وقتی حتی داروی ایرانی هم در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود
التهابات اخیر ارزی، فضای دارویی کشور را نیز بی‌نصیب نگذاشته و سبب گران شدن دارو و کمبود آن در داروخانه‌ها شده است.
کد خبر: ۶۵۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳ 24 September 2018

به گزارش تابناک قم، "وضعیت دارویی کشور اسفناک است و برای من که دکتر داروساز هستم، در برابر بیمار شرمنده می‌شوم وقتی‌ که دستم خالی است و دارو نیست به بیمار بدهم"، این‌ها گفته‌های یکی از دکترهای داروساز شهرمان است که وقتی پای حرفش می‌نشینی، درباره وضعیت گرانی و کمبود دارو در کشور بیان می‌کند.

التهابات اخیر ارزی، فضای دارویی کشور را نیز بی‌نصیب نگذاشته و سبب گران شدن دارو و کمبود آن در برخی داروخانه‌ها شده است، نکته‌ای که در این میان سبب گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان قمی شده مخدوش شدن قیمت دارو از سوی برخی داروخانه‌ها است که خود عاملی شد تا به چند داروخانه در سطح شهر سری بزنیم و حتی به سراغ برخی مسئولان استانی در زمینه دارو برویم که متأسفانه تنها موفق شدیم با تعداد اندکی از آن‌ها مصاحبه داشته باشیم.

بسیاری از داروخانه‌ها از نبود مسئولانشان جهت پاسخگویی گفتند و از مصاحبه سر باز زدند و مسئولان نیز طی تماس‌های متعدد در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم گفتند که تنها با روابط عمومی می‌توانیم مصاحبه کنیم و تنها منبع پاسخگویی به مردم از سوی این ارگان، روابط عمومی است.

محبی یکی از مسئولان داروخانه‌ای در هسته مرکزی شهر، در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر عوامل گران شدن دارو معتقد است: برای مردم بد جاافتاده که داروخانه‌ها عامل گران شدن دارو شده‌اند، در حالی‌که این‌گونه نبوده و داروهایی که به قیمت قدیم بوده را داروخانه‌ها به همان قیمت قبل در اختیار بیماران قرار می‌دهند و دارو به قیمت شرکت فروخته می‌شود.

وی می‌افزاید: البته داروهایی نیز هستند که به قیمت جدید فروخته می‌شود که دلیلش پرمصرف‌بودن آن دارو و ورود داروهای جدیدتر با قیمت بالاتر به بازار است.

محبی با بیان اینکه برخی داروخانه‌ها نیز داروها را با گرفتن فاکتور جدید به قیمت روز می‌فروشند و کاری به قدیم و جدید بودن قیمت داروها ندارند را انکار نکرده و تأثیرات نوسانات بازار را بسیار بالا دانسته و ابراز می‌کند: روزی نیست که دارویی تغییر قیمت ندهد و کمبود دارو در این روزها جزو بدیهیات است.

یکی از پرسنل داروخانه‌ای در خیابان هفت تیر قم درباره نبود دارو برای بیماران خاص تأکید می‌کند: به دلیل کمبود دارو و شرایط بازار برخی داروها مثل "نورتریپتیلین" که مربوط به بیماری اعصاب و روان بوده، و یا داروهای بیمارانی که نیاز به شیمی‌درمانی دارند و یا اطفال، یا اصلاً در بازار نیست و یا به‌صورت سهمیه‌ای بین مردم توزیع می‌شود، چراکه به دلیل وارداتی بودن داروهای خاص مثل داروهای اعصاب و روان در بازار کم بوده و مجبوریم سهمیه‌ای داروها را به بیماران بدهیم.

وی عنوان می‌کند: داروهای شیمی‌درمانی و یا دیالیز نیز به داروخانه‌ها و مراکز خاص داده می‌شود و برخی از استان‌ها هم به دلیل همکاری که بین داروخانه‌ها انجام می‌شود داروهای شیمی‌درمانی را از این استان به سایر شهرها می‌دهند.

سیدی پزشک داروسازی که بسیار نگران وضعیت دارویی کشور در روزهای اخیر بوده و این نگرانی را با بغض و اندوه ابراز می‌کند، وضعیت را بسیار اسفناک توصیف و دراین‌باره توضیح می‌دهد: برای مثال فردی که پارکینسون دارد و داروی "مادوپال" خارجی برایش می‌سازد و می‌گوید قرص دیگری اگر بخورم حالم را بدتر می‌کند، در بازار یافت نمی‌شود.

وی با ابزار شرمندگی از نبود این دارو برای بیماران پارکینسونی در داروخانه‌ها خاطرنشان می‌کند: جدای از بالا رفتن قیمت دلار و کمیاب شدن داروی خارجی متأسفانه داروهای ایرانی نیز گران شده است‌.

سیدی به کیفیت پایین داروهای داخلی اشاره کرده و یادآور می‌شود: داروهای خاص ‌که اکثراً موادش از کشورهای دیگر هست و فقط در ایران بسته‌بندی می‌شود گران شده است، برای نمونه "‌آموکسیسیلین" یک داروی ایرانی بوده چرا باید به قیمت بالاتر به دست بیمار برسد؟

وی از احتکار برخی شرکت‌های دارویی صحبت و دلایل رخداد این مسئله را این‌گونه بیان می‌کند: برخی شرکت‌های دارویی، داروهایی که برای چند ماه پیش هست را به علت بالا رفتن دلار گران‌تر کرده و به بازار عرضه می‌کنند و یا برخی داروها را دارند و اصلاً دست داروخانه‌ها نمی‌دهند و در جواب درخواست دارو از سوی داروخانه‌ها می‌گویند بگذارید قیمت دلار ثابت‌شده و خوب که گران شد بعد دارو در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهیم.

جای بسی تأسف است که حتی قطره "هیستاتین" که برای آفت دهان اطفال بوده نیز در بازار یافت نمی‌شود، درحالی‌که این دارو برای اطفال بوده و برای نوزاد نمی‌توان داروی دیگری تجویز کرد.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار