آیت الله مکارم شیرازی:
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دشمن می‌خواهد نقش حوزه را کمرنگ کند، گفت: حوزه، دشمنانی در داخل و خارج دارد و ما حوزویان باید سعی کنیم این حوزه را حفظ کنیم.
کد خبر: ۶۶۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴ 04 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح پنج‌شنبه در بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان این که سخنرانی در این جلسه سخن با همه حوزه‌های علمیه است، به حدیثی در اهمیت مقام عالم در نزد خداوند اشاره کرد و اظهار داشت: در حدیثی رسول گرامی اسلام(ص) به اصحابش این چنین فرمودند: از همه بخشنده‌تر خداوند است و سپس فرمودند: در میان فرزندان آدم(ع)، من از همه بخشنده‌تر هستم و بعد از آن بخشنده‌تر کسی است که علم و دانشی را یاد بگیرد و آن را منتشر نماید.

وی گفت: استاد موفق کسی است که اقداماتی چون مطالعه دقیق قبل از تدریس و دسته بندی مطالب را انجام دهد؛ مقام معظم رهبری نیز همیشه بحث‌های خود را به صورت دسته بندی شده و روی کاغذ می‌آورند.

اساتید نباید از اشکالات مکرر عصبانی شوند

این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه بیان چکیده درس و بحث‌ها نیز می‌تواند مفید باشد، گفت: اساتید باید اشکالات را به خوبی بشنوند و پاسخ دهند؛ نباید از اشکالات مکرر عصبانی شوند که در این صورت ارزش کار آنها از دست خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه اساتید باید از مفاهیم روشن و ساده استفاده نمایند، افزود: اگر بعد از درس، فرصتی بود؛ باید به شاگردها اجازه داده شود تا سؤالات خود را مطرح کنند و علاوه بر آن به شاگردان فرصت مباحثه داده شود.

شاگردان را به تدریس تشویق نمایید

آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: تدریس قدرت تفهیم می‌آورد و لذا شاگردان را به تدریس تشویق نمایید، همچنین برگزاری مسابقه میان شاگردان در نوشتن و مباحثه و رفتن به سراغ مسائل روز از اقداماتی است که اساتید باید توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه اساتید باید الگوی اخلاقی برای شاگردان باشند، گفت: در درس‌ها واقعا قصد قربت داشته باشید و ببیند می‌توانید این درس را بدهید که اگر نمی‌توانید وقت افراد را هدر ندهید.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: بدانید، حوزه دشمنانی در داخل و خارج دارد و ما حوزویان باید سعی کنیم این حوزه را حفظ نمائیم؛ دشمن می‌خواهد نقش حوزه را کم رنگ کند.

وی افزود: دروس آزاد تأثیری دارد که دروس محدود مدارس آن تأثیر را ندارد و در دروس آزاد، طلاب به سراغ بهترین‌ها می‌روند؛ البته دروس در مدارس هم باید باشد؛ اما اصل بر دروس آزاد باشد.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: حوزه را مرکز تدریس پایه‌های اول نکنیم و حوزه باید سطوح بالا و دانشگاه عالی اسلام باشد و خوب است؛ تدابیری اتخاذ شود تا طلاب دروس ابتدایی را در شهرستان ها تحصیل نمایند و بعد به حوزه قم منتقل شوند.

حوزه‌های شهرستان‌ها نیز باید تقویت شوند

وی با بیان اینکه حوزه‌های شهرستان‌ها نیز باید تقویت شوند، افزود: یکی از راه‌های تقویت حوزه‌های شهرستان‌ها این است که اساتید به آن مناطق بروند.

این مرجع تقلید در پایان گفت: کمک‌های مالی به شاگردان دو صورت است یکی آنهایی که مشکل دارند، کمک شود و یکی هم به صورت جایزه، تشویق و کمک شوند؛ اما اینکه به همه کمک شود آن تأثیرگذاری را که باید داشته باشد ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار