مدیرکل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: در 2 دهه گذشته، 60 درصد سرقت در این استان که به طور عمده سرقت های خرد است، توسط مصرف کنندگان مواد مخدر صورت انجام شده است.
کد خبر: ۶۵۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 23 September 2018

به گزارش تابناک قم،سعید کاویانی افزود: قم شاهراه مواصلاتی 17 استان است و سالانه بیش از 20 میلیون زائر و مسافر در این استان آمد و شد می کنند که به طور میانگین جمعیت ثابت و متغیر این استان، بیش از سه میلیون تَن است.

وی اضافه کرد: با وجود این شرایط، استان قم از لحاظ ضریب امنیتی جزو پنج استان نخست کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به این که قربانیان بسترساز 70 درصد از جرایم هستند، می توان سرقت های خرد مانند سرقت داخل خودرو، کیف قاپی یا سرقت از منازل را که در این استان فراوانی دارد، با آگاه سازی شهروندان به حداقل کاهش داد.

کاویانی گفت: بسترساز 30 درصد از جرایم نیز بلند پروازی و قانع نبودن افراد به وضعیت موجود زندگی است که باعث می شود دست به سرقت بزنند.

وی افزود: در یک مورد، فرد به دلیل بلند پروازی، خودرویی را با هدف تزیین برای عروسی سرفت نموده بود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، با توجه به این که 60 درصد سرقت از سوی مصرف کنندگان مواد مخدر صورت می گیرد، کاهش مصرف مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد نیز می تواند تاثیر بسیار جدی بر کاهش سرقت در این استان داشته باشد.

مدیرکل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: برخی متهمان، به عادت و برخی دیگر آنی مرتکب جرم می شوند، مانند مشاهده وسائل در داخل ماشین که مجرم را تحریک به سرقت می کند.

کاویانی با بیان این که سهم پیشگیری های انتظامی 10 درصد، قضایی 20 درصد و مشارکت اجتماعی شهروندان 70 درصد می تواند از وقوع جرم جلوگیری نماید، به شهروندان توصیه کرد: موارد امنیتی را رعایت نمایند و از هر عملی که باعث تحریک مجرمان به انجام جرم به ویژه سرقت شود، خودداری نمایند.

به گزارش ایرنا، سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایجاد صدمه بدنی غیرعمدی در صحنه تصادف، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون گواهینامه، خیانت در امانت و نگهداری و مالکیت مواد مخدر، به ترتیب 10 اتهام نخست رخ داده در استان قم طی سال گذشته بوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار