تنوع قیمت‌ها در فروشگاه‌های مختلف، لحظه‌ای بودن قیمت کالاها و عدم ثبات، احتکار اجناس توسط برخی سودجویان و افزایش بی‌رویه قیمت برخی از کالاهای موردنیاز مردم، همه و همه مسائلی هستند که رفع آن‌ها عزم جدی نهادهای بازرسی استان را می‌طلبند.
کد خبر: ۶۶۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 08 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، این روزها یکی از مسائل مهم خانوارهای قمی کمبود برخی اقلام مصرفی موردنیاز مردم در بازار و فروشگاه‌ها و همچنین افزایش قیمت‌ها و تفاوت آن در فروشگاه‌های مختلف بوده که آرامش روانی و ذهنی را به طریقی از سرپرستان خانوارها سلب کرده است.

زمانی که برای بررسی موضوع به یکی از فروشگاه‌های بزرگ واقع در خیابان محل زندگی خود رفتم، به صورت ملموس مشاهده کردم که متأسفانه برخی از اخبار مبنی بر خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها صحت داشته و فروشنده‌ها جنس موردنیاز مردم را در اختیار ندارند.

در زمینه کنترل و تنظیم بازار و قیمت‌های آن، جلسات بسیاری از سوی مسئولان استان به صورت هفتگی برگزار می‌شود، اما خروجی این جلسات را در بازار به صورت ملموس نمی‌توان حس کرد.

قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کنند

حسین بازیار فرد میان‌سالی است که با گلایه از تنوع قیمت‌ها در بازار، می‌گوید: برای خرید مایحتاج خود روانه بازار شدم و برخی از کالاها مانند نوشابه و برخی کالاهای دیگر در چند فروشگاه قیمت‌های متفاوتی داشتند، همچنین قیمت مرغ نیز چنین وضعیتی داشته و مرغ فروشی‌های محل زندگی‌مان قیمتی را درج کرده که با قیمت مرغ در منطقه دیگر متفاوت بود، همچنین قیمت‌ها به صورت لحظه در حال تغییر بوده و بارها اتفاق افتاده که یک جنس در طول چند ساعت با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه بوده است.

این انتقادهای مردم و برخی از مشاهدات در بازار نشان می‌دهد که نظارت دقیقی بر روی قیمت محصولات وجود ندارد و بخش‌های نظارتی در استان تنها کاری که به صورت مناسب انجام نمی‌دهند، نظارت بر قیمت‌ها بوده و حلقه مفقوده بازار در این روزها همین بازرسی و نظارت است.

متأسفانه مسئولان بخش‌های مختلف، برای معرفی دستگاه خود به عنوان بخشی فعال، با آمارها کلنجار می‌روند و یکی از قسمت‌هایی که در این مسیر در حال حرکت هستند، نهادهای نظارتی استان هستند و مسئولان بازرسی سازمان صنعت و اصناف با ارائه آمارهای مختلف، بازرسی‌ها را رو به افزایش معرفی می‌کنند، اما زمانی که در سطح بازار بوده و اوضاع آشفته قیمت‌ها را مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که این آمارها با واقعیت موجود همخوانی ندارد.

هجوم مردم برای خرید کالاها به بازار

سجاد خلجی فرد 30 ساله‌ای است که از کمبود برخی از محصولات به ویژه محصولات سلولوزی در بازار گلایه داشته و عنوان می‌کند: متأسفانه با گران شدن کالاهای اساسی و موردنیاز مردم، هجوم برای خرید حداکثری این کالاها در بازار افزایش‌یافته و برخی از اقلام موردنیاز ما که از فروشگاه محل زندگی خود خریداری می‌کنیم به صورت عجیبی کمیاب شده و محدودیت‌های خرید به قدری است که جهت تأمین این اقلام دچار مشکل می‌شویم.

وی که صاحب یک کودک یک‌ساله است بیان می‌کند: مسئله تأمین پوشک تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای ما شده و من به عنوان یک کارمندی که سابقه کمی داشته و درآمد ناچیزی دارم، توان تهیه پوشک با این قیمت‌ها را ندارم و بالا بودن قیمت پوشک سبب توسل به وسایل جایگزینی شده که برای کودکمان آزاردهنده است.

سخت شدن شرایط ازدواج برای قشر جوان

سید محمد رضوی، جوانی که به تازگی قدم در مسیر ازدواج گذاشته و منتظر تأمین شرایط زندگی مشترک است، ابراز می‌کند: برای تأمین شرایط زندگی، من و خانواده همسرم دچار مشکلات بزرگی هستیم، دغدغه من فراهم کردن یک منزل برای سکونت بوده که متأسفانه در بازار مسکن نمی‌توانم به فکر خرید مسکن با بودجه موجود باشم و اجاره‌های منزل به قدری بالا است که باید بخش بزرگی از درآمد خود را به آن اختصاص دهم.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر، خانواده همسرم برای تأمین جهیزیه نیز با مشکل مواجه بوده و کالاهای موردنیاز در بازار یافت نمی‌شود و در صورت موجود بودن، قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که برای تأمین یک جهیزیه در حد معمول، باید هزینه‌های هنگفتی را صرف کرد.

ازدواج به موقع یکی از تأکیدات اساسی دین مبین اسلام بوده و اگر جوانان در موعد مناسب بتوانند دست به این مهم بزنند، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف به حداقل می‌رسد، اما متأسفانه در این روزها این امر در ذهن جوانان به یک پدیده دست‌نیافتنی تبدیل‌شده که بخشی از این نگرانی‌ها از طرف قشر جوان به حق بوده و ضروری است که این سد بزرگ گرانی و تورم از مقابل آن‌ها برداشته شود تا شاهد افزایش رغبت به ازدواج و به تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

به راستی اگر به دقت به اتفاقات اقتصادی این روزها بنگریم، برای ما ملموس می‌شود که تحریم‌های دشمنان سهم کوچکی در پیدایش این اوضاع داشته و بخش اعظم دلایل گرانی‌ها مربوط به ایجاد بار روانی به وسیله عده‌ای سودجو است و از طرفی دیگر عدم نظارت کافی از سوی مسئولان سبب می‌شود تا عده‌ای با خریدهای بالا و همچنین برخی فروشندگان دست به احتکار زده و بازار را خالی از کالا نمایند که حل این مشکل نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار