مردم در گام نخست به دنبال تأمین مایحتاج خود هستند و تنها در صورتی نسبت به خرید انگشتر اقدام می‌کنند که دغدغه‌های دیگر را نداشته باشند ولی در این بین تولید انبوه و حضور دلالان و دستفروشان نیز به بازار این حوزه ضربه وارد می‌کند.
کد خبر: ۶۶۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 07 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، انگشترسازی از جمله رشته‌های زیر مجموعه زیورآلات سنتی است که در قم قدمت طولانی دارد و حتی در آثار و تپه‌های تاریخی قم آثاری از انگشتر از دوره صفوی وجود دارد که مرکزیت و قدمت طولانی برای این رشته رقم می‌زند.

زائرپذیری از جمله ویژگی‌های خاص شهر قم است و اینکه مرکزیتی به عنوان مرکز شیعه در جهان پیدا کرده این امر سبب شده زیورآلات سنتی و ساخت رکاب انگشتر یکی از رشته‌های مهم در استان باشد.

کارگاه‌های انگشترسازی بیش از نیاز نیست

حسن بحرینی، کارشناس فنی صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه امروز بیش از 400 کارگاه فعال در این زمینه وجود دارد گفت: این کارگاه‌ها در زمینه ساخت رکاب، مخراج‌کاری، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و حکاکی روی سنگ‌ها فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از فعالیت‌ها برپایی نمایشگاه‌های خارجی یا هفته فرهنگی قم است که هنرمندان امسال شرکت کردند و برنامه‌های خوبی داشتند و استقبال خوبی شد و در نمایشگاه‌های دیگر نیز شرکت می‌کنند تا سفارش‌ها و بازاریابی‌های بین‌المللی را گسترش دهند.

کارشناس فنی صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم معتقد است: اکنون کارگاه‌های ساخت زیورآلات سنتی موجود بیش از اندازه نیاز نیست. در صورت نگاه بین‌المللی و خارج از مرزها و شهرها مشاهده می‌شود هنوز از توان بالقوه این حوزه استفاده نشده ولی ظرفیت بیش از این موارد وجود دارد بنابراین یکی از رشته‌هایی است که ارزش افزوده بالا و درآمد خوبی نسبت به رشته‌ها و تولیدات دیگر دارد.

تولید انبوه انگشتر در خراسان

بحرینی با بیان اینکه کارگاه‌های این رشته در خراسان تولیدات بالایی دارد گفت: تولید رکاب‌ها به شیوه خاص و طرح‌های قم هنوز در سایر استان‌ها مشتری خاص خود را دارد بنابراین نگران رقابت با دیگر مکان‌ها نیستیم.

اکنون تعدادی از کارگاه‌ها در بافت مرکزی اطراف حرم حضرت معصومه(س)، بازار الغدیر، پاساژهای برلیان، کویتی‌ها و موسی بن جعفر متمرکز هستند و تعدادی در سطح شهر پراکنده و تعدادی به عنوان مشاغل خانگی در خانه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل انجمن زیور آلات استان متشکل از فعالان انگشترسازی گفت: اقداماتی در زمینه دستیابی به قیمت مناسب و فعالیت‌های بهتر در دستور کار است و حتی در نظر داریم تعاونی تأمین نیاز برای این مجموعه راه‌اندازی کنیم و همچنین خوشه زیورآلات سنتی با تشکیل جلساتی در شرکت شهرک‌ها ثبت شده و کارهای پژوهشی و اجرایی آن در حال انجام است.

کارشناس فنی صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در صنف وجود دارد و به عنوان مثال در زمینه بسته‌بندی، صادرات و مشکلات دیگر که به فعالیت‌های بیشتر یا کارهای آزمایشگاهی دقیق‌تر نیاز دارد خوشه به حل آنها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در این خوشه‌ها کمک می‌شود تا با دریافت کمک‌های دولتی و کمک‌های دیگر مشکلاتشان برای گسترش این کار برطرف کنند.

تأثیر وضعیت اقتصادی بر بازار انگشتر

با انگشترفروش‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س) که هم سخن می‌شوی اکثر آنها بیشتر انگشترهایشان را ساخت مشهد عنوان می‌کنند زیرا به دلیل تولید انبوه قیمت کمتری دارد در حالی انگشترهای قم دست‌ساز بوده و قیمت بالاتری دارد و کمتر فردی توان خرید آن را دارد.

علی مرادی که از جمله انگشترفروشان با سابقه 30 ساله است گفت: مردم از هر انگشتری خوششان بیاید خریداری می‌کنند ولی قیمت نیز برای آنها مهم است در زمانی که بازار انگشتر رونق داشت مردم بیشتر عقیق می‌خریدند.

وی میزان فروش را با توجه به شرایط کنونی بسیار کم عنوان کرد و افزود: مردم ابتدا باید هزینه‌های ضروری زندگی خود را تأمین کنند و پس از آن به سراغ خرید انگشتر و مخارج دیگر می‌روند به همین دلیل بر اساس شرایط و وضعیت اقتصادی کنونی مردم از خرید انگشتر امتناع می‌کنند که این امر کاهش مشتریان را به همراه داشته است.

ضربه دستفروشان به بازار انگشتر

واضح است مردم در گام نخست به دنبال تأمین مایحتاج خود هستند و تنها در صورتی نسبت به خرید انگشتر اقدام می‌کنند که دغدغه‌های دیگر را نداشته باشند ولی در این بین تولید انبوه و حضور دلالان نیز به بازار این حوزه ضربه وارد می‌کند.

برخی دلالان و دستفروشان انگشتر را به قیمت پایین‌تر در اختیار خریداران قرار می‌دهند ولی غافل از اینکه هیچ تضمینی در خریداری انگشتر اصل در اینگونه معاملات برای افراد متقاضی وجود ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار