نگاهی به یکی از پروژه های جنجالی قم در سال های اخیر؛
کد خبر: ۶۶۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۹ 02 October 2018

به گزارش تابناک قم، این که فرودگاه شهر و استان مهمی مانند قم به سرانجام می رسد یا خیر، سؤالی است که مدت هاست ذهن همه قمی ها و بلکه همه علاقمندان به این کلانشهر بین المللی را درگیر کرده، با این حال مسئولان می بایست پاسخگوی مطالبات سرمایه گذاران باشند.

قم یا همان دیار کریمه اهل بیت (ع) از دیرباز به عنوان عش آل محمد(ص) شناخته شده که در مرکز چهار راه ارتباطی کشور قرار گرفته، دارای اهمیت خاصی در بحث حمل و نقل کشور بوده چه آن که در حال حاضر این استان با بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت که سالانه، پذیرای ۲۰ میلیون نفر زائر است؛ در چنین شرایطی بهره‌گیری از تمام امکانات حمل و نقل درون شهری و برون شهری از جمله حمل و نقل هوایی ضروری به نظر می‌رسد.

سال 1389 بود که پروژه احداث فرودگاه برای قم به ذهن مسئولان رسید و تصمیم بر این شد تا بخش خصوصی آن را به سرانجام برساند.آن گونه که گفته می شود ظاهراً سرمایه گذار بخش خصوصی این فرودگاه، احداث آن را به پروژه‌ احداث چندین هتل و مجموعه‌های بزرگ تفریحی گره زد؛ پروژه ای که نیازمند اخذ مجوزهای لازمی بود که نگرفته بود.

به هر حال کار در همان ماه های نخست با مشکل مواجه شد؛ مشکلی که همچنان هم ادامه دارد؛ البته مسئولان استان قم و مجموعه مدیریت شهری قم همچنان در تلاش هستند تا مشکلات احداث فرودگاه را حل کنند؛ اما این داستان سر دراز دارد و لاجرم می بایست پاسخگوی مطالبات به حق سرمایه گذارانی باشند که در میان آن ها مردم عادی با حداقل سرمایه نیز وجود دارند.

سال گذشته بود که علی لاریجانی به عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و البته رئیس پارلمان در آئین بهره برداری از تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم گفت: وضعیت فرودگاه پیچیده قم در جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت که به زودی به سرانجام می رسد و طی بررسی های صورت گرفته مشکلات حل شده و مردم استان قم صاحب فرودگاه خواهند شد.

وی همچنین در چند نوبت دیگر هم بر حل مشکلات احداث این فرودگاه دست گذاشته و خواهان رفع آن ها شده است؛ اما با این وجود مشکل همچنان ادامه دارد.

در این مدت، یکی از راه هایی که به ذهن مسئولان رسید تا مشکل احداث فرودگاه قم را حل کنند؛ واگذاری احداث آن به استانداری و شهرداری قم بود؛ تا آن جا که برخی مسئولان استانداری و شهرداری بر این باورند که کار مطالعاتی خود را با به کارگیری مشاوران مختلف آغاز کرده اند؛ اما تا مسائل حاشیه ای از جمله مشکلات حقوقی این پروژه مانند تعیین تکلیف سرمایه گذار قبلی حل نشود،کار عملی جدید آغاز نخواهد شد.

به هر حال همچنان مذاکرات در حال انجام است تا مشکلات پیش آمده مرتفع شده و قم صاحب یک فرودگاه بین المللی شود؛ این در حالی است که همه یا حداقل، بسیاری از مسئولان به این که قم شهری بین المللی است، اتفاق نظر دارند و وجود فرودگاه را برای این کلانشهر ضروری می بینند.

با این وجود، همچنان پایان احداث این فرودگاه در هاله ای از ابهام قرار دارد، چرا که به گفته برخی از افراد مطلع، زمین هایی از این پروژه، معارض دارد و لازم است تا این مسئله با تعامل نهادهایی مانند قوه قضائیه، جهاد کشاورزی و برخی نهادهای دیگر حل و فصل شود.

اکنون و به هر دلیل، این پروژه بزرگ در سلفچگان قم با حُکم قضایی یا هر امر دیگری متوقف است و آینده ای هم برای آن پیش بینی نمی شود؛ مجموعه ای که قرار بود دارای دو باند اصلی به طول ۴ هزار متر و عرض ۶۰ متر و یک باند آموزشی به طول ۲ هزار متر و همچنین ترمینال های بزرگ داخلی، بین المللی، زیارتی و باری باشد، اما همچنان تعیین تکلیف نهایی آن به فرداها و پس فرداها موکول می شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار