این گونه افراد هنوز به حاکمیت خدا به این شکل عملی باور ندارند.

آیت الله اراکی با اشاره به قوانین اسلامی بیان کرد: خداوند قوانین و شریعت را برای زندگی آسان ما قرار داده و اگر به قانون التزام نداشته باشیم و قانون را با سلیقه خود معنی و عمل کنیم به جایی نمی‌رسیم؛ ریشه مشکلات در عدم التزام به قانون است.

وی افزود: قوانین اسلام باید به شکل دقیق و بدون کم و کاست اجرا شود و مثل قوانین بانکداری رایج در کشور اگر دستخوش تغییرات مکرر شود مشکلات را حل نمی‌کند، ولی بازهم معتقدیم که اگر قانون بد هم خوب اجرا شود مشکلات کمتری خواهیم داشت تا اینکه قوانین خوب، بد عمل شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مسئولان ما باید به قوانین التزام داشته باشند و برخی که این التزام را ندارند مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد کرده‌اند؛ وقتی مسئولان رسمی به استقبال یک زندانی و محکوم می‌روند ریشه بی‌قانونی‌ها در کشور شکل می‌گیرد و افزایش می‌یابد و در پناه آن اختلاس‌ها و بی‌قانونی‌های مکرر شکل می‌گیرد؛ حتی اگر این مسئولان معتقد به بی‌گناهی شخص نیز باشند باید به قانون و قانونگذار و مجری قانون و قوه قضاییه احترام بگذارند تا این رویه در مقابل دستگاه قضایی ادامه نیابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار