کد خبر: ۶۶۱۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۲ 01 October 2018

با قرارگیری انقلاب شکوهمند اسلامی در چهل‌سالگی خود حجم دشمنی‌های آمریکا و برخی دیگر از دشمنان منطقه‌ای به شدیدترین حالت در 4 دهه گذشته رسیده است. عبور از این شرایط و وضعیت خطیر فعلی نیازمند تعامل و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان سه قواست که در این‌ بین مجلس شورای اسلامی به دلیل سهم بزرگی که در وضع قوانین و نظارت بر کار قوه مجریه دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

به‌همین منظور به سراغ احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی رفته‌ایم تا درباره‌ها برنامه‌ها و وضعیت کلی کشور در شرایط کنونی گفت‌وگو کنیم.

مهم‌ترین تفاوت ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی چه بوده است؟

در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی لازم است تا همه مردم نگاه جامعی نسبت به نقشه‌ها و راهبردهای دشمنان انقلاب اسلامی داشته باشند، مطالعه خاطرات انصاری و فردوست از جمله کتاب‌های مهمی بوده که می‌تواند در فضای تبلیغاتی دشمنان وضعیت وخیم دوران پهلوی را به درستی نشان دهد.

قبل از انقلاب، رژیم پهلوی روزانه 6 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، درحالی‌که بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه فروش نفت ایران از 3 میلیون بشکه تجاوز نکرده است، اما وضعیت عمرانی دوران پهلوی با بعد از انقلاب اسلامی قابل‌مقایسه نیست، شاه اصولاً نفت را ارزان می‌فروخت و از بخشی از حق ملت ایران چشم‌پوشی می‌کرد، عجیب است که بخشی از پول نفت ایران به عنوان هدیه ایران برای ساخت فاضلاب شهر لندن به دولت انگلیس تقدیم شده است.

در بعد نظامی ایران در دوران پهلوی کشوری وابسته بود و ارتش ایران کاملاً در سیطره و در اختیار آمریکا بود، اما بعد از انقلاب اسلامی دست آن‌ها از ایران کوتاه شد و امروز نیز آن‌ها به دنبال برگشت به آن دوران طلایی هستند، بخشی از پول فروش نفت ایران سهم ارتش آمریکا می‌شد.

علت عصبانیت مردم در شرایط فعلی چیست؟

متأسفانه برخی دست‌های پشت پرده برای عصبانیت مردم فعالیت می‌کنند، مسئولانی که با تصمیم‌گیری‌های اشتباه و غیرمنطقی خود سبب ایجاد مشکلات معیشتی می‌شوند یا کالاهای اساسی مردم را به دست آن‌ها نمی‌رسانند و در نتیجه سبب ناامیدی و عصبانیت مردم می‌شوند.

در دوران تحریم‌ها ورود چه کالاهایی به ایران آزاد است؟

کتاب هنر تحریم‌های ریچارد نفیو به عنوان طراح تحریم‌های ایران در آمریکا نکات بسیار قابل‌توجهی دارد، وی در این کتاب تصریح کرده که آمریکا صرفاً ورود چند کالا به ایران را آزاد کرده و به تمام شرکای تجاری خود نیز توصیه کرده تا نسبت به صادرات ماشین‌های لوکس و لوازم‌آرایشی به ایران تسهیل ارائه دهد، چراکه این کار سبب می‌شود تا ارز از داخل کشور خارج‌شده و دیگر ارزی برای خرید کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.

برخی از مسئولان وزارت صنعت در تحریم‌های دوره اوباما با صدور مجوزهای واردات خودرو و کالاهای لوکس خواسته و ناخواسته در زمین دشمن بازی کردند. جولان خودروهای لوکس در شهرهای کشور در وضعیت کنونی سبب می‌شود تا مردم نسبت به دولت و نظام به شدت بدبین شوند، چراکه دولت در حال حاضر در تأمین اقلام ضروری در مضیقه است اما ارز قابل‌توجهی برای واردات خودروهای لوکس پرداخت می‌کند و نتیجه منطقی آن نیز قرار گرفتن مردم در برابر دولت و عمیق‌تر شدن شکاف‌های طبقاتی است.

در 5 ماه گذشته بانک مرکزی برای واردکردن اجناس اساسی 15 میلیارد دلار ارز در اختیار واردکنندگان قرار داده اما این افراد تاکنون جنسی را به کشور وارد نکرده‌اند و عموماً این ارزهای دولتی را با قیمت‌های بالاتر در بازارهای سیاه فروخته‌اند یا در کشورهای دیگر جابه‌جا کرده‌اند.

سهم تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت در عصبانیت مردم چقدر است؟

حدود 60 درصد تولید پوشک کشور دریکی از شهرهای استان زنجان در اختیار اتباع غیرایرانی هست که به راحتی می تواند هر اقدامی درخصوص عدم عرضه و قیمت گذاری انجام دهد

هیچ مسئولی حق ندارد به مردم بگوید "همین که هست"، وزرای و مسئولان دولتی باید نسبت به مشکلات و مطالبه‌های مردم توجه داشته‌اند، دولت به مردم وعده وعیدهایی در دوران انتخابات داده و نمی‌تواند امروز از آن‌ها سرباز بزند، عملکرد بد و اشتباه مسئولان و به فکر جیب خود بودن سبب شده تا مردم از وضعیت کشور ناراضی بوده و متحمل مشکلات غیرقابل‌تحملی شوند.

مشکل اصلی پتروشیمی‌ها چیست؟

سالانه 16 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور است اما با کارشکنی و عدم نظارت دولتی در ارائه مواد اولیه مواد پتروشیمی این صنعت به شدت متحمل خسارت شده است، هیچ‌کدام از پتروشیمی‌های کشور دست آمریکا و ترامپ نیست که مسئولان بهانه تحریم را برای آن علم کنند، اغلب پتروشیمی‌های بزرگ کشور در اختیار وزرای دولت و نهادهای وابسته به دولت است.

آیا مجلس به رسالت خود در شرایط کنونی کشور عمل کرده است؟

مجلسی که نتواند یک وزیر را اشتیضاح کند باید فاتحه این مجلس را باید خواند، این مجلس قدرت و توانایی استیضاح یک وزیر ناکارآمد را ندارد، وقتی نمایندگان مجلس با حمایت از دولت وارد مجلس شده‌اند قدرت موضع‌گیری و ایستادگی در برابر تصمیم‌های اشتباه دولت را ندارند، در مسئله استیضاح وزیر راه با یک اشاره فردی نسخه استیضاح پیچیده شده و مختومه می‌شود. نماینده‌ای که به نظر افراد شاخص احزاب سیاسی نظر و امضای خود را پس بگیرد نماینده مردم نیست.در مسئله سؤال از رئیس‌جمهور توصیه‌ها و فشارهای بسیار زیادی برای سهل گیری و چشم‌پوشی از مشکلات اساسی به نمایندگان مجلس روانه شد.

مجلس چه تصمیمی در قبال وزارت خانه‌های ضعیف دولت دارد؟

رئیس‌جمهور فعلی کشور بالاترین اختیار را دارد و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در غیاب مجلس قانون وضع و یا مسکوت می‌کند و مجلس نیز از رئیس جمهور به خاطر شرایط ویژه کشور حمایت می‌کند.

مسئله شفاف‌سازی اموال و دارایی‌های مسئولان نظام یکی از مطالبه‌های مهم مردمی بوده که مقاومت برخی مسئولان در برابر آن توجیه‌پذیر نیست، قوه قضائیه در ماه‌های گذشته ورود قابل قبولی در برخورد با مفسدان اقتصادی داشته است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار