رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد؛
باغات پسته کم آب بر و جایگزین مناسبی برای باغات انار هستند، امسال در قم بیش از ۳۵۰۰ تن پسته برداشت می‌شود. بسیاری از باغات پسته قم در پنج سال گذشته، حتی یک بار از سموم شیمیایی استفاده نکردند و مصرف شان کودهای دامی و مرغی بوده است. پسته قم پسته ای سلامت و کاملا پاک است.
کد خبر: ۶۶۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷ 08 October 2018

 به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت پسته، اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که به جهت کویری بودن استان قم و همین طور چالش های این استان در بحث کم آبی، در چند سال اخیر توسعه باغات و به ویژه باغات پسته به جهت کم آب بر بودن، در دستور کار بخش کشاورزی استان قم قرار گرفت.

وی با بیان این که باغات پسته به جهت کم آب بر بودن، می‌تواند جایگزین خوبی برای باغات انار استان قم باشد که همین موضوع اولویت باغات استان قم شد و این تغییر رویه انجام گرفت، گفت: به هر حال روند توسعه باغات پسته در ۴-۵ سال گذشته، یک شرایط خوبی را پیدا کرده، به نحوی که کل باغات پسته استان قم تا قبل از ۵ سال گذشته، حدود ۳ هزار الی ۳۵۰۰ هکتار بود، اما طبق آخرین آمار در این زمینه که مربوط به شش ماهه اول سال ۹۷، آمار باغات پسته استان قم از مرز ۱۲ هزار هکتار گذشت.

کاشت پسته به جای انار در قم/ عدم استفاده از کودهای شیمیایی در باغات پسته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با بیان این که باغاتی که در بحث پسته در این استان ایجاد شد، باغاتی بسیار فنی، خوب، با زیرساخت‌های بسیار مناسب و ارقام مناسب بودند و البته کشت محصول بالا و خوبی هم داشته است، گفت: پسته‌ای که ما در استان قم تولید می‌کنیم، به جهت صادراتی بودن آن، یک ظرفیت بسیار خوبی برای استان ایجاد کرده و خواهد کرد.

ارز آوری باغات پسته قم

وی با بیان این که در دو سال گذشته، باغاتی که سن بالا و برای مثال بالای ۸ سال بودند، عملکرد ۳.۵ تا ۶ تن برداشت محصول در یک هکتار را داشتند که نشان دهنده عملکرد بسیاربالایی است، گفت: میانگین برداشت محصول در باغات بارور استان قم با اینکه غالبا درختان جوان بوده و به اوج باردهی نرسیده‌اند، بیش از یک تن است و این محصول با توجه به قیمتی که دارد، ارز آوری مناسبی هم برای استان و کشور دارد.

احداث ۳۴ ترمینال پسته در قم

طلایی خاطرنشان کرد: در چهارسال گذشته، تمام پسته استان قم بارگیری و در خارج از استان از جمله استان‌های کرمان و یزد پوست‌گیری می‌شد، اما با اقداماتی که به عنوان سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و در راستای زنجیره تولید صورت گرفت، ۳۴ ترمینال پسته در قم ایجاد شد که ۲۴ مورد آن‌ها، ترمینال‌هایی به صورت کامل صنعتی، مکانیزه و با سیستم خشک کن، هستند که ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد کرده است.

وی افزود: همچنین پیش بینی سه واحد بسته بندی محصول پسته را داشتیم تا با برندی که در استان قم و مخصوص خود مزرعه هست، فعالیت کند و مجوز آن صادر شد تا از تسهیلات روستایی هم استفاده کند که انشاءالله امسال شاهد راه اندازی آن ها خواهیم بود.

پسته قم در رتبه دوم کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، در ادامه سخنان خود با اشاره به مصرف کودهای دامی و مرغی در باغات پسته استان قم هم گفت: یکی از مصرف کننده‌های کودهای دامی و مرغی در استان، باغداران پسته ما هستند و با ظرفیتی که در استان قم در بحث مرغ و دام وجود دارد، کمک می‌کند که مواد کودی، در همین استان و در باغات پسته مصرف شود.

وی با بیان این که شرایط استان قم از نظر تولید پسته، به جهت این که ارقام موجود، ارقام صادراتی هست، از قیمت مناسبی هم برخوردار است، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش تحقیقات در مورد تولید پسته قم، ما از نظر طعم و صادرات، رتبه دوم کشور را داریم که یک ظرفیت بسیار خوبی هست.

برداشت ۳۵۰۰ تن پسته در قم

طلایی اضافه کرد: امسال بسیاری از باغات پسته کشور، دچار خسارت سرما و بارش‌های نابهنگام بهاری شد، ولی الحمدالله وضعیت استان قم در این زمینه وضعیت خوبی است و الان هم پیش‌بینی می‌کنیم که از باغات استان، بیش از ۳۵۰۰ تن محصول پسته برداشت شود.

وی با بیان این که روند برداشت محصول پسته از باغات استان قم شروع شده و ادامه دارد، گفت: امیدواریم با این ظرفیت خوبی که باغات پسته استان قم دارد، امسال بیشتر از هر سال بتوانیم آن را به کشور بشناسانیم و انشاءالله بازار خوبی هم در خارج پیدا کرده و انشاءالله ادامه دار هم باشد.

کشورهای اروپایی مشتری پسته قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، در ادامه سخنان خود با بیان این که صادرات پسته در کل کشور، توسط چند نفر انجام می‌گیرد، گفت: وقتی پوست گیری پسته در باغات انجام می‌شود، در بسته‌های ۴۰ تا ۵۰ کیلویی تحویل صادر کنندگان قرار می‌گیرد و در نهایت از طریق اتاق بازرگانی کار صادرات انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به کیفیت پسته ای که ما در استان قم داریم، عمدتا کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مصرف کننده های عمده پسته ماهستند.

طلایی در بخش آخر سخنان خود با تأکید بر پاک و سالم بودن باغات پسته قم، گفت: محصول سالم یا ارگانیک را، در باغات پسته استان قم داریم؛ ما از طریق روش‌های غیرشیمیایی مثل تله‌های شکار حشرات وآفات مضر، کارت‌های زرد شکارگر، استفاده ازسموم هورمونی به جای شیمیایی و غیره که همکاران حفظ نباتات روی آن‌ها کار می‌کنند، مناطق و باغاتی را داریم که در ۵ سال گذشته، حتی یکبار از سموم شیمیایی استفاده نکردند؛ از این رو، پسته‌ای هم که در استان قم تولید می‌شود، پسته‌ای سالم و کاملا پاک است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
کرمان تجربه پسته را دارد...کجا کم آب بر هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار