در شورای شهر قم مطرح شد؛
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم خواستار توقف ساخت و ساز صنعتی در بخش‌هایی از منطقه سه شهر قم شد.
کد خبر: ۶۵۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 18 September 2018

به گزارش تابناک قم، سال گذشته بود که صحبت‌هایی از مسکونی شدن ۳۰۰ هکتار از اراضی صنعتی شمال شهر قم مطرح شد. این موضوع ظرفیتی برای توسعه اراضی مسکونی در شهر و ایجاد تعادل میان مناطق شهری به شمار آمد و بنا شد شهرداری هم با اعمال تخفیف از شکل‌گیری واحدهای مسکونی در این منطقه حمایت کند.

در جلسه شصت و دوم شورای اسلامی شهر قم که شامگاه دوشنبه در ساختمان شهید باکری برگزار شد، لایحه‌ای مربوط به تفکیک یکی از زمین‌های این منطقه مطرح شد.

این زمین ۱۳ هزار متر مربع بود که چهار هزار متر از آن به عنوان سهم شهرداری محاسبه شد. به گفته محمود مسگری، رئیس کمیسیون شهرسازی دلیل ۳۰ درصد بودن سهم شهرداری در این توافق سیاست حمایتی شکل‌گیری پهنه‌های مسکونی در این منطقه است که در نزدیکی پل دستغیب و در مجاورت کمربندی قرار دارد.

سرانه خدمات در تفکیک‌ها فراموش می‌شود

زین‌العابدین قراچورلوی، دیگر عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری بیش از اندازه و بیش از سهم خودش برای شکل‌گیری شوارع در طرح‌های تفکیکی هزینه می‌کند گفت: این موضوع موجب می‌شود در اختصاص سرانه خدمات مشکل ایجاد شود.

وی افزود: باید ۲۵ درصد اول از زمین را برای خدمات بگیریم و بقیه هر چه برای شوارع می‌رود باید از مالک بگیریم.

این عضو شورای شهر قم معتقد بود با این روند سود نهفته در تفکیک‌ها که سهم شهرداری نمی‌شود و همین موجب فقر بانک زمین شهرداری قم شده است.

وی با تأکید بر اینکه این قطعات نیازمند خدمات هستند ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم که اینجا آتش نشانی و مدرسه نمی‌خواهد.

قراچورلوی با اشاره به روش‌های ایجاد رونق در این منطقه اضافه کرد: تخفیف باید به صدور پروانه باشد تا رونق ایجاد شود نه اینکه تخفیف در تفکیک باشد.

روح الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم با اشاره به اینکه در این محدوده دولت یک پلاک ۲۰۰ هکتاری دارد و بیشتر اراضی دولتی است، گفت: تا وقتی دولت وارد نشود این کارها از جیب شهرداری از جیب مردم خرج شود.

وی با بیان اینکه چندین هکتار از این اراضی تفکیک شده و چیزی گیر شهر نیامده است اضافه کرد: پیشنهاد ما به شهرداری این است که از این به بعد این تخفیف‌ها را لحاظ نکند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: رشد قیمت در این منطقه اتفاق افتاده و با این تخفیف‌ها تنها داریم یارانه‌ای به مالکین می‌دهیم که این کارها کمک نیست.

حمایت شهرداری از ساخت مسکن در منطقه سه

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۰ هکتار به این شکل توافق شده و شهرداری به مالکان کمک کرده است، افزود: شهرداری باید جلوی ساخت سوله‌های جدید را در این منطقه بگیرد چرا که این تخلف ساختمانی است و اگر این ادامه پیدا کند این اراضی همچنان قهوه‌ای باقی مانده.

شهردار منطقه سه هم که در این جلسه حضور داشت با تأکید بر اینکه مصوبه تخفیف در این اراضی تا پایان شهریورماه اعتبار دارد، گفت: ما رغبتی به واگذاری پروانه مسکونی در این اراضی نداریم و فکر می‌کنیم که زمین مسکونی در این قسمت واگذار کردن اشتباه بوده است.

امراللهی در پاسخ به وی با اشاره به اینکه جاده قدیم اصفهان، پیچ فردوس، اراضی نوقطار و کوره‌های آجرپزی به همین شکل وارد محدوده مسکونی و بافت شهری شدند اظهار داشت: زمین خدا با یکدیگر هیچ فرقی ندارد و اگر فرقی هست نگاه ما آن را می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه این نگاه غلطی است که بگوییم نباید کاربری مسکونی در این منطقه داده می‌شد گفت: شهرداری تخفیف‌ها را باید برای کسانی در نظر بگیرند که می‌خواهند ساختمان مسکونی در این مناطق بسازند و پروانه بگیرند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار