مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: عملیات سرشماری تابستانه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت استان قم با حضور محیط بانان و کارشناسان این اداره کل انجام شد.
کد خبر: ۶۵۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۸ 25 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به انجام عملیات سرشماری تابستانه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت استان گفت: سرشماری حیات وحش ویژه پستانداران با حضور جمعی از محیط بانان و کارشناسان این اداره کل در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان قم انجام شد.

وی افزود: در عملیات سرشماری حیات وحش که به صورت پیمایشی و مشاهده مستقیم انجام می پذیرد، آمار دقیق تمامی پستانداران در زیستگاه های طبیعی قم احصاء شده و وضعیت تغذیه، آبشخورها و بیماری‌های احتمالی در این مناطق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اهمیت تهیه و تدوین آمار دقیق از وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه های طبیعی در جهت برنامه ریزی و مدیریت هدفمند مناطق تحت مدیریت، عنوان کرد: در ماه‌های آینده با شروع فصل مهاجرت پرندگان، سرشماری پرندگان کنارآبزی نیز در تالاب‌های استان انجام می‌شود.

موسوی تصریح کرد: وجود انواع پستانداران از جمله کل و بز، قوچ و میش، گرگ و روباه، کفتار، انواع خارپشت و جوندگان، انواع خزندگان، انواع پرندگان بومی و مهاجر و همچنین گونه های متنوع و متعدد گیاهی، باعث شده تا استان قم دارای یکی از متنوع ترین زیستگاه های طبیعی در کشور بشمار آمده و همین امر لزوم توجه هرچه بیشتر به محیط زیست طبیعی استان را به خوبی نشان می دهد.

وی در پایان از برخورد جدی و قاطع با شکارچیان و متخلفان زیست محیطی در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و تالاب های استان قم خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از انجام هرگونه تخلف زیست محیطی، نظارت و پایش در مناطق و زیستگاه های حساس استان به صورت شبانه روزی انجام می شود و بر اساس قوانین و ضوابط با متخلفان قاطعانه برخورد خواهد شد و پرونده تخلفات آنها به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

گفتنی است، مناطق تحت مدیریت استان قم شامل منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت 33 هزار هکتار، منطقه شکار ممنوع کهندان با وسعت 54 هزار هکتار، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان با وسعت 37 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع مسیله با وسعت 60 هزار هکتار است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار