440 تن از امامزادگان در استان قم مدفون هستند که مزار این امامزادگان در حدود 100 بقعه متبرکه قرار دارد.
کد خبر: ۶۶۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 08 October 2018

به گزارش تابناک قم، شهر قم از صدر اسلام به عنوان پایگاهی برای شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) شناخته می‌شد و به همین دلیل در طول تاریخ این شهر میزبان امامزادگانی بود که هر کدام ستاره ای در آسمان علم و دانش بودند و در طول حیات خود مردم به آن‌ها احترام ویژه ای می‌گذاشتند.

سازمان اوقاف در دوره جدید مدیریت خود با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، سیاست فعال کردن بقاع متبرکه و تبدیل این اماکن مقدس را به قطب‌های فرهنگی در پیش گرفته است.

وجود 100 بقعه متبرکه در استان قم

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل حسینی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به وضعیت بقاع متبرکه استان قم اظهار کرد: 440 تن از امامزادگان در این استان مدفون هستند، اما مزار این امامزادگان در حدود 100 بقعه متبرکه است، به عنوان مثال در یکی از بقاع متبرکه استان قم حدود 40 امامزاده مدفون هستند.

وی ادامه داد: در تمام بقاع متبرکه استان قم به صورت منظم برنامه فرهنگی نداریم، به عنوان مثال در ماه محرم تنها در 44 بقعه متبرکه استان، سوگواری بصیرت عاشورایی برگزار شد، برخی از بقاع متبرکه قم تنها در روزهای خاصی میزبان زائرین هستند که فقط در آن روزها در آن بقاع برنامه داریم، برخی از بقاع متبرکه استان قم در جایی قرار دارند که مسافرین به آن‌ها دسترسی ندارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: وجود بقاع متبرکه فرصتی است تا با استفاده از حضور مردم در این بقاع و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در بقاع متبرکه، فرهنگ سازی صورت بگیرد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که مزار امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

مدون شدن برنامه اداره بقاع متبرکه در قم

حسینی مقدم با اشاره به شیوه اداره بقاع متبرکه در استان قم اظهار کرد: در گذشته این بقاع به صورت سنتی اداره می‌شدند و برنامه کلان استانی یا کشوری برای فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه استان قم وجود نداشت، اما در طول یک دهه اخیر برنامه‌های مدونی برای تمام بقاع متبرکه در استان قم تعریف شد، اکنون برنامه فرهنگی هر بقعه متبرکه در استان و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این برنامه با تکیه بر نذورات مردمی مشخص است.

وی ادامه داد: باید به دنبال کیفی سازی برنامه‌های فرهنگی در مزار امامزادگان استان قم باشیم، اکنون بیشتر این برنامه‌ها در مزار امامزادگان استان برای زائرین طراحی شده است، در حالی که باید برای ساکنان مناطق پیرامون مزار امامزادگان استان قم برنامه‌های فرهنگی بیشتری برگزار شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه استان به دو گونه برگزار می‌شود، اجرای برخی از این برنامه‌ها اختصاص به یک مقطع زمان دارد، به عنوان مثال مراسم‌های مذهبی و برنامه‌های قرآنی در طول سال بدون توقف در این بقاع برگزار می‌شود، اما برگزاری برخی از برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه قم در قالب اجرای ویژه‌برنامه‌ها در مناسبت‌ها است.

اجرای 14 ویژه برنامه در بقاع متبرکه در قم

حسینی مقدم با اشاره به اجرای ویژه‌برنامه‌ها در بقاع متبرکه در استان قم اظهار کرد: در طول سال 14 ویژه برنامه در بقاع متبرکه استان اجرا می‌شود، به عنوان مثال در ایام نوروز شاهد برگزاری ویژه برنامه آرامش بهاری، در ایام فصل تابستان شاهد اجرای ویژه برنامه نشاط معنوی، در ایام ماه رمضان شاهد اجرای ویژه برنامه ضیافت الهی، در ماه‌های محرم و صفر شاهد اجرای سوگواره بصره عاشورایی و در ایام فاطمیه شاهد اجرای سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه قم هستیم.

وی پرداختن به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را در استان قم ضروری دانست و تصریح کرد: یکی از این مؤلفه‌ها استفاده از سرمایه‌های درونی در داخل استان است، به عنوان مثال امامزادگان علاوه بر این که سرمایه معنوی هستند و حضور در مزارهایشان به مردم آرامش می‌دهد، سرمایه‌های مادی دارند و دارای امکانات زیرساختی همچون زائرسرا هستند، در این راستا برای تقویت ظرفیت اقامتی مزارهای امامزادگان استان قم چند هفته پیش 56 واحد اقامتی در این مزارها افتتاح شد.

نقش وقف در اقتصاد مقاومتی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی اتکا به مردم است و بهترین شیوه در این خصوص، توجه به موقوفاتی است که مردم از اموال خود در راستای رفع نیازهای جامعه از جمله در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و درمانی وقف کردند، مشارکت مردم در بحث وقف جزو سرمایه‌های ارزشمند است و باید به این سمت برویم که ثروتمندان اموال خود را در راه نیازهای جامعه وقف کنند.

به نظر می‌رسد گرچه که موقوفات زیادی از گذشته‌ها در استان قم وجود دارد، اما توجه بیشتر به مساله وقف و ترویج آن در استان قم برای حل مشکلات این استان در بخش‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم این مساله را در اولویت کار خود قرار بدهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار